Miks Džegers savu 500 miljonu bagātību nenovēlēs bērniem: "Viņiem tā nav vajadzīga!"
Grupas “The Rolling Stones” līderis Miks Džegers savu 500 miljonu ASV dolāru bagātību nenovēlēs bērniem: “Viņiem tā nav vajadzīga!” Tā vietā mūziķis kapitālu nolēmis novēlēt labdarībai, kur naudai būšot krietni lietderīgāks pielietojums.
80 gadus vecais rokeris Miks Džegers izteicies, ka viņa astoņiem bērniem “nav vajadzīgi 500 miljoni, lai iztiktu”, tāpēc viņš esot izdomājis citu veidu, kur likt savu bagātību.
Intervijā izdevumam “The Wall Street Journal” viņš sacīja, ka naudas novēlēšana labdarībai varētu “dot kādu labumu pasaulē”.
“The Rolling Stones” mūziķi bija spiesti iemācīties nodrošināt savas finanses pēc tam, kad saskārās ar nopietnām sava kataloga autortiesību problēmām.
Viņiem joprojām nepieder tiesības uz savu dziesmu katalogu pirms 1971. gada – tajā iekļauti daudzi no viņu lielākajiem hitiem, piemēram, “Satisfaction”, “Paint it Black” un “Jumpin Jack Flash”.
Kas īsti ir dziesmu katalogs?
Tiklīdz pieminam ierakstu, tā tiesības uz kādu konkrētu muzikālo darbu jau tiek sadalītas uz divi. Proti, dziesmas autoram pieder autortiesības un izpildītajam – blakustiesības, kas abas ir intelektuālais īpašums. Bet kas notiek ar pašu dziesmas ierakstu? Tās, lūk, jau ir mantiskās tiesības, ko autors vai izpildītājs var nodot citiem un kas bieži vien vairs nepieder pašam autoram vai izpildītājam, jo ieraksts tapis ar kādas ierakstu kompānijas gādību.
Tieši tāpēc dziesmas ieraksts tiek dēvēts par mantisko īpašumu. Tas tiek nodots tālāk ekspluatācijā citiem.
Miks Džegers, Melānija Hamrika un viņu dēls Devero
Interesants gadījums attiecībā uz ieraksta tiesībām bija Teilores Sviftas sakašķēšanās ar savu pirmo ierakstu kompāniju "Big Machine Records', kas nepārdeva jau par slavenu un bagātu kļuvušajai dziedātājai viņas pirmo sešu albumu ieraksta tiesības.
Svifta, būdama atjautīga dāma, izmantoja savas autortiesības un pārrakstīja savus pirmos albumus no jauna! Izrādījās, ka neviens tā īsti par šādu varbūtību nebija aizdomājies. Iespējams, arī tāpēc, ka radiostacijas parasti nevēlas veco hitu vietā spēlēt jaunas to versijas, taču Sviftas gadījums izsauca tik plašu rezonansi, ka dažādās platformās tika spēlētas un klausītas tieši jaunradītās dziesmu versijas. Šis ir lielisks pierādījums būtiskajai atšķirībai starp iepriekš minētajām dziesmas divām pusēm – autortiesībām un ieraksta tiesībām.
Pārdoto mūzikas katalogu TOP 5
Bobs Dilans
Lai arī vienā piegājienā pārdotā dziesmu kataloga finansiālais rekordists joprojām ir Brūss Springstīns ar 550 miljoniem dolāru, Dilans viņu apsteidzis ar kopsummu – 620 miljoniem. Proti, 2020. gadā viņš pārdeva tiesības uz savu 600 dziesmu katalogu "Universal Music", saņemot 400 miljonus, bet pērn tam pieplusoja arī 220 miljonus par dziesmu māsterierakstiem, kas savukārt tika pārdoti "Sony".
Brūss Springstīns
2021. gadā par Bosu amerikāņu un arī pārējās pasaules rokmūzikā dēvētais Springstīns pārsteidza šovbiznesa pasauli ar līdz šim lielāko summu, kāda samaksāta par viena mākslinieka dziesmu katalogu – 500 miljoniem dolāru. Maksātājs – "Sony".
Pols Saimons
Tajā pašā 2021. gadā "Sony" iegādājās arī Pola Saimona dziesmu katalogu, samaksājot gan uz pusi mazāku summu – 250 miljonus dolāru.
Džastins Bībers
Šā gada sākumā mūzikas dižgaru finanšu sarakstu nepieklājīgi spoži pabojāja misters Bībers, pārdodot savu dziesmu katalogu mūzikas investīciju fondam "Hipgnosis". Darījuma summa – 200 miljoni dolāru.
Red Hot Chili Peppers
Tie paši investīcijspeciālisti "Hipgnosis" 2021. gadā par 140 miljoniem iegādājās arī Kalifornijas fankrokeru "Red Hot Chili Peppers" katalogu.