Janvārī mazumtirdzniecības izaugsmi turpināja noteikt nepārtikas preču apgrozījuma kāpums
Bizness un ekonomika

Janvārī mazumtirdzniecības izaugsmi turpināja noteikt nepārtikas preču apgrozījuma kāpums

Jauns.lv

Latvijas mazumtirdzniecības apgrozījums šā gada pirmajā mēnesī salīdzinājumā ar atbilstošo periodu pērn pieauga par 3,7%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopoti dati. Tādējādi uz 2016. gada mērenās mazumtirdzniecības izaugsmes fona 2017. gada sākums nozarē ir vērtējams pozitīvi, informē Finanšu ministrija.

Līdzīgi kā iepriekšējos mēnešus arī 2017. gada janvārī kopējo apgrozījuma pieaugumu nodrošināja nepārtikas preču apgrozījuma kāpums. Degvielas mazumtirdzniecības apjomi janvārī bija par 8,8% augstāki nekā pirms gada, savukārt pārējo nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjomi palielinājās par 4,6%. Straujākie nepārtikas preču tirdzniecības kāpumi 2017. gada janvārī gada griezumā tika fiksēti sekojošās preču kategorijās – apģērbu un apavu mazumtirdzniecībā (+12,5%), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā (+10,6%), mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecībā (+10,4%) un mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (+10,3%). Savukārt tirdzniecības apjomi samazinājās vien dažās kategorijās, piemēram, mazumtirdzniecība stendos un tirgos saruka par 14,2%, lietotu preču mazumtirdzniecība – par 2,7%, farmaceitisko un medicīnisko piederumu mazumtirdzniecība – par 1,8%.

Tajā pašā laikā iepriekšējā pusgadā novērotais pārtikas preču apjomu sarukums mazumtirdzniecībā praktiski beidzās, pārtikas preču apgrozījumam šā gada janvārī salīdzinājumā ar iepriekšējā gada janvāri samazinoties tikai par 0,1%.

Iedzīvotāju ienākumu kāpums pērn saglabājās spēcīgs, mēneša vidējai bruto darba samaksai 2016. gadā salīdzinājumā ar 2015. gadu pieaugot par 5,0% līdz 859 eiro. Sagaidāms, ka arī šogad strādājošo ienākumi turpinās palielināsies, un atbilstoši Finanšu ministrijas prognozei darba alga pirms nodokļu nomaksas pieaugs par 5,5%. Šāds ienākums kāpums pozitīvi ietekmēs iedzīvotāju iespējas palielināt savus izdevumus, tādējādi veicinot mazumtirdzniecības pieaugumu valstī. Turklāt iepriekšējā gadā labus rezultātus uzrādīja tūrisma nozare, viesnīcās apkalpoto ārvalstu viesu skaitam Latvijā pērn pieaugot par 6,7%  un sasniedzot vēsturiski augstāko gada laikā apkalpoto viesu skaitu. Turpinoties šādai tendencei, Latvijas tirdzniecības izaugsmi šogad varētu veicināt arī tūristu izdevumu pieaugums.

Mājsaimniecībām no jauna izsniegto kredītu apjoms, tai skaitā, kredīti patēriņa preču iegādei, 2016. gada pēdējā ceturksnī tāpat kā iepriekšējos periodos strauji pieauga. Tā rezultātā pērn kopumā mājsaimniecībām no jauna izsniegto kredītu apjoms palielinājās par 29,1% un kredīti patēriņa preču iegādei, kuri veidoja 28% no mājsaimniecībām jaunizsniegto kredītu kopapjoma, pieauga par 25,2%. Ņemot vērā, ka ir paredzama kreditēšanas tirgus pieauguma saglabāšanās, tas būs papildus atbalsts Latvijas mazumtirdzniecības izaugsmei šogad.

Savukārt Eiropas Komisijas apkopoto aptauju rezultāti par patērētāju un uzņēmēju noskaņojumu parāda, ka Latvijas mazumtirgotāju konfidences līmenis šā gada februārī ir atguvies no 2016. gada nogalē uzrādītā krituma. Mazumtirgotāju noskaņojums ir īpaši optimistisks attiecībā uz uzņēmējdarbības aktivitāti iepriekšējos, kā arī nākamajos trīs mēnešos. Tāpat aptauju rezultātos atspoguļojas sagaidāmais nodarbinātības pieaugums mazumtirdzniecības uzņēmumos un preču realizācijas cenu kāpums.

Lai arī ne tik izteiktus, tomēr nelielus uzlabojumus salīdzinājumā ar iepriekšējiem diviem mēnešiem februārī uzrādīja arī Latvijas patērētāju noskaņojuma rādītāji. Tajā pašā laikā patērētāju konfidences līmenis pašreiz ir ievērojami zemāks nekā vidēji iepriekšējos četrus gadus. Neskatoties uz to, nav pamata uzskatīt, ka iedzīvotāji tuvākajā nākotnē būtiski samazinās savus tēriņus, jo pašlaik ir vairāki priekšnoteikumi labai tirdzniecības attīstībai turpmākajos mēnešos. 

Karlīna Timofejeva / Foto: Ieva Čīka/LETA