foto: Tim Rooke/Shutterstock/ Vida Press
Apslēpts talants! Karali Čārlzu III nosauc par vienu no talantīgākajiem britu gleznotājiem mūsdienās
Čārlzs nododas glezniecībai Himalaju kalnos 1998. gadā.
Slavenības
2023. gada 10. maijs, 18:31

Apslēpts talants! Karali Čārlzu III nosauc par vienu no talantīgākajiem britu gleznotājiem mūsdienās

Jauns.lv

Karaļa Čārlza III kronēšanas koncertā, kad monarham tuvāki un tālāki cilvēki slavēja jauno karali, tika pieminēts arī kāds īpašs talants – gleznošana. Par Čārlzu kā talantīgu akvarelistu pie mums ir maz dzirdēts, lai gan Lielbritānijā viņa darbi jau agrāk atzinīgi novērtēti. Vēl karalienes Elizabetes II valdīšanas laikā Čārlza gleznotās ainavas rotājušas britu pastmarkas. Savukārt pavisam nesen, šā gada martā, Sandringemas pilī atklāta karaļa akvareļu izstāde.

Portāls Insider.com karali Čārlzu sauc par vienu no veiksmīgākajiem šobrīd dzīvojošiem māksliniekiem Lielbritānijā. Vai tā ir slavas dziesma jaunajam monarham vai patiess vērtējums, to lai vērtē kritiķi, taču darbi patiešām ir skaisti un izjusti. Mākslinieka talants nav noliedzams.

Tā glezno karalis Čārlzs III

gallery icon

Pirmo reizi Čārlza gleznas izstādē apskatei bija izliktas jau tālajā 1977. gadā, viņa mammas karalienes Elizabetes II īpašumā Vindzoras pilī, kas ir pieejama arī tūristu apmeklējumam.

Karalis iecienījis gleznot ainavas, un vienīgā tehnika, kādā viņš izpilda savus darbus, ir akvarelis.

Karalis glezno ilgāk nekā 50 gadu. Sācis skolā Skotijā

Karalis Čārlzs sāka gleznot septiņdesmitajos gados pēc tam, kad viņu iedvesmoja Roberts Vadels, kurš bija viņa mākslas pasniedzējs Gordonstounas skolā Skotijā.

foto: Shutterstock/ Vida Press
Vindzoras pils. Karaļa Čārlza III akvarelis.

Čārlzs strādā tikai ar akvareli, un viņa gleznas pirmo reizi tika izliktas apskatei izstādē Vindzoras pilī 1977. gadā. Tās bija izvietotas līdzās karalienes Viktorijas darbiem, kura savas dzīves laikā arī aizrāvusies ar glezniecību akvareļa tehnikā. Izstādē bija aplūkojami arī Čārlza tēva Edinburgas hercoga prinča Filipa darbi. Viņš savulaik aizrāvies ar glezniecību un dizainu, un 1996. gadā izstrādājis skices vitrāžām Vindzoras pils Privātajai kapelai. Pēc lielā ugunsgrēka Vindzoras pilī 1992. gadā Filips aktīvi iesaistījies pils restaurācijas darbos un bijis Restaurācijas komitejas priekšsēdētājs.

Daudzos agrīnajos darbos attēlotas pilis, kas ir ģimenes mājas

1986. gadā tolaik vēl princis Čārlzs uzgleznoja Mejas pili, kas savulaik bija viņa mīļotās vecmāmiņas Karalienes Mātes rezidence. Īpašums atrodas Skotijas ziemeļu piekrastē. Kā zināms ar Elizabetes II māti Čārlzs bija īpaši tuvs.

foto: Bav Media / SplashNews.com/ Vida Press
Sandringemas pils. Karaļa Čārlza III akvarelis.

Daudzi no darbiem pabeigti Skotijā, kur viņš pavadīja jaunību un bieži atgriežas

Laikraksta “The Telegraph” rīcībā ir informācija, ka Čārlzam iemīļota vieta gleznošanai esot bijusi pie dīķa Helmsdeilā, Skotijā, kur viņš mēdzis arī makšķerēt.

Čārlzu glezniecībā skolojuši atzītākie britu mākslinieki, to skaitā Džons Napers, Džons Vards, Hjū Kasons un Dereks Hils.

foto: Peter Jolly/Shutterstock/ Vida Press
Pamesta kotedža Skotijā. Karaļa Čārlza III akvarelis.

