"Pirmajā reizē patiešām ļoti uztraucos," - latviete Kristīne Balanas spēlē Stradivāri vijoli
foto: Mārtiņš Ziders
Kristīne Balanas tagad muzicē ar Antonio Stradivāri vijoli "Rutson", kas darināta 1694. gadā. Tā ilgus gadus atradās britu kolekcionāra Džona Ratsona īpašumā, līdz 2002. gadā nonāca Karaliskās mūzikas akadēmijas Londonā kolekcijā.
Slavenības

"Pirmajā reizē patiešām ļoti uztraucos," - latviete Kristīne Balanas spēlē Stradivāri vijoli

Juris Vaidakovs

Jauns.lv

Pasaulē saglabājušās tikai ap 500 vijolēm, ko darinājis izcilais meistars Antonio Stradivāri, un viena no tām nonākusi Kristīnes Balanas rīcībā un jau ir skanējusi Latvijā!

"Pirmajā reizē patiešām ļoti uztraucos," - latviet...

Kā mūziķis vispār var tikt pie Stradivāri instrumenta? “Daudz jāmācās, daudz jāsasniedz, un tad jau pamazām arī nonāks līdz tādai vijolei. Protams, var jau arī nopirkt, taču tas ir daudz grūtāk,” žurnālam "Kas Jauns" paskaidro Kristīne Balanas, sakot, ka viņas rīcībā esošā Stradivāri darinātā vijole ir no Karaliskās mūzikas akadēmijas Londonā kolekcijas: “Man paveicās, ka šo instrumentu aizdeva Karaliskās mūzikas akadēmija, kurā kādreiz mācījos. Viņi ļoti atbalsta savus studentus, bijušos audzēkņus, seko viņu gaitām un arī padalās ar instrumentiem no savas kolekcijas, kas patiešām ir unikāla. Man nesen bija ļoti atbildīgs koncerts ar BBC simfonisko orķestri, tāpēc akadēmija piedāvāja šo izcilo Stradivāri vijoli. Tagad tā kādu laiciņu būs manā rīcībā.”

foto: Mārtiņš Ziders
 “Šī vijole ir daļa no vēstures, un esmu tikai viens maziņš piliens tajā mūzikas okeānā, ko šī vijole vēl piedzīvos, tāpēc pret šo instrumentu jāizturas ar vislielāko cieņu un atbildību,” teic vijolniece.
“Šī vijole ir daļa no vēstures, un esmu tikai viens maziņš piliens tajā mūzikas okeānā, ko šī vijole vēl piedzīvos, tāpēc pret šo instrumentu jāizturas ar vislielāko cieņu un atbildību,” teic vijolniece.

Latviešu vijolniece ir ļoti pagodināta un priecīga par iespēju spēlēt tādu izcilu instrumentu. “Ja godīgi, es pat nespēju iedomāties, ka kādreiz varētu spēlēt Stradivāri vijoli. Protams, es par to sapņoju, protams, klusībā cerēju, ka varbūt arī šis sapnis reiz piepildīsies, taču īsti tam neticēju! Šis instruments ir kaut kas pavisam citādāks. Man pat ir sajūta, ka šī vijole dzīvo pati savu dzīvi, ka tā ir personība ar savu raksturu, bet man šai vijolei tikai jāpielāgojas, jo tā pati izdzīvo skaņu pasauli, es tikai esmu viens no mūziķiem, kam ir gods atskaņot mūziku uz tās,” sajūsminās Kristīne Balanas.

Vai tiešām Stradivāri instrumenti ar savu skanējumu ir tik unikāli, vai nav tā, ka tas ir tikai veiksmīgs, gadu gadiem veidots mārketinga triks? “Nebūt nē! Antonio Stradivāri ir ģēnijs, viņa meistarotos instrumentus neviens nespēj pārspēt. To skaņa patiešām ir kaut kas īpašs un apbrīnas vērts. Joprojām zinātnieki nav atklājuši Stradivāri meistardarbu noslēpumu, un arī citiem vijoļmeistariem nav izdevies radīt tādu vijoli, kas skaņas ziņā līdzinātos Stradivāri instrumentam,” skaidro vijolniece.

foto: Mārtiņš Ziders
Cik vērta ir šī Stradivāri vijole, Kristīne pat nezina, un, ja zinātu, šo informāciju viņa pat nedrīkstētu izpaust. Taču zināms, ka lielākā cena, kas izsolē samaksāta par Stradivāri vijoli, ir gandrīz 10 miljoni sterliņu mārciņu – par šādu summu 2011. gadā anonīms pircējs iegādājies vijoli "Lady Blunt Stradivarius".
Cik vērta ir šī Stradivāri vijole, Kristīne pat nezina, un, ja zinātu, šo informāciju viņa pat nedrīkstētu izpaust. Taču zināms, ka lielākā cena, kas izsolē samaksāta par Stradivāri vijoli, ir gandrīz 10 miljoni sterliņu mārciņu – par šādu summu 2011. gadā anonīms pircējs iegādājies vijoli "Lady Blunt Stradivarius".

Līdz mūsdienām saglabājušies 650 Antonio Stradivāri radītie instrumenti, no tiem 500 ir vijoles. Tagad viena no tām ir Kristīnes Balanas rīcībā. Vai nebija bail šo tik vērtīgo instrumentu ņemt rokās? Ja nu kaut kas atgadās? “Pirmajā reizē patiešām ļoti uztraucos, centos piedomāt pie katras savas darbības, kustības, taču visai ātri pieradu. Tā tomēr ir vijole, mans darba instruments, es jau no bērnības spēlēju vijoles un zinu, kā ar tām jāapietas. Vienkārši ir jābūt ekstra uzmanīgam, un viss būs kārtībā! Protams, jāizslēdz visi riski, protams, ir īpaši drošības noteikumi, kas obligāti jāievēro, – kur un kā šo vijoli drīkst pārvietot, kur tai jāatrodas,” skaidro vijolniece un, atbildot uz jautājumu, vai viņai tagad nav savs miesassargs, sirsnīgi smejas: “Man vienreiz jau tā arī bija! Spēlēju citu Karaliskās mūzikas akadēmijas kolekcijas instrumentu, un patiešām pie manas ģērbtuves bija miesassargs. Arī pie skatuves bija miesassargs, arī skatītāju zālē bija miesassargi, jo toreiz šajā koncertā uz skatuves bija ne tikai Stradivāri, bet arī Gvarnēri un citu pasaulslavenu meistaru unikālie instrumenti. Arī koncerta skatuve bija apdrošināta par pamatīgu summu. Tā ka esmu pieredzējusi arī miesassargus."

Kristīnes Balanas, Jāņa Liepiņa un LNSO koncerts Lielajā ģildē

Piektdien, 12. aprīlī savu atgriešanos uz Lielās ģildes skatuves piedzīvoja viens no latviešu jaunās paaudzes talantīgākajiem diriģentiem Jānis Liepiņš un ...

Citas interesantākās ziņas un notikumus lūkojiet žurnāla "Kas Jauns" šīs nedēļas numurā!