
"Šoferim ir izdevīgāk ar smago fūri kaut kur pārvest kravas," - Počs par reģionālo autobusu reisu krīzi

"Šoferim ir izdevīgāk ar smago fūri kaut kur pārvest kravas," komentējot šogad īpaši aktuālo autobusa šoferu trūkumu reģionālajos reisos, norādīja aktieris, pasākumu vadītājs Mārtiņš Počs.
"Manuprāt, tas ir finansiālais jautājums," TV24 raidījumā "Preses klubs" norādīja Počs. "Šoferim ir izdevīgāk ar smago fūri kaut kur pārvest kravas. Autobusa šoferim vēl papildus ir arī lielāka emocionālā slodze."
Viņš akcentēja, ka pasažieru uzvedība autobusu reisos nav viegli panesama. Nereti šoferiem jācīnās ne tikai ar satiksmes apstākļiem, bet arī ar dažādiem izaicinošiem cilvēkiem autobusos. "Jo tas kontingents, kas autobusos mēdz uzturēties, un tā cīņa ar to – arī paņem daudz resursu no šofera," viņš skaidroja.
Počs dalījās arī ar savu personīgo pieredzi, kas atspoguļo situācijas nopietnību: "Es tieši jūnijā braucu no Liepājas uz Rīgu, un redzēju tās vārdu apmaiņas…" Tāpat viņš esot redzējis dažādus video, kur mēdz izcelties pat lielas konfliktsituācijas.
Nepilnu septiņu mēnešu laikā šogad atcelti jau 740 reģionālo autobusu reisu. Viens no galvenajiem iemesliem – trūkst šoferu, kuri arī ņemot daudz slimības lapu. Kā vēsta Latvijas Radio, bruto atalgojums šoferiem ir no 1100 līdz 1900 eiro. Visbiežāk - 1500 eiro pirms nodokļu nomaksas.
Lielākā neizpilde no minētajiem reisiem ir AS "Liepājas autobusu parkam" un AS "Nordekai", kas regulāri ziņo par atceltiem reisiem. Piemēram, 9. jūlijā AS "Liepājas autobusu parks" un AS "Nordeka" atcēluši kopumā 26 autobusu reisus, liecina informācija Autotransporta direkcijas mājaslapā.
"Nordeka" pasažieru pārvadājumu direktors Edvards Valdmanis aģentūrai LETA skaidroja, ka autobusa vadītāju skaits ir atbilstošs uzņēmuma noteiktajam štata vietu skaitam, tomēr šoferu neplānotās prombūtnes, kas ir saistītas ar darbinieku saslimšanu, neļauj operatīvi rast alternatīvus izpildes risinājumus.
Viņš minēja, ka patlaban tiek izskatīts, kuri no autobusa vadītājiem būtu atsaucami no plānotajām prombūtnēm, kā arī reisi iespēju robežās tiek plānoti citu autobusa vadītāju pārtraukumos, bet tas vienmēr neesot iespējams darba un atpūtas režīmu noteikumu dēļ.
Paralēli tiek aktīvi meklēti arī jauni darbinieki, kuri spētu aizstāt prombūtnē esošos, lai reisi netiktu slēgti, minēja Valdmanis.
"Liepājas autobusu parka" apgrozījums 2023.gadā bija 19,13 miljoni eiro, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas zaudējumi sasniedza 1,48 miljonus eiro. Finanšu dati par 2024.gadu vēl nav publiskoti.
Kompānija reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 878 417 eiro. "Liepājas autobusu parka" kapitālā 60,12% pieder SIA "LAP1R", kas, pēc "Firmas.lv" datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (LPV) (33%) ģimenēm, savukārt 34,85% akciju īpašniece ir Liepājas pašvaldība.
"Nordeka" 2023.gadā strādāja ar 8,688 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 2,8% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas zaudējumi samazinājās 2,3 reizes - līdz 1,188 miljoniem eiro. Finanšu dati par 2024.gadu vēl nav publiskoti.
"Nordeka" reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 4 633 672 eiro. "Nordeka" vienīgā īpašniece ir SIA "NordBus Group", kura pieder Genriham Peršteinam.