Cirks nav miris! Festivāla “Re Rīga!” producents Mārtiņš Ķibers aicina ielūkoties tā nākotnē
foto: Juris Rozenbergs
“Laikmetīgajam cirkam nav valodas. Stāsti tiek stāstīti ar dažādu triku un performanču palīdzību, padarot šo mākslu universālu un pieejamu gandrīz visiem,” runājot par “Re Rīga!” mērķauditoriju, izsakās festivāla organizators.
Festivāli

Cirks nav miris! Festivāla “Re Rīga!” producents Mārtiņš Ķibers aicina ielūkoties tā nākotnē

Edvīns Rakickis

Kasjauns.lv

Dēļ nesenajām izmaiņām, kas skārušas cirka kultūru tepat Latvijā, dažam labam varētu šķist, ka ir pienākusi šī performanču mākslas veida norieta ēra. Taču patiesībā cirks nemirst – tas mainās. Daudzās Eiropas valstīs un nu jau arī Latvijā arvien lielāku popularitāti gūst tā dēvētais laikmetīgais cirks – modernas, savās noskaņās pietiekami atšķirīgas, taču vienlīdz iespaidīgas, uz akrobātiku un veiklību balstītas izrādes, kuras spēj iepriecināt bērnus un liek domāt pieaugušajiem.

Cirks nav miris! Festivāla “Re Rīga!” producents M...

Augstas klases priekšnesumus laikmetīgā cirka un ielu mākslas festivāla “Re Rīga!” ietvaros, augusta beigās varēsim vērot arī Rīgā.

Par šādu iespēju parūpējies festivāla producents, pieredzējis pasākumu organizators Mārtiņš Ķibers un viņa komanda.

Sarunā ar portālu Kasjauns.lv Mārtiņš skaidro, kā laikmetīgais cirks sasniedzis Latviju, ko tajā redzēsim un kāds no tā visa būs labums.

Dēļ nesenajām izmaiņām, kas skārušas cirka kultūru tepat Latvijā, dažam labam varētu šķist, ka ir pienākusi šī performanču mākslas veida norieta ēra. Taču patiesībā cirks nemirst – tas mainās. Daudzās Eiropas valstīs un nu jau arī Latvijā arvien lielāku popularitāti gūst tā dēvētais laikmetīgais cirks – modernas, savās noskaņās pietiekami atšķirīgas, taču vienlīdz iespaidīgas, akrobātikā un veiklībā balstītas izrādes, kuras spēj iepriecināt bērnus un liek domāt pieaugušajiem.

Laikmetīgā cirka un ielu mākslas festivāls "Re Rīga!"

Dažam labam varētu šķist, ka ir pienākusi šī performanču mākslas veida norieta ēra. Taču patiesībā cirks nemirst – tas mainās. ...

Kas ir laikmetīgais cirks?

Tas, ko mūsdienās dēvē par laikmetīgo cirku aizsācies Francijā, pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados, kad ētisku apsvērumu un ekonomisku risinājumu dēļ, tradicionālā cirka mākslinieki izgājuši no ierastajām cirka arēnām, lai sniegtu priekšnesumus gan uz koncertzāļu skatuvēm, gan pat pilsētas ielās.

“Tolaik Francijā cirka trupas beidza izmantot dzīvniekus un mākslinieki arvien biežāk iznāca ārā no arēnas, kurā viss notiek uz ierastās, apaļās skatuves 13 metru diametrā. Šajā laikā cirka priekšnesumi notika uz teātra skatuvēm, dažādās sabiedriskās ēkās, kā arī kļuva par dažādu festivālu programmu sastāvdaļu,” skaidro Mārtiņš.

Laikmetīgā cirka būtība saskaņā ar Rīgas festivāla producentu atšķiras no tradicionālajām izrādēm.

Šo moderno cirka mākslinieku mērķis ir izstāstīt priekšnesuma vērotājiem saistošu stāstu, bieži vien par cilvēkiem būtiskām sociālām tēmām, tādējādi mudinot klātesošos uz pārdomām.

“Laikmetīgā cirka priekšnesumi var ietvert sevī dažādas tradicionālā cirka disciplīnas un elementus – var būt žonglēšana, akrobātika, spēka paraugdemonstrējumi, taču tas viss tiek darīts ne vien ar domu parādīt paša mākslinieka varēšanu, bet gan nodot kādu vēstījumu, izstāstīt stāstu, kurš vērotājiem būtu saistošs,” paskaidro Mārtiņš.

Rezultātā laikmetīgā cirka trupas, veidojot izrādes, novirzās no lielas daļas tradicionālajam cirkam raksturīgajiem elementiem – senlaicīgu tērpu un aizgājušo gadsimtu estētikas vietā nāk 21. gadsimta publikai labi saprotama atribūtika un skatuves izkārtojums.

Šajā sakarā akrobātu iztēlei, šķiet, tik tiešām nav robežu – vingrošanas priekšnesumos tiek izmantots plašs sadzīves tehnikas klāsts, dažādi mehāniski veidojumi, piemēram, lielveikalos atrodamie iepirkumu ratiņi, mīkstie krēsli un citas mēbeles.

Jāteic, ka laikmetīgajā cirkā joprojām prevalē būtiskākā no tradicionālā cirka raksturīpašībām – vingrotāju un skatuves mākslinieku augstais meistarības līmenis.

