Kā dzīvo cilvēki lidmašīnā
Cilvēki, kuri izveidojuši mājvietu lidmašīnā.
Cilvēki, kuri dzīvo lidmašīnā. FOTO
Zaudējusi māju ugunsgrēkā, Džo Annai Userijai radās savdabīga ideja - dzīvot lidmašīnā.
Viņa nopirka vecu "Boeing 727", ko bija paredzēts nodot lūžņos. Šešu mēnešu laikā lidmašīna tika atjaunota, lielāko daļu darbu paveicot pašai jaunajai īpašniecei, vēsta CNN.
Pēc laika lidmašīna bija pārtapusi par pilnībā funkcionālu dzīvojamo telpu ar trīs guļamistabām, divām vannas istabām un burbuļvannu vietā, kur atradās pilotu kajīte. Tas viss par nepilniem 30 000 dolāru jeb aptuveni 60 000 dolāru šodienas naudā.
Userijai - kosmētiķei no Benuā, Misisipi - nebija profesionālas saiknes ar aviāciju, un viņa sekoja sievasbrāļa, gaisa satiksmes vadības dispečera, ierosinājumam.
Lidmašīnā viņa dzīvoja no 1995. līdz 1999. gadam, kad tā tika neatgriezeniski bojāta pēc nokrišanas no kravas automašīnas, kas to pārvietoja uz citu vietu netālu, kur tā būtu atvērta publiskai izrādīšanai.
Lai gan viņa nebija pirmais cilvēks, kas jebkad dzīvojis lidmašīnā, viņas nevainojamai projekta izpildei bija iedvesmojošs efekts.
1990. gadu beigās Brūsu Kempbelu, elektroinženieri ar privātpilota licenci, pārsteidza viņas stāsts: "Es braucu mājās un klausījos [radio,] par Džo Annas stāstu. Tas bija brīnums, ka es nenobraucu no ceļa, jo mana uzmanība pilnībā pievērsās tam. Un nākamajā rītā es veicu telefona zvanus," viņš saka.
"A 727" mežā
Kempbels jau vairāk nekā 20 gadus dzīvo savā lidmašīnā - arī "Boeing 727" - Hillsboro mežā Oregonā.
Viņa projekts kopumā izmaksāja 220 000 dolāru (aptuveni 380 000 dolāru šodienas naudā), no kuriem aptuveni puse iztērēta lidmašīnas iegādei. Viņš stāsta, ka lidmašīna piederējusi "Olympic Airways" Grieķijā un 1975. gadā pat izmantota aviokompānijas magnāta īpašnieka Aristoteļa Onasisa mirstīgo atlieku transportēšanai:
"Es tolaik nezināju lidmašīnas vēsturi. Un es nezināju, ka tam ir vecs interjers. Tas bija patiešām, patiešām briesmīgi, salīdzinot ar mūsdienu standartiem. Tas bija funkcionāls, bet izskatījās vecs. Varbūt sliktākā izvēle mājai."
Līdz ar to Kempbelam pāris gadus bija jāstrādā lidmašīnā, lai varētu tajā dzīvot. Ziemas skarbākajā laikā Kempbels tradicionāli pārvācas uz Mijazaki - pilsētu Japānas dienvidos, kur viņam pieder neliels dzīvoklis. Taču Covid-19 pandēmija likusi tam šķēršļus, un pēdējos trīs caurus gadus viņš dzīvo lidmašīnā.
Plānojot iekārtot mājas lidmašīnā arī Japānā, 2018. gadā viņš gandrīz nopircis otru lidmašīnu - "747 - 400" - , taču darījums pēdējā brīdī nenotika, jo aviokompānija (ko Kempbels neatklāj) nolēma paturēt lidmašīnu ekspluatācijā ilgāk, nekā cerēts.
Kempbels bieži uzņem apmeklētājus un pat piedāvā naktsmājas lidmašīnā bez maksas, bet vasarā rīko lielākus publiskus pasākumus ar atrakcijām.
Ja tev šķiet, ka dzīvošana lidmašīnā ir gana ekstravaganta, kā būtu dzīvot divās? Tāds plāns ir Džo Akslinam, kuram pieder "MD - 80" un "DC - 9", kas atrodas viena otram blakus uz zemes gabala Brukšīrā, Teksasā. Akslins "MD - 80" dzīvo jau vairāk nekā desmit gadus.
"Visā projektā ir ieguldīts ceturtdaļmiljons dolāru," viņš saka.
Gadiem ilgi viņš lidmašīnā dzīvoja kopā ar saviem bērniem: "Bērni tagad ir prom, tāpēc esmu tikai es. Dzīvojot mājā, jums ir daudz vietas, bet tā visa ir izšķērdēta telpa. (..) Man ir arī duša un tualete, tāpēc nav jāizkāpj no lidmašīnas, lai dotos uz tualeti. Vienīgais, kas man šeit nav, kas man būtu mājā, ir logi, kas atveras," viņš skaidro, piebilstot, ka viņš vienkārši atver lidmašīnas durvis, lai ielaistu svaigu gaisu.
Viņa lidmašīnas ir redzamas no tuvējiem ceļiem, un Akslins stāsta, ka daudzi autovadītāji ziņkārības mākti mēdz piestāt: "Mani katru dienu apciemo trīs vai četri cilvēki. Es viņus saucu par saviem tūristiem."
Lidmašīnas "DIY"
Ir arī citi ievērojami piemēri, kad lidmašīnas tiek pārveidotas par mājām. Viens no senākajiem ir kādreiz miljardierim un kinorežisoram Hovardam Hjūzam piederošais "Boeing 307 Stratoliner". Viņš iztērēja veselu bagātību, lai pārveidotu lidmašīnas interjeru.
1980. gados to iegādājās Floridas iedzīvotājs Deivs Drimmers, kurš to atjaunoja un nodzīvoja tur 20 gadus, līdz 2018. gadā neparasto īpašumu ziedoja Floridas gaisa muzejam.
Dzīve lidmašīnā ir izaicinājums: "Tev ir jābūt kaislībai, vēlmei to darīt, jo būs tik daudz problēmu, kuras vajadzēs risināt, ka tas var kļūt nomācoši," saka Džo Akslins.
Iespējams, tāpēc vairāki Brūsa Kempbela viesi gadu gaitā izrādīja interesi uzsākt šādu dzīvesveidu, taču neviens šo sapni tā arī nav pārvērtis realitātē: "Manuprāt, cilvēkiem ir diezgan grūti: daži mani viesi palika pārliecināti, ka vēlas to darīt, un es viņiem nosūtīju formulētus norādījumus, lai palīdzētu soli pa solim, bet neviens to nav izmantojis."
"Bet neļauj, lai tas tevi atbaida." Kempbels piebilst: "Mans primārais padoms ir darīt to. Neļaujiet nevienam ietekmēt jūsu pašapziņu. Izplāno loģistiku un tikai dari."