TV

Nedz labais, nedz ļaunais. Seriāla "The Penguin" recenzija

Reinholds Liepa

Žurnāls "Rīgas Viļņi"

Kad Amerikas Kinoakadēmijas balvas nominants, slavenais īru aktieris Kolins Farels mākslas filmā "Betmens" (2022) ar jauno Holivudas zvaigzni Robertu Patinsonu titullomā meistarīgi nospēlēja neganto Pingvīnu, pavisam drīz viņam sekoja vilinošs piedāvājums Osvalda Koblepota jeb Oza stāstu atklāt arī TV formātā.

Nedz labais, nedz ļaunais. Seriāla "The Penguin" r...

Straumēšanas servisa "HBO Max" pasūtītais un Ņujorkā filmētais tumšais seriāls meistarīgi uzbur "DC Comics" sirreālo un baiso pasauli, turklāt kino gardēži šajā astoņu sēriju filmā var saskatīt atsauces uz Brai­ena de Palmas gangsterfilmu "Rētainis" ("Scarface"), mafijas seriālu "Soprano ģimene" un citiem žanra etaloniem.

Streiks Holivudā ietekmē filmēšanu

Ja esat noskatījušies minēto 2022. gada Betmena lenti, tad svarīgi uzsvērt, ka seriāla «Pingvīns» notikumi hronoloģiski risinās aptuveni nedēļu pēc notikumiem šajā filmā. Šovs iesākas ar apokaliptiskām applūdušās pilsētas Gotemas ainām, dažādu katastrofas skarto sabiedrības slāņu ciešanām un izmisumu. Minētās filmas režisors Mets Rīvss saglabājis savu māksliniecisko rokrakstu, seriālā startējot kā producents. Lai arī darbs pie jaunās krimināldrāmas iesākās jau 2022. gadā, uzreiz pēc «Betmena» iznākšanas lielajos ekrānos filmēšana sākās nākamā gada martā Ņujorkā, taču jūnijā to apturēja Amerikas Scenāristu ģildes streiks. Filmēšana atsākās tikai novembra beigās un noslēdzās jau šā gada februārī, ietekmējot plānoto grafiku par aptuveni četriem mēnešiem.

Farels un viņa atveidotais Pingvīns epizodiski jau bija redzams «Betmena» filmā, tāpēc pirms seriāla būtu ieteicams noskatīties arī Rīvsa režisēto pilnmetrāžas filmu, lai niansēti izjustu Boba Keina un Bila Fingera pagājušā gadsimta trīsdesmito gadu beigās radīto Betmena komiksu pasauli.  

Seriālā pašu Betmena tēlu gan neredzēsim, kaut darba scenāriste Lorena Lefranka atklāj, ka šādu domu visu laiku esot turējusi prātā. Beigu beigās pirmajā sezonā stāsts tiek savērpts ap Osvaldu Koblepotu jeb Ozu, fokusā ir viņa savdabīgā personība, tas, kā viņš viltīgi un uzmanīgi, vienlaikus nežēlīgi spēja nostiprināt savu kriminālo varu Gotemā.

Jau pirmajā sērijā, kad Ozs tiekas ar jauno mafijas bosu Alberto Falkoni, notiek konflikts, kas uzliesmo šķietami no nekā. Falkone pazemo un izsmej Osvaldu – tas karstgalvīgajam bosam izrādās liktenīgi. Mācība – nekad nesmejies par Ozu! Kaut ārēji viņš izskatās skarbs, dziļi sirdī viņš ir viegli ievainojams, trausls un jūtīgs vīrietis, kurš vēl arvien regulāri apciemo savu sirmo māti, gaidot no viņas atzinību un uzslavas. 

«Es vēlējos pārliecināties, ka aiz šā varas iegūšanas stāsta slēpjas kas lielāks,» skaidro scenāriste. «Nedomāju, ka cilvēki meklē varu tikai tādēļ, lai meklētu varu. Viņi meklē varu, jo ir dziļāka, neapzinātāka vēlme vai dziļa tukšuma izjūta. Man bija būtiski uzbūvēt ekrānā viņam blakus mātes figūru un atsegt ar to saistītos emocionālos zemūdens akmeņus. Ozs vēlas, lai viņa māte būtu lepna, viņam ir vajadzīga mātes mīlestība un mīļums, bet viņa to nesniedz. Es sāku uzdot sev vaicāt, kāpēc viņa tā dara? To mēs atklāsim pirmās sezonas gaitā.»

