Reģistrētā bagāža kļuvusi par īstu zelta āderi aviokompānijām – tās iekasē miljardus
foto: Getty Images via AFP
ASV aviokompānijas tikai pērn nopelnīja vairāk nekā 7 miljardus dolāru par reģistrēto bagāžu.
Tūrisms

Reģistrētā bagāža kļuvusi par īstu zelta āderi aviokompānijām - tās iekasē miljardus

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

ASV aviokompānijas tikai pērn nopelnīja vairāk nekā 7 miljardus dolāru par reģistrēto bagāžu.

Aviokompānijas “Air Canada” un “Southwest” nesen sākušas pieprasīt maksu par reģistrēto bagāžu (tieši par to, ka tā ir reģistrēta, nevis pārsniedz noteikto svaru), ziņo “BBC”. Agrāk par bagāžu, sēdvietu izvēli un ēdienu netika piemērota papildu maksa, taču, parādoties zemo cenu aviokompānijām, situācija mainījās. Pirmā aviokompānija pasaulē, kas sāka iekasēt maksu par reģistrēto bagāžu, bija britu aviokompānija "FlyBe" 2006. gadā. Vēlāk arī citas aviokompānijas sekoja šim piemēram, lai konkurētu ar zemo cenu pārvadātājiem.

ASV aviokompānijas tikai pērn nopelnīja vairāk nekā 7 miljardus dolāru par reģistrēto bagāžu. Lai netērētu naudu, cilvēki arvien biežāk izvēlas ceļot ar mazākiem, vieglākiem koferīšiem, kas atbilst aviokompāniju noteiktajām rokas bagāžas izmēru prasībām.

Taču, ja maksa par reģistrēto bagāžu vēl nebija pietiekama, arvien vairāk aviokompāniju tagad pieprasa samaksu arī par rokas bagāžu. Piemēram, zemo cenu aviokompānija “Ryanair” bez maksas ļauj lidmašīnā ienest tikai nelielu somu, ko iespējams novietot zem sēdekļa. Ja vēlaties paņemt lielāku somu vai koferi, kas jānovieto virs galvas esošajā bagāžas nodalījumā, tas izmaksās, sākot no 6 eiro.

Citas Eiropas aviokompānijas, kas piemēro līdzīgas maksas par rokas bagāžu, ir “EasyJet”, “Norwegian Airlines”, “Transavia”, “Volotea”, “Vueling” un “Wizzair”.

Eiropas Patērētāju organizācija (BEUC) ir iesniegusi sūdzību Eiropas Komisijā, atsaucoties uz Eiropas Savienības Tiesas 2014. gada spriedumu, kurā noteikts, ka par atbilstoša izmēra rokas bagāžu maksa nebūtu jāpiemēro.

BEUC uzsver, ka saskaņā ar šo spriedumu “rokas bagāžas pārvadāšanu nevar padarīt par maksas pakalpojumu, ja tā atbilst saprātīgiem svara un izmēru nosacījumiem un ievēro drošības prasības”. Tomēr tas, ko tieši nozīmē “saprātīgi nosacījumi”, joprojām ir neskaidrs un precīzi nedefinēts jēdziens.

Ienākumi no papildu maksām, ko pasažieri maksā aviokompānijām par dažādiem pakalpojumiem – sākot no bagāžas un sēdvietu izvēles līdz bezvadu internetam, atpūtas telpu izmantošanai un ēdināšanai – šogad visā pasaulē, pēc aplēsēm, sasniegs 145 miljardus dolāru. Papildu izmaksas veido jau 14% no visas nozares kopējiem ieņēmumiem, norāda Starptautiskā Gaisa transporta asociācija, kas pārstāv aviācijas nozari. Salīdzinājumam – pērn šī summa bija 137 miljardi dolāru.