Bagātie neraud, viņi karo. Seriāla "Succession" recenzija
Šīgada "Emmy" balvu pasniegšanas ceremonijā triumfēja kanāla "HBO" satīriskā melnā komēdijdrāma "Succession" ("Pēctecība"), kas saņēma apbalvojumu kā labākais dramatiskais seriāls. Atzinību saņēma seriāla aktieri un scenāristi, viennozīmīgi pierādot, ka jau kopš 2018. gada šis ir viens no veiksmīgākajiem televīzijas seriāliem.
Stāsts par mediju magnātu Roju ģimeni ir gan biedējošs, gan smieklīgs, gan aizraujošs – visi galvenie varoņi ir briesmīgi cilvēki, bet ar laiku tu sāc just līdzi šiem nepatīkamajiem varoņiem un pat pieķer sevi pie domas, ka vēlies, lai viņiem izdodas. Bet izdodas kas? Jo lielākoties seriāls «Pēctecība» pievēršas varas spēlītēm, manipulācijām un teju vai atklātam karam vienā ģimenē.
Lai gan seriāls jau kādu laiku ir pieejams platformā «TET+», visai reti satieku cilvēkus, ar kuriem par to var parunāt. Negribētos domāt, ka Latvijā tas nav populārs; bet, ja nav, ceru, ka šī recenzija iedvesmos tumšos rudens vakarus pavadīt kopā ar izlutināto bagātnieku Roju ģimeni. Jo kas gan globālas ekonomiskas krīzes un kara apstākļos var būt labāks, kā vērot no realitātes pilnīgi šķirtu bagātnieku dzīves un viņus no visas sirds ienīst.
ASV mediju magnāti vienmēr ir interesējuši kino un televīzijas satura veidotājus. Ne velti Orsona Velsa leģendārā filma «Pilsonis Keins» bija veidota, iedvesmojoties no Viljama Rendela Hērsta – cilvēka, kas radīja «dzelteno presi» – dzīvesstāsta. Jau 1941. gadā Orsons Velss runāja par to, kā mediji var manipulēt ar cilvēkiem un veidot sabiedrisko domu pēc saviem ieskatiem. Ņemot vērā, ka šī problēma pēdējās desmitgadēs ir tikai aktualizējusies un sasniegusi vēl globālākus apmērus, nav brīnums, ka tāds stāsts kā «Pēctecība» tik spēcīgi rezonē ne tikai ar amerikāņu, bet arī visas pasaules skatītājiem.
Vēl viena tēma, kas ir ļoti raksturīga amerikāņu kultūrai, ir cīņa starp «veco naudu» un «jauno naudu» – galu galā Frēnsisa Skota Ficdžeralda literārais meistardarbs «Lieliskais Getsbijs» runā tieši par šo konfliktu. Nācijām ar salīdzinoši nesenu vēsturi ir raksturīgi veidot savas pseidomonarhijas un radīt striktu nodalījumu starp paaudzēs mantotu un nesen iegūtu bagātību. Kenediju dinastija tiek saukta par «amerikāņu monarhiju», jo ir pietiekami sena un ietekmīga. Lai arī nevarētu teikt, ka «Pēctecības» centrā esošā Roju ģimene būtu skaidri pieskaitāma «vecajai naudai», tajā atveidotais paaudžu konflikts ir tieši saistīts ar šo nošķīrumu. Ģimenes patriarhs Logans Rojs zina, ko prasa savas impērijas izveidošana, bet viņa bērni, kas ir piedzimuši neticami priviliģētā stāvoklī, bieži vien ilustrē visas «jaunās naudas» ēnas puses. Nauda un vara ir divi galvenie aspekti, kas tur šo toksisko un disfunkcionālo ģimeni kopā. Visi bērni vēlas tēva mīlestību un cieņu, bet ir skaidrs, ka Logans Rojs nedz ciena, nedz īpaši mīl savas atvases. Lai arī bieži gribas just līdzi jaunākajai Roju paaudzei, viņu rīcība atkal un atkal pierāda, ka lielākoties viņus nudien nav, par ko cienīt.
Volstrītas hiēnu bars
Britu autors, scenārists un producents Džese Ārmstrongs līdz šim bija pazīstams kā viens no neērtā komēdijseriāla «Peep Show» (2003–2015) veidotājiem. Bet tad Ārmstrongam parādījās vēlme radīt seriālu par vareno Mērdoku ģimeni, kas ar laiku izvērtās domā veidot projektu, kas aptvertu plašāku Volstrītas ikdienas lauku. Tā nu tika radīti jauni varoņi, iedvesmojoties no vairākām ietekmīgām mediju ģimenēm – gan jau minētajiem Mērdokiem un Hērstiem, gan Redstoundiem, gan Salcbergeriem.
