Sēnes ir bīstamas. Seriāla "The Last of Us" recenzija
foto: Publicitātes
TV

Sēnes ir bīstamas. Seriāla "The Last of Us" recenzija

Reinholds Liepa

Žurnāls "Rīgas Viļņi"

Seriāls "Last of Us" jau pirmajās izrādīšanas nedēļās sacēla sajūsmas vētru un kļuva par ASV izklaides industrijas milža "HBO" vienu no beidzamo 15 gadu veiksmīgākajiem projektiem.

Sēnes ir bīstamas. Seriāla "The Last of Us" recenz...

20 gadu pēc tam, kad modernā civilizācija ir iznīcināta, kāds no dzīves mestajiem kūleņiem noguris vīrs apstākļu sakritības dēļ tiek nolīgts, lai izvestu no karantīnas zonas 14 gadus vecu meiteni.

Šķietami vieglais darbs kļūst par brutālu ceļojumu pāri postapokaliptiskajai Amerikai, paļaujoties vienam uz otru, lai izdzīvotu. Tā īsumā varētu raksturot kompānijas «Naughty Dog» populārās 2013. gada videospēles «Pēdējais no mums» («The Last of Us») ekranizāciju.

Pedro Paskāla harisma un Bellas Remzijas enerģija

Kopš seriāls nonācis pie skatītājiem, par jaunu kino industrijas superzvaigzni kļuvis simpātiskais čīliešu izcelsmes aktieris Pedro Paskāls, kurš seriālā atveido Džoelu. Skarbais vīrs, kurš savas emocijas īpaši neizrāda, ir viens no laimīgajiem, kas izdzīvojis, kopš pasauli pārņēmusi stihiska pandēmija, tiesa, viņa izdzīvošanas cena bija augsta, viņš zaudējis sev tuvu cilvēku.

Atšķirībā no datorspēles, kur Džoels spēj veikt dažādas pārdabiskas lietas, seriālā viņš ir daudz jūtīgāks un ievainojamāks. Lai arī 47 gadus vecais aktieris līdz šim ir piedalījies tādos seriālos kā «Troņu spēle», «Narcos», arī vairākās Holivudas lielbudžeta filmās, tajā skaitā «Brīnumsieviete 1984» un «Kingsman: Zelta aplis», līdz šim viņš bija palicis citu spilgtāku šovbiznesa zvaigžņu ēnā.

Pateicoties Džoela lomai, arī asprātīgajiem skečiem amerikāņu izklaides TV šovā «Saturday Night Live» (SNL), kam sekoja gūzma ar «TikTok» īsajiem video, Paskāls ir sasniedzis gan plašu jauniešu auditoriju, gan pēkšņi kļuvis par globālu sekssimbolu – sieviešu mīluli visā pasaulē.

Seriāla veidotāji – režisors Kreigs Meizins, kas ir liels videospēles fans (spēlējis to divpadsmit reižu), plašākai publikai zināms kā seriāla «Černobiļa» scenārija autors, un spēles izstrādātājs Nīls Drakmens, Paskālu bija noskatījuši seriālā «Mandalorietis». Sagaidījuši izdevīgu brīdi, kad «Mandalorieša» otrā sezona bija uzfilmēta, viņi uzrunāja Pedro, un, kā ziņo mediji, aktieris 24 stundu laikā piedāvājumam piekritis. Par katru sēriju viņš patlaban saņem 600 000 dolāru, kas ierindo čīlieti starp šā brīža pelnošākajiem televīzijas aktieriem.

Arī pusaudzes Elijas lomas atveidotāja ir labi zināma seriāla «Troņu spēle» faniem, savdabīgā 19 gadus vecā britu aktrise Bella Remzija šajā fantāzijas daudzsēriju filmā atveidoja drosmīgo meiteni Lianu Mormontu. Elijas varone ir enerģiska, dzīvespriecīga pusaudze, kura ātri atrod kontaktu ar bērniem, bieži lamājas, labprāt stāsta dažādus jociņus, ik pa laikam sasmīdinot Džoelu, taču vienlaikus viņa izteikti jūt nepieciešamību pēc atbalsta un tēvišķas gādības. Zināms, ka uz Elijas lomu tika testēti 105 aktrises, taču Remzija spēja pārliecināt seriāla veidotājus, demonstrējot tieši tās īpašības, kas nepieciešamas videospēlē redzamajai varonei, – atjautību, savdabību, tam visam piemetot klāt neliela šķipsniņu necenzētas leksikas un vardarbīguma. Kritiķi raksta: «Paskāls seriālā ir lielisks, bet Elija – fenomenāla! Viņa ir asprātīga un tieša. Viņas tēlojums ir tik autentisks un ticams, ka ir izjūta, ka viņa nemaz netēlo.»

Abi aktieri ekrānā veido lielisku tandēmu, radot spēcīgu dramaturģisku un nemainīgu kodolu, kam apkārt katrā sērijā pieaug vai nu kāds jauns cilvēkstāsts, neierasta lokācija, sabiedrības kopiena vai sarežģīta situācija. Abu varoņu attiecības attīstās, iet dziļumā, vienlaikus neradot salkanu vai pārlieku sentimentālu sajūtu.

foto: ©HBO/Courtesy Everett Collection/ Vida Press
Pedro un Bella seriālā.
Pedro un Bella seriālā.

