Brīdina par "Rīgas kuģu būvētavas" tuvošanos bankrotam
Bizness un ekonomika

Brīdina par "Rīgas kuģu būvētavas" tuvošanos bankrotam

Jauns.lv

AS "Rīgas kuģu būvētava", kas ir viens no lielākajiem un senākajiem uzņēmumiem valstī, nonācis akcionāru strīdu krustugunīs, mazākuma akcionāriem brīdinot, ka uzņēmums ir tuvu bankrotam, šovakar vēsta LNT ziņas.

Abas puses vienai otrai veltot pārmetumus neizdevīgu līgumu slēgšanā un personīgā labuma gūšanā.

Nesen no uzņēmuma valdes locekļa amata atbrīvots Igors Komarovs un padomes loceklis Sergejs Goļicins. Viņuprāt, amatus nācies zaudēt pārāk uzstājīgās intereses dēļ par to, kas notiek ar kontrolpaketes turētāja Vasilija Meļņika savulaik ieķīlāto uzņēmuma doku.

Pirms sešiem gadiem kuģu būvētava to ieķīlāja par labu kompānijai "Eirosteel", kuras vienīgais īpašnieks arī ir Meļņiks.

Kā vēsta LNT ziņas, pastāvīgs darba līgums kuģu būvētavā ir aptuveni 600 strādniekiem. Vēl aptuveni tikpat ir tā saukto kontraģentu jeb apakšuzņēmēju piesaistīto darbinieku. Rudenī to bija daudz vairāk, taču tika atlaisti. Informācijai nav oficiāla apstiprinājuma, taču tiek minēts, ka līgums saglabāts tikai ar tiem, kas piekrituši darboties uz jauniem, viņiem ne īpaši izdevīgiem noteikumiem.

Šāda veida paziņojumi, kā arī tas, ka, pēc mazākuma akcionāru sacītā, viņi netiek pie uzņēmuma dokumentācijas, rada pateicīgu augsni spekulācijām par kuģu būvētavas finanšu stāvokli.

Meļņiks, kura meita Jekaterina iecelta padomes locekļa amatā, izskanējušos pārmetumus nekomentē, šos pienākumus uzticot citiem darbiniekiem.

LNT ziņas atgādina, ka pirms diviem gadiem būvētavai it kā veicās labi. Meļņika opozicionāri gan vērš uzmanību, ka tas panākts ar vienu darījumu - kuģu būvētava uz ārvalstīm bija nosūtījusi savus darbiniekus naftas platformas būvniecībai.

Pērn "Rīgas kuģu būvētavas" apgrozījums bija 58,84 miljoni eiro, kas jau ir par 77,6% mazāks nekā 2012.gadā, teikts uzņēmuma neauditētajā finanšu pārskatā, kas iesniegts "NASDAQ OMX Riga".

"Man šķiet, ka uzņēmumam ir atlikuši trīs līdz pieci mēneši līdz bankrotam," uzskata atlaistais "Rīgas kuģu būvētavas" valdes loceklis Igors Komarovs.

Citi tam nepiekrīt. "Uzņēmums darbojas stabili, mums ir pasūtījumi, tādēļ šādi paziņot, ka "Rīgas kuģu būvētava" ir uz bankrota sliekšņa - neatbilst patiesībai," LNT ziņām norāda "Rīgas kuģu būvētavas" valdes loceklis Vladislavs Blūms.

"Šobrīd darbojas ārējais audits un par to, kas tajā atklāsies, mēs informēsim sabiedrību," norāda "Rīgas kuģu būvētavas" konsultante Rudīte Leikuma.

Tikmēr Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK) nonācis Komarova un viņa domubiedru iesniegums ar lūgumu noskaidrot Meļņika akciju apjomu, jo viņam kā kontrolpaketes turētājam tas uzliks būtiskas saistības. FKTK atbilde ir svarīga, jo tad Meļņikam kā vairākuma akcionāram būtu obligāts pienākums izteikt piedāvājumu mazākuma akcionāriem atpirkt viņu daļas. Pie skaidriem nosacījumiem to vērtība būtiski pieaugtu. Pastāv aizdomas, ka tagad kontrolpaketes apjoms ir samazināts, tikai tas darīts ar atpakaļejošu datumu.

Kā ziņots, 2012.gadā uzņēmuma apgrozījums bija 262,18 miljoni eiro, no tiem 209,1 miljonu eiro - peldošās naftas urbšanas platformas pasūtījums no Ukrainas kompānijas "Čornomornaftogaz".

Pagājušajā gadā "Rīgas kuģu būvētava" cieta 701 096 eiro zaudējumus pretstatā 2012.gadā gūtajai 220 234 eiro peļņai.

Pērn "Rīgas kuģu būvētava" kopumā izremontēja 60 kuģus (tikpat, cik 2012.gadā), tika uzbūvēti un nolaisti ūdenī astoņi kuģu korpusi (salīdzinājumam, 2012.gadā - pieci kuģu korpusi).

"Rīgas kuģu būvētavas" izstrādājumu un pakalpojumu, kā arī izejvielu piegādātāji 2013.gadā būtiski nemainījās, un to izcelsmes valstis bija Rietumeiropā, Krievija, Ukraina, Lietuva, kā arī Latvija. Tradicionāli kuģu remonta jomā galvenie pasūtītāji bija Rietumeiropas, Krievijas un Latvijas kuģu īpašnieki, savukārt kuģu korpusu pasūtītāji pārsvarā bija no Skandināvijas valstīm, peldošo restorānu - no Krievijas un SWATH tipa patruļkuģu - no Latvijas.

Turpinot diversificēt produktu klāstu un ekspluatējot un attīstot iegūto pieredzi naftas urbšanas torņu iekārtu ražošanā, "Rīgas kuģu būvētavā" izstrādātā 2014.-2015.gada attīstības perspektīva paredz krasta naftas urbšanas torņu būvniecību un pārdošanu. Uzņēmums parakstīja sadarbības līgumu ar ASV uzņēmumu par naftas urbšanas torņu metāla konstrukciju ražošanu.

Saņemti komerciāli priekšlikumi no Norvēģijas uzņēmuma par pilnas vidējas jaudas naftas urbšanas torņu iekārtas paketes piegādi. Komerciālajā paketē ir iekļauta divu veidu naftas urbšanas torņu dokumentācija, pieprasījums par iekārtas salikšanu un uzstādīšanas darbiem naftas urbšanas torņiem, kā arī pilnīga naftas urbšanas torņu testēšana un nodošana pircēja pārstāvjiem Rīgā un naftas urbšanas torņu pēcpārdošanas servisa apkalpošana, ko nodrošina "Rīgas kuģu būvētava".

"Rīgas kuģu būvētavas" asociētās sabiedrības ir AS "Tosmares kuģubūvētava" (līdzdalība 49,72%) un SIA "Remars Granula" (līdzdalība 49,8%).

''Rīgas kuģu būvētava" dibināta 1995.gadā.

Sabiedrības akcionāre 2012.gada nogalē bija ostu loģistikas kompānija AS "Remars - Rīga" ar 49,86% akciju, citām statūtsabiedrībām pieder 15,95% akciju, privātpersonām - 34,19% akciju.

Uzņēmuma akcijas tiek kotētas "NASDAQ OMX Riga" Otrajā sarakstā.

LETA/Foto: Evija Trifanova, LETA