Lapkritis pret jaunību. Nupat "Zelta globusus" ieguvušā komēdijseriāla "Hacks" recenzija
Nav daudz filmu vai seriālu, kur paaudžu konflikts ir kas vairāk par savstarpēju apsaukāšanos un jokošanos par vegāniem vai būmeriem. Nupat "Zelta globusu" ieguvušā labākā komēdijseriāla "Hacks" lielākā vērtība ir stāsts par vecumā un uzskatos dažādu sieviešu savstarpējo ietekmi.
Seriāla grūti tulkojamais nosaukums latviskots kā «Padomi». Hmm. Protams, padomi tiek dāļāti pa labi un kreisi. Tie galvenokārt ir tādi nelūgti padomi. Ja man pēc visa seriāla noskatīšanās būtu jālatvisko nosaukums, es piedāvātu – par to, kas mūs padara labākus. Jā, pārāk sarežģīti… Bet pēc būtības!
Seriāla stāsta pamatā ir slavenās stendapa komiķes Deboras un jaunās komēdiju rakstnieces Evas savstarpējo attiecību līkloči. Tāpat kā nelūgtie padomi, arī abu sadarbība sākas «nelūgta» – neviena to nebūtu uzsākusi labprātīgi. Septiņdesmitgadīgās Deboras karjera stagnē, bet divdesmitgadniece Eva ir zaudējusi scenāristes darbu viena asa tvīta dēļ. Ambiciozā iesācēja tiek nosūtīta atsvaidzināt klasiķes joku sastāvu. Deborai, protams, liekas, ka tāda jauna skuķe neko nejēdz no dzīves un darba, bet Evai nepatīk dzīves lapkritī esošās dāmas joki, un viņa apvainojas par lielāko daļu no tā, ko Debora viņai saka. Es nostājos Deboras pusē. Vai tāpēc, ka esmu lapkritī? Nē! Jo tā jaunā skuķe arī mani reāli izbesītu. Jaunībai piestāv milzu ambīcijas un sevis meklējumi, bet neviens nav atcēlis pieklājības normas, galu galā – sasniedz vispirms pats kaut ko, pirms kritizē citus.
Varbūt tomēr Deboras pusē esmu aktrises dēļ? Ir tādi aktieri, kurus pēc vārda nepazīstu, bet, kad lasu viņu lomu sarakstu, atskan tāds – ā, viņa taču bija tik laba tajā filmā un tajā seriālā, un cik daudz lomu!!! Tāda ir arī divus "Zelta globusus" par tēlošanu "Hacks" ieguvusī Džīna Smārta. Jana Gudriniece, tā varētu latviskot. Viņas lieliskā aktierspēle ir seriāla «Hacks» virzītājspēks un visu faktoru savienotājs vienā veselumā. Viņa spēlējusi «Fargo»! Un ir tur lieliska rančo īpašniece – bandas vadone. Viņa bija Mares māte ar kokteiļa glāzi rokā seriālā «Slepkavība Īsttaunā»!
Savu garo karjeru sākusi ar spēli Šekspīra lugā, aktrise vēlāk izspēlējusies gan dramatiskās, gan komiskās lomās. Spēlējusi pat sērijveida slepkavu. Un Džīna ir spoža Deboras lomā! Seriālā «Hacks» viņu visvairāk uztraucis, kā viņa tiks galā ar stendapa ainām. Savukārt viņas partnere, Evas lomu spēlējošā Hanna Einbindere, satraukusies, vai būs laba aktrise. Paradokss ir tajā, ka Hanna ir stendapa komiķe, kura pirms tam nav darbojusies kā aktrise. Bet Džīna ir pieredzējusi aktrise, kas nekad nav pamēģinājusi stendapu.
Seriāla veidotājiem Džīna Smārta Deboras lomā bija sapnis, un tas īstenojās. Bet Hannu pieredzējusī aktrise Džīna pirmoreiz ieraudzīja video no stendapa uzstāšanās «The Late Show With Stephen Colbert» un saprata, ka tā būs īstā un piemērotā kolēģe.
Drāmas dvēsele komēdijas ķermenī
Vai stāsts par komiķi noteikti būs smieklīgs? Nē. Bet parādīt dzīvi no komiķa viedokļa vienmēr būs jautri, jo tādas profesijas pārstāvis vienmēr un visur meklē joku. Godīgi atzīšos, ka seriālā dzirdamie Deboras stendapa joki man nelikās smieklīgi. Bet es par to nesatraucos. Ir daudz dažādu komiķu, daudz komēdijas žanru, katrs var atrast sev piemērotu.