Cirkā nav valodas barjeru

“Laikmetīgajam cirkam nav valodas. Stāsti tiek stāstīti ar dažādu triku un performanču palīdzību, padarot šo mākslu universālu un pieejamu gandrīz visiem,” runājot par “Re Rīga!” mērķauditoriju, izsakās festivāla organizators.

“Šajā visā tieši tas mani uzrunāja visspēcīgāk un festivāls “Re Rīga!” līdz ar to ir veidots kā ļoti integrējošs pasākums – priekšnesumi, kuros nepastāv nekādas valodas barjeras, kopīgos smieklos un izbrīnā spēj vienot dažādu vecumu, tautību, dzīvesgājumu cilvēkus,” paskaidro Mārtiņš.

“Mūsu mērķis bija iedzīvināt pilsētu”

Pirmais festivāls “Re Rīga!” noticis jau 2013. gadā, gūstot lielu sabiedrības atsaucību.

Uz Latviju organizatori laikmetīgo cirku atveduši ar mērķi re-startēt pilsētvidi. Mārtiņš atceras, ka tolaik, kad valsts pakāpeniski atguvusies no finansiālās krīzes, Rīgas ielas bijušas diezgan patukšas.

“Vispār jau Rīgas ielas, salīdzinot ar lielākām pilsētām, vienmēr bijušās klusākas, taču tolaik mūsu doma bija ieviest kultūras sfērā ko tādu, kas palīdzētu atdzīvināt pilsētvidi,” skaidro Mārtiņš.

Pamazām gan “Re Rīga!” no ielām emigrējis uz iekštelpām, galvenokārt, lai pasargātu māksliniekus-akrobātus, kuru salīdzinoši ekstrēmajiem priekšnesumiem ir nepieciešami labi un nemainīgi laika apstākļi.

Šogad festivāla “Re Rīga!” (23.-25. augusts) galvenās izrādes notiks koncertzālē “Palladium”.

Ko redzēsim festivālā?

Runājot par laikmetīgo cirku Rīgā, noteikti jāpiemin daudzie un dažādie starptautiskie mākslinieki, kurus festivāla organizatori pamanījušies atvest uz Latviju.

“Lielu daļu sava laika veltu tam, lai ceļotu uz dažādām valstīm, tiktos ar organizatoriem, māksliniekiem un klātienē vērotu priekšnesumus. Cirka mākslinieku un mākslinieku grupu atlasei pieeju ļoti nopietni, tas ir skrupulozs komandas darbs, jo mērķis ir iespēju robežās atlasīt maksimāli labāko, ko piedāvā laikmetīgā cirka pasaule,” skaidro Mārtiņš.

Ko tad īsti augusta beigās varēsim vērot Rīgas pilsētā?

Izrādās, ka sava veida laikmetīgā cirka degustēšana būs iespējama arī pirms festivāla sākuma, turklāt bez maksas.

Rīgas svētku laikā 19.–20. augustā “Re Rīga!” piedāvās vairākas izrādes ģimenēm ar bērniem. 
Tās notiks laukumā pie Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, Esplanādes parkā un “Piena svētku” ietvaros, laukumā ap kafejnīcu “Piens”, Briāna ielā 9a.

Skatītāji šajos pasākumos varēs nokļūt improvizētā viesistabā, skatīties akrobātikas elementus savienojumā ar pantonīmu, kā arī satikt dažādus interesantus personāžus.

Pats festivāls tiks atklāts 22. augustā ar divām izrādēm “Work in progress” Latvijas Kultūras akadēmijas teātra mājā “Zirgu pasts”.

Pulksten 19.00 notiks festivāla organizētā konkursa Baltijas jaunajiem talantiem uzvarētāja – igauņu trupas “Carousel Company” izrāde “Carousel Night”. Skatītājiem būs iespēja arī noskatīties festivāla pirmo producēto izrādi “Citroni un medus”, kuras horeogrāfiju veidojusi Agnese Vanaga.

Tajā uzstāsies cirka mākslinieki Grēte Grosa no Igaunijas un Juhas Matti Eskelinena no Somijas. Izrāde stāsta par draudzību, priekiem, skumjām un ikdienišķām dzīves situācijām.

Festivālā tiks izrādītas arī somu trupas “Whs” maģijas un iluzionisma caurvītā izrāde “Ardievas”, kā arī neganta mānīšanās un gaisa akrobātika dāņu un franču mākslinieku izpildījumā izrādē “100% cirks”.

Savukārt festivāla noslēgumā būs skatāma ASV trupas “Ricochet” izrādē “Dūmi un spoguļi”.

Izrādes notiks arī pilsētas ielās

Gan festivāla laikā, gan pirms tā, būs skatāmas arī vairākas izrādes pilsētvidē.

Uzstāsies Somijas duets “Kate & Pasi” ar humora pilnu ielas izrādi visai ģimenei “Attiecības”, kas tiks izrādīta trīs festivāla vakarus (no 23. līdz 25. augustam) pulksten 18.00, laukumā uz Kaļķu un Vaļņu ielu stūra.

Šī gada festivālā īpašs jaunums būs iespēja pēc katras no izrādēm koncertzālē “Palladium” piedalīties sarunās ar izrādes māksliniekiem.

Tāpat viesmākslinieki jomas profesionāļiem vadīs meistarklases par dažādām tēmām, tostarp akrobātiku, mītu izspēli un videoprojekciju izmantošanu izrādes scenogrāfijā.