“Lufthansa” lidmašīna 10 minūtes lidojusi bez neviena pilota, atklāts ziņojumā
foto: ZUMAPRESS.com
Lidaparātā atradās 199 pasažieri un seši apkalpes locekļi. Kapteinim uz brīdi aizejot uz tualeti, otrs pilots, būdams viens kabīnē, pēkšņi zaudēja samaņu.
Tūrisms

“Lufthansa” lidmašīna 10 minūtes lidojusi bez neviena pilota, atklāts ziņojumā

Marianna Ozola

Jauns.lv

Kļuvis zināms, ka kāds "Lufthansa" komercreiss ar vairāk nekā 200 cilvēkiem uz borta pērn uz laiku palicis bez aktīvas pilotu vadības, jo pilots pēkšņi zaudējis samaņu, bet kapteinis tobrīd atradies labierīcībās. Lidmašīna šajā laikā turpināja lidojumu autopilota režīmā, taču uz brīdi kļuva nekontrolēta. Par šo incidentu ziņots jaunākajā Spānijas aviokatastrofu izmeklēšanas biroja CIAIAC ziņojumā.

Negadījums noticis 2024. gada 17. februārī, kad "Lufthansa" Airbus A321 veica reisu no Frankfurtes uz Sevilju. Lidaparātā atradās 199 pasažieri un seši apkalpes locekļi. Kapteinim uz brīdi aizejot uz tualeti, otrs pilots, būdams viens kabīnē, pēkšņi zaudēja samaņu.

Lidmašīna saglabāja stabilu kursu, pateicoties ieslēgtam autopilotam, taču ziņojumā teikts, ka pilots, zaudējot samaņu, nejauši pieskāries vadības ierīcēm. Lidojuma balsu ierakstā fiksēti trokšņi, kas atbilst viņa pēkšņai nespējai. Gaisa satiksmes dispečers trīs reizes mēģināja sazināties ar kabīni, taču bez rezultātiem.

Kapteinis pēc atgriešanās no tualetes piecas reizes mēģināja atvērt kabīnes durvis ar standarta kodu, kas izraisa skaņas signālu. Arī viens no apkalpes locekļiem mēģināja sazināties pa iekšējo sakaru sistēmu. Tad kapteinis izmantoja avārijas piekļuves kodu un pārņēma kontroli pār lidaparātu.

Pilotam palīdzību sniedza apkalpe un kāds ārsts, kurš atradās starp pasažieriem. Viņš atguva samaņu. Kapteinis pieņēma lēmumu novirzīt reisu uz Adolfo Suarezas Madrides-Barahasas lidostu, kur lidmašīna nolaidās aptuveni 20 minūtes vēlāk. Pilots tika nogādāts slimnīcā, kur viņš pavadīja vairākas stundas.

Izmeklēšanā noskaidrots, ka pilota darbnespējas cēlonis bija iepriekš nezināma neiroloģiska saslimšana, kas nebija atklāta aviācijas medicīniskajās pārbaudēs. Viņa medicīniskā apliecība šobrīd ir apturēta.

Spānijas izmeklētāji notikušo raksturo kā ārkārtēju apstākli, uzsverot, ka kapteiņi tiek apmācīti situācijām, kad kolēģis kļūst darbnespējīgs. Lai arī šādi gadījumi ir reti, pilotēšanas nespējas lidojuma laikā, tostarp arī pēkšņa nāve, tomēr nav unikāli.

Saskaņā ar CIAIAC datiem, laika posmā no 2019. līdz 2024. gadam Eiropas Komisijas datubāzē fiksēti 287 gadījumi, kad piloti kļuvuši darbnespējīgi lidojuma laikā. ASV Federālā aviācijas administrācija savā 2004. gada ziņojumā norādījusi uz 39 šādiem gadījumiem Amerikas aviokompānijās sešu gadu laikā no 1993. līdz 1998. gadam.

"Lufthansa" apstiprinājusi, ka ir informēta par izmeklēšanas rezultātiem un norādījusi, ka arī tās iekšējā lidojumu drošības nodaļa veikusi atsevišķu izmeklēšanu, taču tās rezultāti netiek publiskoti.