Mīļākā vieta, kur nodoties glezniecībai – Balmorālas pils

Karalis, kurš visu peļņu no saviem mākslas darbiem ir ziedojis Velsas prinča labdarības fondam, dod priekšroku dabas skatu gleznošanai, visbiežāk kalniem, kalnu upītēm un karaliskās Balmorālas pils apkārtnei.

foto: Shutterstock/ Vida Press
Ainava Balmorālā. Karaļa Čārlza III akvarelis.

Balmorālas pils atrodas Aberdenšīras grāfistē, Skotijā. Šī bija Elizabetes II visiemīļotākā vieta, kur pavadīt vasaras brīvdienas. Tieši šeit karaliene arī devās mūžībā aizvadītā gada septembrī. Pili savai sievai karalienei Viktorijai 1852. gadā nopirka viņas vīrs princis Alberts.

Karaļa darbi bijuši izstādīti neskaitāmās izstādēs un labdarības pasākumos

Pēc pirmās izstādes karalis Čārlzs turpināja izrādīt savus darbus, un tie iemantoja popularitāti kā Lielbritānijā, tā ārpus valsts robežām. Lai gan viņš sevi pieticīgi dēvē par “aizrautīgu amatieri”, laikposmā no 1997. līdz 2016. gadam no akvareļu pārdošanas gūti aptuveni 2 miljonu sterliņu mārciņu lieli ieņēmumi, kas attiecīgi padara viņu par vienu no komerciāli veiksmīgākajiem vēl dzīvajiem britu māksliniekiem. Par to 2016. gadā informēja izdevums “The Daily Telepraph”.

foto: Shutterstock/ Vida Press
Karaļa Čārlza akvareļi redzami arī uz gardiem suvenīriem Lielbritānijā.

2018. gadā daudz viņa darbu bija izstādīti Bakingemas pilī par godu 70. dzimšanas dienas svinībām, savukārt 50. dzimšanas dienu Čārlzs atzīmējis ar savu gleznu izstādi Hemptonkortas pilī Londonā.

Gleznojis arī Honkongā un Japānā

Lai gan visvairāk Čārlza darbu tapuši viņa dzimtenē Lielbritānijā, nākamais karalis savu krāsu kasti allaž ņēmis līdzi arī ārvalstu ceļojumos. Tā, piemēram, 1989. gadā, kad viņš ar savu pirmo sievu princesi Diānu devās uz Honkongu, lai piedalītos Kultūras centra atklāšanā, Čārlzs atrada laiku arī gleznošanai.

foto: Nils Jorgensen/Shutterstock/ Vida Press
Mehiko un Popokatepetla vulkāns karaļa Čārlza akvarelī.

1986. gadā viņš iemūžināts fotogrāfijās, kad nodevies gleznošanas procesam Kioto dārzā Japānā. Tā kā Čārlzs ir kaislīgs slēpotājs, kurš regulāri mēro ceļu uz kalnu kūrortiem Šveicē, arī šajos ceļojumos viņš allaž līdzi ņēmis krāsas un otas, un sēdējis ārā, lai gleznotu sniegotos kalnus.

foto: Mike Forster/ANL/Shutterstock/ Vida Press
Klostersas kalnu kūrortā Šveicē 1994. gadā.

Izdevums “Daily Mail” raksta, ka Klostersa ir Čārlza iemīļotākais kalnu kūrorts Šveicē. Tur arī tapuši vairāki viņa darbi.

1997. gadā Klostersas kalnu kūrorta vadība izvēlējās vienu no Čārlza darbiem kā attēlu savām kūrorta biļetēm.

foto: David Hartley/Shutterstock/ Vida Press
Karaļa Čārlza III darbs uz Klostersas kalnu kūrorta apmeklētāju biļetes.

Viņa darbi bijuši uz pastmarkām Lielbritānijā

1994. gadā Karaliskais pasts pagodināja toreizējo Velsas princi un izdeva pastmarku sēriju, uz kurām redzams Čārlza gleznotais Arkles kalns Skotijā.

Savukārt cita nomināla pastmarkai savulaik izvēlēta glezna ar Norfolkas grāfistes lauku ainavu, ko gleznojis nākamais karalis.