"Maximas" pārdevējas: mūsu dzīvība joprojām ir nekompetentu apsargu rokās
Traģiskie notikumi 21. novembrī Zolitūdē, kad, sabrūkot lielveikalam „Maxima”, gāja bojā 54 cilvēki un vēl daudzi guva fiziskas un emocionālas traumas, bija trieciens visai Latvijai. Tagad, kad pēc nelaimes apritējuši teju vai divi mēneši, viss atgriezies vecajās sliedēs. Veikalu autostāvvietas atkal ir pilnas, un Maxima darba ikdienā nav mainījies itin nekas, stāsta darbinieki.
Lai gan, veikalam Maxima pēdējā laikā pievērsta pastiprināta mediju un sabiedrības uzmanība, tā vietā, lai uzlabotu darba apstākļus, un, rūpētos par drošību, izskaidrojot evakuācijas principus – mainījies nav nekas, sarunā ar divām Maxima pārdevējām uzzināja portāls Kasjauns.lv
Turklāt, neilgi pēc traģēdijas daudzi Maxima darbinieki jau atklāja šokējošos darba apstākļus un attieksmi, kāda tiek vērsta pret darbiniekiem, taču, nekas nav mainījies arī šobrīd, un, šķiet, nekad arī nemainīsies.
Maximā uzlabojumi būs – vai tikai tukši solījumi?
Kā ziņojām, Maxima pārstāvji pēc traģēdijas solījušies atgūt veikala tēlu, uzlabojot tajā gan drošības, gan darba apstākļus. Tikšot veiktas pārmaiņas pašā uzņēmumā, liekot uzsvaru uz darba vidi, kultūru un vērtībām, uzlaboti arī darba apstākļi uzņēmuma darbiniekiem – tādus vārdus minējis uzņēmuma komunikācijas vadītājs Jānis Beseris, taču, realitāte nedaudz atšķiras, stāsta darbinieki. Vai arī solītās pārmaiņas būs tik milzīgas, ka nāk maziem solīšiem?
Dīvaini, bet solītās pārmaiņas, kas darbiniekus sagaidīšot jau 2014. gadā, gadam sākoties pagaisušas. Vismaz portāla Kasjauns.lv uzrunātās Maxima darbinieces apgalvo – nekas nav mainījies.
Evakuācija joprojām nekompetentu apsargu rokās
„Attieksme pret darbiniekiem nav mainījusies, iespējams, nedaudz uzlabojusies, bet, ja tā labi padomā... tomēr nē,” spriež Maxima pārdevēja Zigrīda (vārds mainīts).
Absurdais pieņēmums, ka evakuēties drīkst tikai pēc tam, kad apsargs pārbaudījis, kāpēc izcēlies trauksmes signāls, esot mainīts, teic Maxima pārstāvji, sakot – evakuācija jāveic momentā. Taču darbinieki atzīst – pēc traģēdijas notikusi drošības instruktāža, un joprojām viss atstāts apsargu rokās.
„Mūs informēja par drošības izejām, un, ka evakuēties varam tikai pēc apsarga teiktā, kas nozīmē – mūsu dzīvība ir atkarīga no nekompetentiem apsargiem, jo nevienam no viņiem nav apliecības,” portālam Kasjauns.lv stāsta Maxima pārdevēja Zigrīda.
Viņa atzīst, ka visi Maxima apsargi ir tikai mācekļi, kuru vecums knapi pārsniedzot 20 gadus. „Nesaprotu, kā var spriest par drošības jautājumiem, ja nav izieti pat apmācības kursi.”
„Mani tiešām neapmierina tas, ka sava dzīvība ir jāuztic cilvēkiem, kuri pat zagli nespēj noķert, bet skatās tik uz vecām tantiņām, vai bērniem, lai šie kaut ko nenozog.”
Kādas citas Maximas pārdevēja Solvita (vārds mainīts) arī apstiprināja situāciju, stāstot, ka drošības instruktāžas pēc nelaimes bija ilgas, beidzot tika atbrīvotas arī avārijas izejas durvis, un pat izlikti plāni, kur zvanīt, ja pamanīts kas bīstams. „Taču nepieņemamākais bija tas, ka visiem izziņoja – jāturpina strādāt, arī, ja noskanējusi trauksmes signalizācija, tikai apsargam ir tiesības izlemt, vai nepieciešama darbinieku evakuācija, vai nē,” teic Solvita.
Ja vecākais kasieris ir sakarīgs, darbiniekiem ir paveicies
Abas pārdevējas stāsta, ka darba ikdiena lielā mērā esot atkarīga no vecākā kasiera. Cik, tas normāls, tik normāla arī ikdiena. Taču, par nelaimi, šāda veiksme esot retums, teic pārdevējas. „No vecākā kasiera ir atkarīga pat tualetes apmeklēšana, citreiz ir pilnīgi jālūdzas, lai izlaistu no kases,” stāsta Zigrīda. Turklāt, ja darba stundu apjoms dienā sasniedz 13, tad šāda iziešana ir pat ļoti nepieciešama.
Arī Solvitas darba vietā esot tādas pat problēmas: „Vecākajai kasierei tiešām ir attieksmes problēmas. Viņa var darīt visu – pat nepabrīdinot, mainīt grafiku. Ja esmu strādājusi vairākas stundas, un beidzot gribu iziet uz tualeti, vecākā kasiere vispirms izprašņā, vai veikalā ir rindas, un tikai tad, ja tādu nav, palaiž. Citkārt varu sēdēt bez iespējām apmeklēt labierīcības stundām ilgi.”