Vēsturiskā patiesība ir tāda, ka stendapa pasaule ir izteikti maskulīna. Vēl 2014. gadā statistika parādīja, ka dalībniekos uz skatuvēm, klubos un šovos 80 procenti ir vīrieši, tikai 20 – sievietes. Patlaban situācija ir uzlabojusies, arvien vairāk tiek filmētas arī sievietes – komiķes, viņu balsis kļuvušas skaļākas. Sasniegti vismaz 30 procenti. Uzskats, ka stendapa māksla ir vairāk piemērota vīriešiem, radies tāpēc, ka tā ir agresīva uzstāšanās forma. Viens pret daudziem skatītājiem. Un ir jāuzvar cīņā, jāpiespiež cilvēki smieties. Pat stendapa termini ir vīrišķīgi agresīvi – killing (nogalināt), ja uzstāšanās ir veiksmīga, bombing (bombardēt), ja komiķis izgāžas. Iespējams, vīriešiem vienkārši ir bail no tā, ka sievietes arī spēj būt agresīvas. Ka sievietes jokos par vīriešiem, un publika smiesies. Un kā tad nabaga vīri «salāpīs» savu zaudēto pašapziņu. Pašos stendapa pirmsākumos sievietes netika laistas uz skatuves, jo pasākumi taču notika vēlos vakaros bāros un klubos. Sievietēm taču vieta virtuvē un pie bērnu šūpuļiem!
Kāds sakars vēstures ieskatam ar seriālu? Deborai ir bijis grūti izlauzties uz vīriešu pārvaldītām skatuvēm un sasniegt tik daudz. To ļāvis viņas egocentriskais raksturs, spītība, mērķtiecība un arī ne gluži ētiskā rīcība. Tāpēc viņa tik izmisīgi cenšas noturēties slavas olimpā. Agresīvi cenšas! Un tāpēc viņai grūti pieņemt Evas aicinājumu būt atvērtai, iejūtīgai, nejokot par dažām jūtīgām tēmām. Deborai bijis jāsmejas par to, par ko publika grib dzirdēt!
Bez drāmas neiztika arī «Emmy» balvu pasniegšana šogad. Seriāls ir saņēmis daudz balvu. Visvairāk ticis Džīnai Smārtai, seriāla scenāristiem. Bet šogad pirmo reizi «Hacks» saņēma balvu kā labākais komēdijseriāls. Atkal balva tika Džīnai, atkal šampanieša glāzes lepni cilāja autori, producenti un scenāristi. Bet atkal balva gāja garām Hannai. Un tā notiek ne pirmo reizi. Jo jākonkurē ar seriāla «The Bear» komandu un tā spilgtajiem aktieriem. «Lācis» arī bija tas, kas saņēma balvu vairumu iepriekšējos gados un tika atzīts par labāko komēdijseriālu. Šis fakts ir uzsācis diskusijas, kas vispār ir komēdijseriāls? Man prātā nebija ienācis, ka «The Bear» ir komēdija! Seriāls ir ļoti dramatisks! Par šo netaisnību sirds sāp arī Hannas mammai – aktrisei, komiķei un rakstniecei Loreinai Ņūmenai, kura savulaik bija izcila komēdijskeču dalībniece šovā «SNL». Viņa uzskata, ka «Lācim» nav jābūt komēdijas sadaļā, tā neesot pat melnā komēdija! Patlaban tiek filmēta ceturtā sezona, varbūt Hannai paveiksies nākamajos «Emmy».
Otrā plāna zvaigznes
Nebūtu zvaigžņu ne pirmajā, ne otrajā plānā, ja seriālam nebūtu autori: Lučija Aniello, Pols V. Daunss un Džena Statski, kuriem seriāls galvenokārt ir Deboras Vanss pārtapšanas, savu grēku un pagātnes izpirkšanas stāsts. Rakstīšanas procesā viņi centās sasmīdināt cits citu. Tā viņi pārbaudīja jokus, ko iekļāva seriālā, jo viņu potenciālā auditorija ir tāda kā viņi paši – ļoti gudra publika ar ļoti labu humora izjūtu. Viņi ne tikai raksta. Lučija Aniello ir režisore lielai daļai sēriju. Pols V.Daunss ne tikai raksta, bet arī spēlē. Viņš atveido Deboras menedžeri un saspēlējas ar jauno aktrisi Meganu Stalteri, kuras atveidotā bezjēdzīgi aktīvā un mazliet dīvainā asistente ir padarījusi Meganu par jauno TV zvaigzni.
Seriāla autori ir pacentušies radīt ļoti interesantas lomas arī otrā plāna aktieriem. Žilbina ne tikai Megana, bet arī Keitlīna Olsone komiķes meitas lomā, Popija Ļu kā Kiki – kazino darbiniece, kura brauc pie bagātās slavenības uz mājām likt kārtis, jo Deborai nepatīk spēlēt pūlī.
Seriālā piedalās slaveni viesaktieri. Varam atkalsatikties ar Helēnu Hantu, Kristīnu Hendriksu un «atgriezties nākotnē» ar Kristoferu Loidu.
Jā, būs skatītāji, kas bļaus – nu cik var par tām lesbietēm, biseksuāļiem, gejiem un visādiem dīvaiņiem?! Un vēl veca sieviete galvenajā lomā! Kurai ir sekss! Kad beidzot būs seriāli kā agrāk – kur brašs un drosmīgs vīrietis uz zirga glābj vājo princesi no šausmīgi sliktajiem ļaundariem? Nomierinieties! Arī tādi seriāli ir. Ar šo seriālu dosim iespēju Deborai, Evai un pašiem sev saprast, ka pasaule nav melnbalta. Tā ir krāsaina. Un smieklīga!