foto: Dean / SplashNews.com/ Vida Press
Diānas spožums un posts. Seriāla "The Crown" sestās sezonas recenzija
Dominiks Vests un Olīvija Viljamsa.
TV
2024. gada 26. februāris, 10:10

Diānas spožums un posts. Seriāla "The Crown" sestās sezonas recenzija

Māris Puķītis

Žurnāls "Rīgas Viļņi"

Britu karaļnama sāgas "The Crown" ("Kronis") sestā sezona ieturēta smeldzīgā noskaņā, un citādi jau gaidīt nevarēja - šis ir princeses Diānas pēdējais "iznāciens" seriālā.

Kritiķi paspējuši jauno sezonu nopelt, iespējams, mulsinošākais ir Diānas spoka parādīšanās. Līdz šim «Kroņa» veidotājiem izdevies uzturēt monarhijas nedaudz mistisko auru, bet – kas par daudz, tas par skādi! – Velsas princeses «spokošanās» drīzāk vērtējama kā scenārista pārcentība, lieka piedeva citādā ziņā augsta līmeņa seriālā. Tomēr Elizabete Debicki ir lieliska Diānas lomā – gan pirms, gan pēc nāves viņa patiesi spilgti atgādina atveidoto varoni.

Lai arī pret «Kronī» atainotajiem rekvizītiem veidotāji izturējušies nopietni – piemēram, Diānas kleitas ir tādas pašas kā dzīvē – seriāls tomēr radījis iespaidu, ka tā nav kostīmfilma, kur mazāk uzmanības pievērš vēsturiskiem faktiem, bet vairāk laikmeta vides atveidojumam. Saprotams, ka ne visu iespējams atdarināt. Mēs nezinām, ko patiesībā domāja un runāja karaļnamā aiz slēgtām durvīm, taču šoreiz seriāla veidotājiem «noklibojis» ar faktu pārbaudi vai drīzāk apzināti ignorēta patiesība. Vai tas vienmēr attaisnojas mākslas vārdā, ir jautājums, šajā ziņā pēdējā sezona liek mazliet vilties.

Neatbrauca ne mamma, ne tante

Seriālā 1997. gada jūlijā princis Čārlzs rīko savas izredzētās Kamilas Boulzas-Pārkeres 50. jubilejas svinības un velti mēģina izlūgties mātes ierašanos – karaliene nepagodina svinības ar savu klātbūtni. No ģimenes ierodas tikai tagadējā karaļa tante, princese Mārgareta, kura vēlāk aicina māsu, Elizabeti II, nestāties ceļā dēla laimei.

Tikai nav nekādu pierādījumu, ka Mārgareta pati būtu piedalījusies svinībās, citādi tā laika avīzēs tas būtu atspoguļots. Arī Čārlzs nemaz neesot pūlējies māti pierunāt.

Tēvs par savedēju

Galvenās seriālā apspēlētās attiecības gan nav starp Čārlzu un Kamillu, Velsas princi atkal aizēno šķirtā sieva. Diānas un ēģiptiešu biznesa magnāta Mohameda Alfajeda dēla Dodi stāsts ieņem nozīmīgāko vietu. Ja ticēt seriālā rādītajam, galvenais savedējs bijis ar britu karaļnamu apsēstais Dodi tēvs.

Princese Diāna. Foto retrospekcija

Princese Diāna. Foto retrospekcija.

gallery icon

Dēlam gan tajā laikā bija līgava, amerikāņu modele Kellija Fišere. Kamēr Dodi Vidusjūrā uz lielākas jahtas aplido un izklaidē Diānu, līgava bija atstāta uz mazāka kuģa, un izredzētais kursēja starp abām sievietēm – tas ir fakts.

Vēsturiskai atkāpei – Fišere paspēja uzsākt tiesvedību pret Dodi, taču pēc viņa nāves prasību atsauca. Viņa pārkvalificējusies par nekustamo īpašumu aģenti, 2007. gadā ceļojumā Centrālāfrikas Republikā sastapa krievu pilotu Mihailu Movšinu, abi apprecējās un dzīvo ar meitu Dienvidkarolīnā.

Knipsē bez žēlastības

Kas patiešām ir interesanti seriālā – cik agresīvi strādā paparaci, fotogrāfi, kam «nav nekā svēta», kaut nedaudz var ieskatīties šā aroda ciniskajās aizkulisēs. Pats no tā laika atceros avīzēs redzētās miglainās fotogrāfijas ar Velsas princesi un Dodi Alfajedu – tās nu bija īstas, redzamas arī filmā, bet vai paparaci misiju tiešām noorganizēja Dodi tēvs, cits jautājums. Pašam pajautāt nav iespējams, jo viņš 30. augustā 94 gadu vecumā devās aizsaulē.

Diāna par savu misiju bija izvēlējusies cīņu pret kājnieku mīnām. Viņa patiešām bija aktīva, 1997. gadā devās uz Bosniju, kas tikai nesen sāka atgūties no kara. Seriālā Diānas preses konferencē žurnālistus interesē tikai viņas attiecības ar Fajedu, bet tā atkal nav taisnība.

Paparaci uzņemtās skūpsta bildes no Dodi jahtas klāja avīzes publicēja nākamajā dienā – ar virsrakstu «The Kiss». Skūpsts. Fotogrāfs Mario Brenna par šīm bildēm saņēma piecus miljonus dolāru, pārdodot «The Sunday Mirror» un citiem laikrakstiem – šis ir fakts.