Arī Kolins Farels intervijās atzīst, ka seriāla veidotāji īpaši piestrādājuši pie viņa varoņa dīvainībām, viņa spēka un arī zemiskuma, īpašu uzmanību pievēršot lempīgā gangstera salauztajai sirdij.

foto: Publicitātes
Kad Amerikas Kinoakadēmijas balvas nominants, slavenais īru aktieris Kolins Farels mākslas filmā "Betmens" (2022) ar jauno Holivudas zvaigzni Robertu Patinsonu titullomā meistarīgi nospēlēja neganto Pingvīnu, pavisam drīz viņam sekoja vilinošs piedāvājums Osvalda Koblepota jeb Oza stāstu atklāt arī TV formātā.
Kad Amerikas Kinoakadēmijas balvas nominants, slavenais īru aktieris Kolins Farels mākslas filmā "Betmens" (2022) ar jauno Holivudas zvaigzni Robertu Patinsonu titullomā meistarīgi nospēlēja neganto Pingvīnu, pavisam drīz viņam sekoja vilinošs piedāvājums Osvalda Koblepota jeb Oza stāstu atklāt arī TV formātā.

Kas īsti ir Pingvīns?

Pingvīns (Osvalds Česterfīlds Koblpots) ir izdomāts tēls, kas dzīvo Amerikas komiksos un bieži vien darbojas kā Betmena pretinieks. Pingvīna tēls pirmo reizi parādījās komiksā «Detective Comics #58» (1941. gada decembrī). Abstrahējoties no leģendas, Pingvīns būtībā ir parasts Gotemas bandīts, kurš sevi uzskata par kriminālās pasaules džentlmeni. Šī viņa šķautne seriāla pirmajās minūtēs ļoti precīzi tiek atsegta dialogā ar Alberto Falkoni. Komiksu lappusēs viņš bieži tiek atveidots kā īss, resns, klibs vīrietis ar garu degunu, kurš valkā monokli, cilindru un fraku, kā arī līdzi sev nēsā lietussargu, kas bieži vien aprīkots ar dažādām tehnoloģijām: gāzes ieroci, zobenu u. tml. Pingvīnam pieder naktsklubs «Iceberg Lounge», kas kalpo par aizsegu viņa nelikumīgajām darbībām. Betmens dažkārt izmanto šo naktslokālu, lai iegūtu informāciju par Gotemas noziedzīgo pasauli. Atšķirībā no vairuma Betmena neliešu Pingvīns ir pie veselā saprāta, pilnībā kontrolē savas darbības, tādējādi veidojot unikālas attiecības ar Betmenu. Pēc viņa radītāja Boba Keina teiktā, šis tēls radās, iedvesmojoties no «Kool» cigarešu reklāmas varoņa pagājušā gadsimta 40. gados – pingvīna ar cilindru un spieķi. Tomēr līdzības var atrast arī ar kādu citu komiksu varoni no 30. gadiem – Diku Treisiju. Līdzradītājs Bils Fingers uzskatīja, ka augstākās sabiedrības džentelmeņi smokingos atgādina imperatorpingvīnus.

Pingvīns ir bijis attēlots dažādos medijos, tostarp mākslas filmās, televīzijas seriālos un videospēlēs. Viņu ekrānā ir atveidojuši tādi aktieri kā Bērdžess Meredits (pagājušā gadsimta 60. gadu Betmena televīzijas seriālā), Denijs de Vito filmā «Betmens atgriežas» un Robins Lords Teilors televīzijas seriālā «Gotema».

Tagad arī Kolins Farels, kurš jau saņēmis daudz uzslavu, spēlējot tik neparastu un sarežģītu varoni kā Pingvīns. Lai gan viņa tēlojums «Betmenā» un šajā seriālā tika novērtēts gana augstu, jautājums ir – vai skatītāji pieņems Farelu vēl uz vairākām sezonām šajā specifiskajā lomā? Seriāla veidotājiem būs jāsabalansē Pingvīna ļaunums ar viņa cilvēcīgākajām pusēm, lai skatītāji no sirds spētu viņam just līdzi. Farela sniegums var kļūt par galveno seriāla panākumu iemeslu, bet tas var arī būt izaicinājums, ja viņa tēlojums nepiepildīs skatītāju gaidas.