Arī darba stundu lielais skaits, proti, trīspadsmit, nav mazināts, citkārt esot bijis jāstrādā pat 4 dienas pa 13 stundām no vietas, teic Solvita. Tas, ņemot vērā valūtas maiņu, esot bijis murgs, jo nepieciešams spēks un liela koncentrēšanās.
Samaksas struktūra – miglā tīta
Gan Solvita, gan Zigrīda atzīst – samaksas sistēma ir neizprotama. Nevienam darbiniekam neesot izskaidrota konkrēta summa, kas būtu jāsaņem, vai bonusu sistēma.
„Mani vienmēr ir interesējis – kas ir prēmija. Un kur galu galā ir mana alga, kura pienākas. Neviens līdz galam to neizprot. Taču kopumā gan man jāsaka – kādi apstākļi ir, tādos strādāju,” portālam Kasjauns.lv stāsta Zigrīda.
Arī Solvita atzīst, katru mēnesi, neizprotamu iemeslu dēļ atšķiroties prēmijas apmērs: „Tas ļoti apgrūtina izprast pamatalgas apmēru, taču interesanti, kāpēc Valsts ieņēmumu dienests visus šos gadus izliekas, ka neko neredz.”
Abas pārdevējas atzīst, ka attieksmes problēmas veikalā Maxima ir bijušas vienmēr, un pat traģēdija nav spējusi to mainīt. Kopumā, viss lielā mērā esot atkarīgs no veikala tiešā vadītāja, un vecākās kasieres. Kā saka Solvita, ja šie cilvēki ir sakarīgi, tad darbā var justies kā cilvēks, ja ne, tad strādāšana ir ļoti grūta.
Atbildot uz rakstā citētajiem kasieru izteiktajiem komentāriem par to, ka ugunsdzēsības trauksmes gadījumā evakuēties varot „tikai pēc apsarga teiktā”, jāteic, ka acīmredzot ir radies pārpratums. Vēlos vēlreiz uzsvērt, ka šādai situācijai nevajadzētu rasties – mūsu darbinieki ar veikalu direktoru starpniecību ir informēti, ka trauksmes gadījumā nekavējoties ir jāuzsāk visu darbinieku un apmeklētāju evakuācija, pārtraucot veikala darbību, līdz tiek noskaidrots trauksmes cēlonis un rasta pārliecība par to, ka cilvēka dzīvībai briesmas nedraud.
Savukārt apsargu uzdevums ir ugunsdzēsības trauksmes signāla gadījumā atvērt veikala centrālās durvis, palīdzot cilvēkiem pamest telpas un neļaujot cilvēkiem doties veikalā iekšā. Ja kādam darbiniekam ir radies iespaids vai bažas, ka evakuācija tomēr nenotiek šādā kārtībā, lūdzam vērsties pie veikala direktora, lai vēlreiz pārrunātu evakuācijas procedūru un uzdotu visus interesējošos jautājumus. Lai gan šādai situācijai, kad darbinieki nezina, kā rīkoties trauksmes gadījumā, nevajadzētu rasties, mēs vēlreiz pārliecināsimies, ka visi darbinieki tiek atkārtoti iepazīstināti ar šo jauno kārtību.
Visiem apsardzes darbiniekiem, stājoties darbā, tiek veikta pamatinstruktāža, kā arī tiek organizētas ievadapmācības, kuru ietvaros pārrunāti arī ar ugunsdrošību un darba aizsardzību saistītie jautājumi.
Runājot par darbinieku atalgojuma sistēmu, patlaban norit darbs pie līdzšinējās darbinieku atalgojuma sistēmas izvērtēšanas. Tas ir ļoti apjomīgs process, tādējādi tā īstenošanai nepieciešams vairāk laika. Paredzam, ka drīzumā būsim nonākuši pie optimālākā risinājuma.
Savukārt, komentējot rakstā minēto izteikumu par ierobežotajām iespējām apmeklēt labierīcības, vēlos paskaidrot, ka no veikala atvēršanas brīža līdz pat tā slēgšanai „Maxima” pircējiem nodrošina nepārtrauktu iespēju iepirkties. „Maxima” darba organizēšanas noteikumi paredz, ka jebkurš kasieris, ja ir tāda nepieciešamība, var pamest savu darba vietu pie kases, to iepriekš saskaņojot ar savu tiešo vadītāju, kurš norīko aizvietotāju vai slēdz attiecīgo kasi. Darba devējam un arī pircējiem nebūtu pieņemama situācija, ja kasieris jebkurā brīdī varētu pamest neaizslēgtu kasi un neapkalpotus klientus, nevienam neko nepaskaidrojot.
Darba vietas atstāšana, piemēram, dodoties pusdienās vai apmeklējot labierīcības, notiek saskaņā ar konkrētu procedūru: vispirms ir jāaptur konkrētās kases darbs, paskaidrojot klientiem, ka pirkumi jāveic citās kasēs, kā arī jāslēdz pati kase. Taču jebkurā gadījumā svarīgākajai ir jābūt cilvēciskai attieksmei. Ja ir kādi pārpratumi vai neskaidrības, lūdzam nekautrēties, nebaidīties un informēt „Maxima” personāla departamentu centrālajā ofisā.