Klikeri pret cilvēkiem

Kas tad ir noticis? Pirmajā sērijā skatītāji nokļūst 2003. gadā, šķietami mierīgā dzīves ritumā kaut kur Teksasā, taču tad notikumi sāk attīstīties strauji – gaisā riņķo militārie helikopteri, skan sirēnas, cits pēc cita atslēdzas TV ziņu kanāli un sāk notikt aizdomīgas lietas. Pasauli strauji pārņēmusi agrāk nebijusi infekcija, kas cilvēkus dažu stundu laikā pārvērš par bīstamiem, asinskāriem sēņu mutantiem jeb klikeriem.

Cilvēkus inficē ar kordicepsu, kas ir cilvēcei labi zināms sēņu veids, kas gadsimtiem ilgi izmantots ķīniešu medicīnā. Tas palīdzējis ārstēt dažādas slimības, bet mūsdienās vairāk tiek izmantots kā uztura bagātinātājs. To lieto noguruma, nieru slimību, seksuālās disfunkcijas un citu slimību ārstēšanā. Kordicepss dīvainā veidā, reaģējot uz globālo sasilšanu un temperatūras celšanos, spējis mutēties un iekļūt mūsu organismā, pārvēršot cilvēku par kaut ko līdzīgu ātram, agresīvam zombijam. Tiesa, klikeriem ir savas vājības, viņi ir akli, tāpēc bieži vien, ja potenciālais upuris stāv klusi un nekustīgi, inficētie sēņu mutanti var to nepamanīt.

Trauksmainā pirmā sērija, kurā viss jūk un brūk, cilvēki panikā mūk un pirmie inficētie rekordlielā ātrumā inficē citus, nedaudz atgādina kādu no Holivudas postapokaliptiskajiem grāvējiem – tādas filmas kā «Armagedons» vai zinātniskās fantastikas pērli «12 pērtiķi», taču jau drīz skatītājs tiek aizmests uz 2023. gadu, kad cilvēce pēc katastrofas sadalījusies nelielās pilsētkopienās, dažādās pretējās nometnēs, kur mēģina sadzīvot gan noslēgtas demokrātiskas grupiņas, gan autoritāri militāri režīmi.

Vienā no šādām militāristu pārvaldītām pilsētām palicis dzīvot Džoels, kurš strādā dažādus gadījuma darbus, nodarbojas ar kontrabandu, pērkot un pārdodot deficīta preces melnajā tirgū. Drīz liktenis viņu saved kopā ar Eliju, kuru viņam jānogādā kādā laboratorijā, lai mediķi pārbaudītu viņas asinis, jo ir aizdomas, ka Elija pret šo sēņu infekciju ir imūna, jo uz viņas rokas redzamas klikera koduma pēdas, taču jau vairākus mēnešus infekcija viņas ķermeni nav pārņēmusi. Viņa varētu būt cilvēces glābiņš.

Viena sērija izmaksā vairāk nekā desmit miljonu

Mediji raksta, ka kopējais pirmās sezonas budžets esot bijuši 100 000 000 ASV dolāru, kas ir vairāk nekā 10 000 000 par vienu sēriju. Seriāla pirmā sezona filmēta veselu gadu – pirmie kadri uzņemti 2021. gada jūlijā, bet finiša taisne sasniegta 2022. gada jūnijā. Galvenokārt visi filmēšanas darbi notikuši Kanādā, Kalgari. Interesanti, ka sākotnēji projektam kā režisors tika piesaistīts jaunais krievu kino profesionālis Kantemirs Balagovs, kurš filmu pasaulē pazīstams ar 2019. gada lenti «Beanpole ("Дылда")», taču «radošu nesaskaņu dēļ» viņš no projekta izstājās. Tāpēc pamatā pirmo sezonu veidojuši Meizins un Drakmens, kurš par pašu videospēli nominēts neskaitāmām nozares balvām. Atsevišķas sērijas režisējuši arī Džeremijs Vebs, bosniešu režisore Jasmila Žbaniča, Liza Džonsone, Ali Abasi un brits Pīters Hors. 

Interesanti, ka tieši Hora filmētā sērija saturiski lec laukā no kopējā seriāla stāsta, proti, Hors sezonas trešajā sērijā ar nosaukumu «Ilgs, ilgs laiks» pievēršas diviem margināliem varoņiem – geju pārim Bilam un Frenkam, kas, pateicoties Bila (atveido Niks Ofermans) izdzīvošanas prasmēm, spējuši adaptēties jaunajiem apstākļiem un turpināt šķietami normālu dzīvi kādā nelielā pilsētiņā. Tā ir brīnišķīga atkāpe no pamata sižeta līnijas, ieskicējot parastu cilvēku likteņus šajā dīvainajā apokalipsē.

Atsauksmes

TV Line, www.tvline.com, Deivs Nemetss, TV kritiķis:

«Lai skatītos šo seriālu, jābūt spēcīgām iekšām, tas ir droši (es nespēju iedomāties, ka vienā reizē var noskatīties uzreiz vairākas sērijas). Taču tiem, kuri nebaidās no sliktas pašsajūtas, šis seriāls noteikti patiks, tas ir plats solis zombiju žanra seriālu attīstībā un noteikti sniegs milzīgu baudījumu. TV seriālu laukā latiņa atkal ir pacelta augstāk.»

The New Yorker, newyorker.com, Inkū Kanga, TV kritiķe:

«Seriāla centrā ir tēva un meitas attiecību arhetips, attiecības starp skarbo vīru Džoelu un pusaudzi Eliju, taču šī daudzsēriju filma darbojas arī kā antropoloģisks ceļojuma apraksts postapokaliptiskā pasaulē, ko apdzīvo dažādas subkultūras. Seriāls atsedz dažādus nelielu sabiedrību izdzīvošanas modeļus, parāda varas svārstus dažādās situācijās.»