Kopumā izcils aktieru ansamblis

Seriāls pirmajās trijās sērijās citu pēc cita atsedz visus galvenos varoņus. Ja pirmajā epizodē iepazīstam Ozu, tad otrajā fokuss ir uz Sofiju, kuru atveido lieliskā itāļu izcelsmes amerikāņu aktrise Kristīne Milioti. Viņu esam jau redzējuši seriālā «Kā es satiku jūsu māti» un filmā «Volstrītas vilks». Kā intervijā stāsta daiļā tumšmate, viņa bērnībā tiešām bijusi milzīga Betmena fane, skatījusies gan filmas, gan komiksus un slepus sapņojusi, ka kādreiz pati varētu būt daļa no šā stāsta. Nu viņas vēlme piepildījusies, tiesa, viņai tikusi sarežģīta loma – sieviete vīriešu mafijas pasaulē tiek mazliet pastumta malā, turklāt Sofijas tēls ir regulārs psihiatriskās klīnikas klients. Daudzsēriju filmas scenāriste atzīst, ka, veidojot Sofijas tēlu, iedvesmojusies no Rozmarijas Kenedijas likteņstāsta. Viņa bija Džona Kenedija māsa, kura pasaulē nāca ļoti grūtās dzemdībās. Mazulītei pietrūka skābekļa, kā rezultātā viņas smadzenēs notika nenovēršami bojājumi. Atlikušo dzīvi viņai nācās pavadīt ar garīgu atpalicību, un, meitenei pieaugot, viņa arvien retāk parādījās sabiedrībā. Rozmarijas tēvs Džozefs Kenedijs vēlāk izmēģināja eksperimentālu smadzeņu operāciju – lobotomiju, kas 23 gadus veco sievieti pavisam pazudināja. Operācijas rezultāts bija neveiksmīgs – nesakarīga runa un tukšs, neko neizsakošs skatiens. Rozmarija tika ievietota kādā Viskonsīnas klīnikā, kura specializējusies pacientu ar īpašām vajadzībām aprūpē. Sieviete tur nodzīvojusi aptuveni 50 gadu – līdz pat savai nāves dienai 2005. gadā.

Trešajā sērijā uzmanība tiek pavērsta jaunajam Oza asistentam Viktoram, kuru atveido dominikāņu aktieris Renzijs Felizs. Viktors ir no nabadzīgās Gotemas daļas un dažādu apstākļu sakritības dēļ nonāk Oza aizgādniecībā.

Tomēr pats iespaidīgākais ir Kolina Farela tēlojums, īpaši jau, protams, gatavošanās lomai, kas katru rītu prasījusi vairākas stundas. Starp filmēšanām Farels devās uz īpašu telti, kur bija vēss gaiss, lai uzturētu grimu attiecīgajā temperatūrā, lai deguns nesāktu noslīdēt vai no karstuma un mitruma kas cits nelāgs nenotiktu ar protēzēm.

Kā viņš stāsta intervijās, bija spiests iztikt bez brokastīm un pusdienām. Tualetes apmeklējums arī esot bijis izaicinājums.

Nedz labais, nedz ļaunais

Pingvīns būtībā ir klasisks kino antivaronis, kurš, lai gan bieži ir nežēlīgs, var radīt skatītājos empātiju, jo viņa darbību motivē iepriekš minētās emocionālās traumas. Viņa vēlme pēc varas Gotemas noziedzīgajā pasaulē ir ne tik daudz mērķtiecīgs ļaunums, cik aizsardzības mehānisms pret personīgām sāpēm. Interesanti vērot, kā seriāls spēj balansēt Oza ļaunumu ar cilvēcību. Viņš, no vienas puses, ir rūdīts gangsteris,  noziedznieks, kas ir gatavs izmantot jebkuru cilvēku, lai nostiprinātu savas pozīcijas, taču, no otras puses, viņa psiholoģiskie šķēršļi un vēlme pēc pieņemšanas parāda viņu kā cilvēcisku būtni. Šāda psiholoģiska dualitāte padara Ozu par varoni, kuru nevar viegli ielikt rāmjos – labais vai sliktais. Viņa motivācija ir sarežģīta un dziļi sakņota viņa emocionālajā vēsturē. Ar katru jaunu sēriju tiek atklāti jauni personības aspekti, kas izceļ viņa iekšējo cīņu starp vēlmi pēc varas un nepieciešamību pēc tuvības un mīļuma.

Pingvīns ir daudzdimensionāls tēls, līdzīgi kā citi antivaroņi (Tonijs Soprano, Džokers, Volters Vaits no «Breaking Bad» u.c.), kurš iemieso ne tikai ļaunumu, bet arī cilvēcīgas ilgas pēc piederības un mīlestības, kas skatītāju aicina viņu ne tikai nosodīt, bet arī saprast.

Kopumā seriāls nepiedāvā melnus vai baltus varoņus, katrs no varoņiem ir ar savām ēnas pusēm. Ozs ir narciss. Viņš patiesi vēlas palīdzēt cilvēkiem, kas viņam var vēlāk noderēt, savukārt Sofija ir ļoti sarežģīta būtne, kas spēj uz Ozu palūkoties citādāk nekā pārējie.