Jau 2016. gadā kompānija «HBO» pasūtīja šī projekta pilotsēriju, un tās scenārists bija pats Džese Ārmstrongs, bet režisors – viens no satīras speciālistiem Ādams Makejs. Makejs kinomīļotājiem ir labi pazīstams ar tādām filmām kā «Vara», «Gadsimta likme» un «Neskaties augšup!», un viņa vārda piesaistīšana topošajam seriālam viennozīmīgi nāca par labu. Tika piesaistīts arī komponists Nikolass Britells, ar kuru Makejam jau bija izveidojusies veiksmīga radoša sadarbība kino, un tapa nu jau tik labi atpazīstamā seriāla tēmas mūzika.
Vēl viens liels bonuss bija operatora Andrija Pareha piesaistīšana – viņa izteikti dokumentālais filmēšanas stils, ko viņš attīstīja tādos projektos kā «Blue Valentine», rada izjūtu, ka esam savējie Roju ģimenes iekšienē. Īsi un asi pietuvinājumi varoņiem palīdz attīstīt papildu spriedzi, un Pareha izveidotais vizuālais stils ir ieturēts visās trijās seriāla sezonās. Turklāt viņš arī režisējis vairākas sērijas. Jau pēc pilotsērijas uzņemšanas bija skaidrs, ka mediju konglomerāta «Waystar RoyCo» iekšējās varas spēlītes piesaistīs skatītāju uzmanību, un «HBO» pasūtīja desmit sēriju garu pirmo sezonu. Seriāls sākas ar to, ka ģimenes galva Logans Rojs sāk uzvesties dīvaini, radot bažas par viņa piemērotību kompānijas vadīšanai…
Naudai jāpaliek ģimenē
Bagātu un disfunkcionālu ģimeņu iekšējās drāmas vienmēr ir interesējušas skatītājus. Un ja šī ģimene ir tik aukstasinīga un varaskāra kā Roji, tad vēl jo vairāk! Konors Rojs ir vecākais dēls, kurš ir vienīgā atvase no Logana Roja pirmās laulības, tāpēc savā veidā ir attālinājies no ģimenes korporācijas un saviem pusbrāļiem un pusmāsas. Tas gan nenozīmē, ka Konoru neinteresē nauda – kā atklājas seriāla gaitā, šķiet, ka viņam nepiemīt pilnīgi neviens talants un nekādu spēju. Taču tas netraucē viņa lielajam ego, un, visiem par lielu šoku, Konors nolemj, ka vispiemērotākais dzīves ceļš viņam būtu kļūt par ASV prezidentu. Lai arī cik absurda šķistu šī ideja, pēdējo gadu notikumi ASV politikā liecina, ka šis sapnis pavisam mierīgi varētu piepildīties.
Pārējie bērni Loganam ir no otrās laulības – Kendals, Romāns un Šiva. Kendals šķietami cieš no tēva atzinības trūkuma visvairāk un cenšas viņam izdabāt, cik vien iespējams. Viņam ir nopietnas problēmas ar atkarībām, un viņš arī kļūst par pirmo, kurš sāk atklātu cīņu pret savu tēvu. Bet to, kā viņam ar to veicas, jums jāredz pašiem. Romāns turpretim ir tiešs, rupjš un, iespējams, ne īsti garīgi vesels. Taču, visiem par pārsteigumu, spēj pārliecināt savu tēvu, ka ir uzticamāks un spējīgāks par pārējiem. Tikmēr Šiva visu mūžu ir centusies konkurēt ar saviem brāļiem, un, lai arī, objektīvi skatoties, ir visgudrākā un spējīgākā, viņai diemžēl nav paveicies piedzimt par vīrieti.
Šiem nemīlētajiem bērniem pievienojas neveiklais un naivais brālēns Gregs, kurš neticami ātri iejūtas disfunkcionālajā Roju ģimenē. Turklāt ātri vien saprot, ka, jo vairāk pārējie cīnīsies savā starpā, jo pastāvēs lielāka iespēja, ka lielāks kumoss atkritīs viņam. Logana attieksme pret saviem bērniem nekad nav viennozīmīga un mainās gluži kā vardarbīga partnera garastāvoklis. Viņš ir neparedzams, manipulatīvs un kalkulējošs koloss, no kura baidās visa Amerika. Un, lai arī viņš izraisa apbrīnu, arvien interesantāk ir gaidīt, vai kāds beidzot apvedīs ap stūri neuzvaramo Loganu Roju.
Cik bagāts ir pārāk bagāts?
Amerika beidzamajos piecdesmit gados arvien skaidrāk sāk ievērot savas strukturālās nevienlīdzības problēmas. Lai arī labējiem spēkiem patīk visus, kas iebilst par naudas un resursu nevienlīdzīgo sadalījumu, joprojām lamāt par komunistiem, situācija kļūst arvien nokaitētāka. Nekustamo īpašumu cenas kopā ar neatmaksājamiem studiju kredītiem un bezdarba krīzi ir radījušas situāciju, kurā mileniāļu un jaunākā paaudze vairs necer iegādāties savu māju vai pat dzīvokli. Bet paralēli t.s. «viens procents» kļūst tikai bagātāks un ideja par «amerikāņu sapni» pārējiem top arvien nesasniedzamāka.
