Vairums strādājošo darba laikā risina arī privātus jautājumus
Absolūti lielākā daļa jeb 86% strādājošo Latvijas iedzīvotāju darba laikā risina arī privātus jautājumus, liecina "Samsung" "Living Business" pētījumu dati.
Kā informēja "Samsung Electronics Baltics" pārstāve Iveta Bojāre, vien 14% strādājošo uzsver, ka darba laiku velta tikai un vienīgi darbam.
Kā atklāj pētījums, Latvijā strādājošie darba laikā visbiežāk mēdz lietot internetbanku (58%), lasīt ziņas (55%), veikt personīgo ziņapmaiņu (49%) un, līdzīgi britiem, ir iecienījuši pārbaudīt laika prognozes (49%). Tāpat teju katrs otrais jeb 46% paspēj apmaksāt rēķinus internetā. Nedaudz vairāk nekā trešdaļa jeb 36% pavada laiku sociālajos tīklos, turklāt biežāk - 47% gadījumu - tur uzkavējas tie, kuriem nav attiecību.
Ja ikdienā 27% iepērkas internetā, bet 12% pavada laiku, meklējot un rezervējot atpūtas vietas, tad Ziemassvētku laiks šo tendenci var sekmēt vēl vairāk.
Teju visi jeb 92% respondentu vecumā no 25 līdz 34 gadiem paspēj paveikt privātas lietas darba laikā, bet vismazāk - 75% - to spēj strādājošie 55 līdz 65 gadu vecumā.
"Pasaulē arvien vairāk runā par to, ka nākotnē darba un privātās dzīves robežas būs saplūdušas - strādāt no mājām jau daudzās valstīs ir ierasta lieta. Turklāt 67% jauniešu vēlas elastīgus darba noteikumus. Būtiskākais, kas jāņem vērā darba devējiem, - svarīgāk ir kontrolēt darba rezultātu, nevis nostrādātās darba stundas. Darba devēju un darbinieku attiecības kļūst arvien svarīgākas, jo savstarpēja uzticēšanās un efektīva komunikācija nodrošinās abām pusēm labāko rezultātu," skaidro personāla vadības eksperte Arta Biruma.
Vairāk laika privātiem jautājumiem darbā velta lielos uzņēmumos strādājošie, aptaujātie ar augstākiem ienākumiem un vadošos amatos.
Kā norāda pētījuma autori, līdzīga tendence vērojama arī Eiropā. 75% tur aptaujāto atzīst, ka viņi katru dienu gandrīz stundu risina privātus jautājumus darba laikā. Šāds ieradums, tikpat lielā mērā kā Latvijā, piemīt Itālijā strādājošajiem (86%), kas iecienījuši pavadīt laiku sociālajos tīklos (63% līdz 45 minūtēm) un lasīt ziņas (51% līdz pusstundai). Savukārt briti visvairāk koncentrējas darbam, jo mazāk (62%) velta laiku privātām nodarbēm, bet lielākoties praktiskām - vairums (76% līdz 30 minūtēm) veic rēķinu apmaksu vai privātu e-pasta saraksti. 65% mēdz iepirkties internetā (līdz pusstundai) vai pievērsties tikpat svarīgai nodarbei - pārbaudīt laika apstākļus.
Taču laiks, kas tiek tērēts darbam privātajā laikā, ir teju identisks - 77%. Turklāt 78% eiropiešu aptuveni stundu pavada, strādājot pēc darba laika beigām, bet 63% - pirms darba. Savukārt Latvijā ārpus darba laika strādā par 6% ilgāk, nekā risina privātus jautājumus darba laikā.
"Samsung" indekss "Living" ir pētījums par sabiedrības paradumiem digitālajā laikmetā un to, kāda ir tehnoloģiju nozīme mūsu dzīvē Latvijā, Lietuvā un Igaunijā. Papildu pētījumu ciklā padziļināti tiek apskatītas tādas tematiskās jomas kā mobilitāte, zaļā domāšana un saziņas veidi ģimenē.
Pētījumu "Living Business" veikusi tirgus pētījumu kompānija "GfK Custom Research Baltic" interneta vidē, 2014.gada augustā visā Baltijā aptaujājot 1669 strādājošus respondentus vecumā no 18 līdz 65 gadiem.
Savukārt "The People-Inspired Security" pētījums veikts 2014.gada vasarā Lielbritānijā, Vācijā, Francijā, Spānijā, Itālijā, Beļģijā un Nīderlandē, aptaujājot 4500 respondentus.
LETA / Foto: All Over Press