Aizdomīgs klusums Praida mēnesī: kāpēc lielie zīmoli atturas no atbalsta LGBTQ svētkiem?
foto: Shutterstock
Zīmoli visā pasaulē samazina atbalstu Praidam.
Bizness un ekonomika

Aizdomīgs klusums Praida mēnesī: kāpēc lielie zīmoli atturas no atbalsta LGBTQ svētkiem?

Santa Hincenberga

Jauns.lv

Jūnijs ir starptautiski atzītais Praida mēnesis — laiks, kad visā pasaulē īpaši tiek aktualizētas LGBTQ cilvēku tiesības, dažādība un iekļaušana. Parasti šajā laikā lielie pasaules zīmoli steidz izrādīt savu atbalstu LGBTQ kultūrai, taču šogad viņi savās aktivitātēs ir gluži vai aizdomīgi klusi.

Pēdējos gados Praida mēnesis bija nozīmīgs mārketinga notikums lielajiem uzņēmumiem. Veikali rotāja skatlogus ar varavīksnes karogiem, pie ieejām izvietoja LGBTQ tematikas preces, ziedoja Praida festivāliem un nomainīja savus logo sociālo tīklu kontos. Taču šogad daudzi tirdzniecības tīkli un zīmoli ievērojami samazinājuši savas aktivitātes, kamēr citi – klusē pilnībā.

Saskaņā ar "Gravity Research" veiktu aptauju, aptuveni 39% no vairāk nekā 200 korporatīvo vadītāju plāno samazināt publisko iesaisti Praida mēnesī, tostarp pasākumu sponsorēšanu, atbalstošu ziņu publicēšanu sociālajos tīklos un Praida preču pārdošanu.

Neskatoties uz to, ka Praida festivāli iepriekš bijuši būtisks ieņēmumu avots — piemēram, Losandželosas Praids ienesa 74 miljonus ASV dolāru, bet Floridas Praids 2023. gadā aptuveni 60 miljonus — šogad daudziem organizatoriem jāiztiek ar ievērojamu sponsoru samazinājumu.

Galvenais iemesls? Patērētāju zīmoli baidās provocēt labējo auditoriju un aktivistus, kā arī baidās no iespējamām represijām no ASV prezidenta Donalda Trampa administrācijas. Federālās iestādes draud izmeklēt uzņēmumus ar daudzveidības, vienlīdzības un iekļaušanas programmām. "Gravity Research" aptauja liecina, ka 61% uzņēmumu kā galveno iemeslu izmaiņām min spiedienu no valdības, bet 39% baidās no konservatīvas pretreakcijas.

Tā, piemēram, Sanfrancisko Praids un Pasaules Praids Vašingtonā šogad zaudējuši attiecīgi gandrīz 300 000 un 260 000 ASV dolāru sponsoru atbalsta, bet Ņujorkas Praids — aptuveni 750 000 dolāru. Līdzīgas grūtības saskaras arī daudzās citās vietās, neskatoties uz to, ka Praids būtiski ietekmē vietējo ekonomiku. Piemēram, "Lyft" ziņo, ka Praida laikā pieaug pieprasījums pēc braucieniem vairāk nekā Teilores Sviftas koncertos.

LGBTQ+ organizācijas, piemēram, "Stonewall Columbus" Ohaio štatā, uzsver, ka Praids ir gan svinības, gan protests. Organizācijas vadītājs Densils Portūzs skaidro: “Praids vienmēr ir bijis arī ekonomiskās spēka demonstrācija. Gudrs bizness ir būt viesmīlīgam, atvērtam un iekļaujošam.”

Ne visi LGBTQ aktīvisti gan uzskata korporatīvā atbalsta samazinājumu par negatīvu. "USA Prides" līdzprezidente Īva Kellere saka: “Lielie sponsori atbalstīja Praidu, jo zināja, ka LGBTQ cilvēkiem ir nauda kabatā. Viņi nemainīja sistēmu — vienkārši mēneša laikā rotāja savus logotipus varavīksnes krāsās. Mums bija Praids pirms korporatīvie sponsori pievērsās mums. Tagad mēs atgriežamies pie savas kopienas saknēm, kur cilvēki vēlas savienoties un sadarboties.”

No Praida sponsoru un ziedojumu saraksta šogad izkrituši tādi lieli zīmoli kā "Amtrak", "Anheuser-Busch", "Benefit Cosmetics", "Boeing", "Booz Allen Hamilton", "Comcast/Xfinity", "Deloitte", "Diageo", "Garnier", "Goldman Sachs", "Lowe’s", "Mastercard", "Meta", "Nissan", "Pepsi", "PricewaterhouseCoopers", "Skyy Vodka", "Target", "Visa" un "Walmart".

Neskatoties uz to, šogad ASV aptuveni 100 pilsētās notiks Praida mēneša pasākumi, bet vairāk nekā 50 svinības tiks rīkotas arī citās valstīs, tai skaitā Latvijā.

Praida gājiena dalībnieki līksmi dodas Rīgas ielās (2024. gada 15. jūnijs)

Sestdien, 15. jūnijā Rīgas centrā notiekošā Baltijas praida gājiena dalībniekus pavada liels skaits policistu, viņus sagaida ielās izretojušies protestētāji un ...