Naivais sapnis par kļūšanu bagātam ierindas amerikānim patlaban vairs nav piepildāms. Un, tā kā valsts lielākoties tiešām pieder korporāciju īpašniekiem un tādiem vīriem kā Logans Rojs, nekādas izmaiņas nav gaidāmas. Šajā ziņā «Pēctecība» ir ļoti melna satīra, jo ir skaidrs, ka jaunākā Roju paaudze arī itin nemaz nedomā par to, kā padarīt pasauli labāku. Viņi vienkārši vēlas šo pasauli iegūt sev.
Seriāla veidotāji ir ļoti precīzi vērojuši un analizējuši ASV bagātāko cilvēku dzīvesstilu, ģērbšanās veidu un vidi, kādā viņi uzturas. Roju ģimeni nekad neredzēsiet ārišķīgos un pārspīlēti stilīgos apģērbos – dominē tumšie un pasteļtoņi. Logans bieži vien staigā ar beisbola cepuri galvā, taču pārvietojas ar helikopteru. Kendals pārvarā redzams botās, bet mēs visi zinām, ka par savu mēnešalgu tās nevarēsim atļauties nopirkt. Sterilā un elegantā vide rada ideālu fonu šīm nebeidzamajām varas spēlītēm, kur varoņi kustas kā šaha figūras. Tikai šajā spēlē karalis ir nenogalināms.
Gaidot turpinājumu
Seriāla «Pēctecība» trešā sezona tika iesaldēta Covid-19 pandēmijas dēļ, un tādējādi likmes kļuva tikai augstākas – kā pārspēt abu iepriekšējo sezonu triumfu? Un, lai arī brīžiem šķiet, ka stāsts sāk atkārtoties, tieši šajā atkārtojumā slēpjas seriāla panākumu atslēga. Lai arī visu laiku tiek radītas arvien neprātīgākas shēmas un plāni, kā gāzt Loganu Roju, un visas atvases maina savus sabiedrotos tikpat ātri kā savas neadekvāti dārgās botas, visam ik pa laikam ir jāatgriežas sākumpunktā. Jo vissvarīgākais ir saglabāt «status quo» – jebkuras pārmaiņas var draudēt ar varas un naudas zaudēšanu. Jauni mediji un ziņu avoti ir apdraudējums «Waystar RoyCo», tāpēc mēs kā skatītāji varam tikai bezspēcīgi vērot to, kā sabiedriskā doma tiek veidota, lai izdabātu vienam cilvēkam. Kā vienā no sērijām iesaucas Šiva, kad atklāj, ka viņas tēvs plāno iegādāties vēl vairākus ziņu pārraidītājus: «Bet no kurienes tad man uzzināt īstās ziņas?»
Tas, kas, manuprāt, «Pēctecību» paceļ augstāk par visām ierastajām drāmām, kas fokusējas uz bagātu ģimeņu iekšējām cīņām, ir tas, ka šis seriāls ir ļoti smieklīgs. Dialogi, filmēšanas stils un montāža ir tik dinamiski, ka skatītājs pat aizmirst, ka nesaprot neko no korporatīvās ikdienas. Varoņi cits citu apvaino un lamā tik sulīgi un asprātīgi, ka rodas vēlme viņu izteicienus pierakstīt savām vajadzībām. Turklāt seriāls var lepoties ar daudzām neticami izcilām «sveškauna» epizodēm. Vai esat redzējuši, kā baltādains, bagāts trīsdesmitgadnieks neveikli repo sava tēva dzimšanas dienā? Nu, lūk, šeit jūs to redzēsiet. Un tas būs tik neērti, bet reizē arī tik lieliski.
Succession
Producē «HBO Entertainment», «Gary Sanchez Productions», «Hyperobject Industries», «Project Zeus».
Pirmā sērija: 2018. gada 3. jūnijā.
Sēriju skaits: 29.
Scenārija autori: Džese Ārmstrongs (seriāla radītājs un scenārija autors), Sūzena Sunhi Stantone, Alise Bērča, Džeimijs Karahers, Tonijs Roše u. c.
Režisori: Marks Mailods, Andrijs Parehs, Ādams Ārkins, Šarija Springere-Bērmana, Kevins Brejs, Roberts Pulčini u. c.
Lomās: Džeremijs Strongs, Nikolass Brauns, Metjū Makfeidens, Braiens Kokss, Sāra Snūka, Kīrens Kalkins, Alans Raks, Pīters Frīdmens u. c.