Sirsnīgs izdomājums

Reizumis «Kronī» tikai uz pāris epizodēm parādās patiešām jauki tēli, un skotu fotogrāfs, krietnais rojālists Dankans Muirs, ir viens no tiem, kurš ar savu jau tam laikam mazliet antīko fotokameru iemieso «veco skolu». Viņš ne tuvu nav paparaci, tikai cenšas būt klāt visur, kur oficiāli dodas karaliene.

Pēc tam, kad pavalstniekus satricinājuši foto ar Diānas un Dodi skūpstu, princis Čārlzs piekrīt spert atbildes soli ar ģimeniski tradicionālu fotosesiju. Viņš ir devies brīvdienās Skotijā ar dēliem Viljamu un Hariju, un trijotne pozē fofogrāfam, sak’, lūk, ko es lieku pretī Diānas apšaubāmajai uzvedībai.

Seriālā bildes rotā «The Mirror» pirmo lappusi, realitātē – astoto un devīto, kamēr Diāna joprojām saglabājusi vadību. «Di un Dodi lido pie ekstrasenses Ritas,» 1997. gada 13. augustā vēstīja «The Mirror» īstā sākumlapa. Iestudētas bildes nebija tas, ko publika pieprasa. Un tieši tikpat seriālā ir iestudēts fotogrāfs Dankans Muirs – tādas personas nav bijis.

Pēdējais brauciens

Šī, protams, ir ļoti skumja sezona seriālā, jo Diānas zvaigzne šīs zemes dzīvē nodziest. Viņa savā ziņā kļūst par pašas slavas un spožuma upuri, jo paparaci pakaļdzīšanās Parīzes ielās galu galā iedzina Velsas princesi nāvē.

Vai šoferis Anrī Pols bija iereibis? Seriālā viņš bauda dzērienu pie bāra letes, kad negaidot uzzina, ka būs jābrauc. Tas ir sen pierādīts fakts – viesnīcas «Ritz» drošības dienesta vadītāja vietnieks bija iedzēris. 2006. gadā atklātībai nodoti jauni pierādījumi liecināja, ka alkohola daudzums šofera asinīs trīs reizes pārsniedzis Francijā pieļaujamo normu profesionāliem autovadītājiem – 0,2 promiles.

Vai Dodi bildināja Diānu, un viņa atteica? Skaidri to nezinām, bet viņš tik tiešām Montekarlo iegādājās dimanta gredzenu «Dis-moi Oui»  (saki man jā), turklāt tikai dienu pirms liktenīgās autoavārijas. Visdrīzāk, Dodi nepaspēja ar bildinājumu, jo bez gredzena to nedarītu, bet rotu vēlāk atrada viņa dzīvoklī, ko Diāna todien neapmeklēja.

Nav vērts te atkārtot ap Diānas nāvi apaugušās sazvērestības teorijas, kur, protams, galvenā loma ierādīta karaliskajai ģimenei. Lieku reizi izskan, ka Diāna bijusi stāvoklī. Tas ne reizi vien noliegts, bet ticība tam, ka ļaunie spēki sabradājuši skaistu pasaku, ir grūti sagraujama.  

Pēc mātes nāves seriālā bēdu māktais princis Viljams pazūd Skotijas kalnienēs uz 14 stundām, un ģimene kopā ar personālu viņu meklē, līdz pats atgriežas Balmorālas pilī. Nav šaubu, ka troņmantnieka pazušanas gadījumā karaliskā ģimene tomēr sauktu talkā policiju un pat armiju ar helikopteriem (droni vēl nevīdēja pie apvāršņa), tā ka šis ir vēl viens scenārista Pītera Morgana radošs izdomājums. Tomēr Viljams ir atzinis, ka tajās drūmajās dienās Skotijas ainavas viņam sniedza mierinājumu.

Turpinājums sekos, pagaidām dzīvē

«Kronī» un arī ārpus seriāla Elizabete II un viņas vīrs princis Filips bieži atainoti kā nelabvēlīgi noskaņoti pret princesi Diānu – sak’, nespēlē pēc mūsu noteikumiem. Un pat ne mūsu, bet tiem, kas nodiktēti «no augšas».

Seriālā karalienei pārmesta vienaldzība pret Diānas nāvi – karogs Bakingemas pilī nav bijis nolaists pusmastā, kaut patiesībā nemaz nebija pacelts, jo Viņas Majestāte neatradās šeit, bet gan Balmorālā.

Dienu ātrāk, nekā plānots, karaliene atgriezās Bakingemā un no balkona uzrunāja nāciju. Ko viņa teica, var redzēt seriālā, un te nu nekas nav ne pielikts, ne atņemts – visas Elizabetes II runas ir saglabātas karaliskajā hronikā.

Karaļnama stāsts ekrānā noslēdzies. Dzīvē, cerams, seriāls turpināsies, jo atņemt Lielbritānijai monarhijas teātri būtu gluži kā izkastrēt lauvu un nozāģēt vienradzim ragu tās ģerbonī. Un pilnīgi iespējams, ka pēc pusgadsimta kāds atkal radīs turpinājumu par Kroni 21. gadsimtā.