Drošs brauciens ar “Elektrum Drive” ātro uzlādi
“Šogad mēs projektu turpināsim un visā Latvijā uzbūvēsim vismaz 30 šādu staciju. Otrajā kārtā plānots uzbūvēt 25 stacijas Igaunijā un vēl desmit vai piecpadsmit Latvijā. Pabeigt projektu paredzēts 2026. gada martā," saka "Elektrum Drive" vadītājs Ansis Valdovskis
Bizness un ekonomika

Drošs brauciens ar “Elektrum Drive” ātro uzlādi

Māris Kalns

Jauns.lv

Gan Eiropā, gan citviet pasaulē elektriskā transporta tehnoloģijas turpina attīstīties, lai arī Donalds Tramps jau paziņojis, ka Amerika nekādu zaļo kursu nedomā īstenot. Latvijā tikmēr arvien plašāk izvēršas "Elektrum Drive" uzlādes staciju tīkls, nu jau piedāvājot arī lieljaudas stacijas ar superātro uzlādi – 300 kilovatu jaudu. Ja vien auto šādu jaudu spēj paņemt pretī, tad desmit minūtēs iespējams bateriju uzlādēt līdz pat 250 kilometru nobraukumam.

Elektrum Drive plāni ir ambiciozi, un daļa no tiem jau ir īstenoti – 2024. gadu uzņēmums noslēdza ar gandrīz 1000 uzlādes pieslēgvietām, kas ierīkotas visās trijās Baltijas valstīs. Šajā skaitā iekļauts gan paša "Elektrum Drive" uzlādes staciju tīkls, gan arī tās stacijas, kas būvētas kopā ar partneriem, gan arī to uzņēmumu stacijas, kuri izvēlējušies sadarbību ar "Elektrum Drive", piemēram, pie "Lidl" veikaliem Lietuvā un Igaunijā. Nākamgad šis skaits pieaugs vēl par apmēram trijiem simtiem.

Desmit minūtes un 250 kilometri

Uzlādes stacijas "Elektrum Drive" būvē jau vairākus gadus, un ir pirmie šajā jomā, taču jaunums ir tas, ka tagad parādās arī lieljaudas uzlādes punkti. Pagājušā gada nogalē tika atklātas pirmās piecas "Elektrum Drive" lieljaudas stacijas "TEN-T" tīklā Latvijā ar 300 kilovatu jaudu. Tajās elektroauto 250 kilometru garam braucienam var uzlādēt desmit minūtēs, ja vien auto tehniskie parametri to atļauj. Divas no šīm stacijām atrodas pa ceļam uz Ventspili – viena pie Slokas, bet otra pie Pūres. Vēl pa vienai ir Mārupē, Liepājā un Koknesē. Būtiski ir tas, ka lieljaudas staciju projektu "Elektrum Drive" īsteno, piesaistot Eiropas finansējumu.

"Šogad mēs projektu turpināsim un visā Latvijā uzbūvēsim vismaz 30 šādas stacijas. Otrajā kārtā plānots uzbūvēt 25 stacijas Igaunijā un vēl desmit vai piecpadsmit Latvijā. Pabeigt šo projektu paredzēts 2026. gada martā. Šāds lieljaudas uzlādes tīkls ir lielākais šāda veida projekts Baltijā. Domāju, ka "Elektrum Drive" uzlādes tīkls dominēs Latvijas tirgū – katru mēnesi atvērsies pa kādai jaunai lieljaudas stacijai. Ar šo projektu mēs būsim uzbūvējuši izcilu uzlādes staciju pārklājuma tīklu Latvijā un Igaunijā, turklāt to paveikuši, piesaistot Eiropas finansējumu," uzsver "Elektrum Drive" vadītājs Ansis Valdovskis. Būtiski ir arī tas, ka daļa lieljaudas uzlādes punktu tiek veidoti ar tādu aprēķinu, lai tos varētu izmantot arī elektriskie kravas transportlīdzekļi.

Paralēli jaunu staciju būvei "Elektrum Drive" ļoti pārdomā savu pakalpojumu kvalitāti, jo ir maz lietu, kas elektroauto īpašnieku var vēl vairāk nokaitināt kā uzraksts "Nedarbojas" uzlādes stacijas ekrānā tai brīdī, kad automašīnas akumulatorā palikuši nieka desmit procenti. "Mēs šādu gadījumu skaitu cenšamies samazināt līdz minimumam. Lielu uzmanību pievēršam veiksmīgam uzlāžu īpatsvaram – mūsu tīklā tas ir ap 80 procentiem. Vienkāršoti sakot, tas nozīmē, ka 80 procentos gadījumu klientam ar pirmo piegājienu izdodas bez traucējumiem veikt uzlādi. Salīdzinājumā ar kopējiem tirgus datiem tas ir labs rezultāts, taču, protams, vēl ir iespējas daudz ko pilnveidot," atzīst Ansis Valdovskis. Spriežot pēc "Elektrum Drive" klientu atsauksmēm, kopējais tīkla rekomendācijas indekss ir 4,6 punkti no pieciem iespējamiem, kas kopumā nav slikti.

Ceļš uz vienkāršotiem norēķiniem

Vēl braucējiem ļoti kaitinoša lieta ir atšķirīgās norēķinu sistēmas dažādu tīklu uzlādes stacijās – vienā vajag tādu karti, otrā citādu, bet trešajā jānorēķinās ar viedtālruņa lietotnes palīdzību. Ideālajā pasaulē visur varētu norēķināties ar vienu maksājuma karti vai lietotni, taču pagaidām praksē tā vēl nav. Labā ziņa ir tā, ka "Elektrum Drive" cenšas maksājumu risinājumus padarīt maksimāli vienkārši lietojumus: ar "Elektrum Drive" mobilo lietotni var uzlādes veikt gandrīz 1000 uzlādes pieslēgvietās gan šī uzņēmuma, gan "e-mobi" stacijās, gan partneru, piemēram, tajās, kas atrodas pie "Lidl" veikaliem Lietuvā un Igaunijā. Apmaksu iespējams veikt tūlītēji, lietotnei pievienojot savu maksājuma karti, taču daudz ērtāk ir noslēgt pēcapmaksas līgumu. Tad būs viens rēķins par visām mēneša uzlādēm, turklāt pievienojams pie jau esošā "Elektrum" rēķina. Tiek plānots pēcapmaksas klientiem jau pavisam drīz piedāvāt arī zemāku cenu un citas ērtības. Vēl viens jauns risinājums, kas var noderēt uzņēmumiem, ir starpvalstu pēcapmaksas sistēma. Proti, tā ļauj uzņēmumiem, kuru darbinieki pārvietojas pa visu Baltiju, saņemt nevis trīs dažādus, bet vienu vienotu rēķinu par visām uzlādēm, kas veiktas ne tikai Latvijā, bet arī  kaimiņvalstīs.

Kurš elektroauto labāks?

Vēl viens Elektrum darbības virziens ir sabiedrības izglītošana par elektroauto un tā uzlādi, regulāri veidojot dažādas publikācijas, sniedzot bezmaksas konsultācijas "Elektrum" Energoefektivitātes centrā un rīkojot dažādus izglītojošus pasākumus un seminārus, arī veicot elektroauto testus. Jā, tādus veic arī auto žurnālisti, taču "Elektrum" speciālisti izpēti veic mazliet atšķirīgi, uzsvaru liekot uz vairāku konkrētu parametru noskaidrošanu. Kāds ir enerģijas patēriņš un maksimālais nobraukums vasarā, kāds – ziemā? Kā tas mainās, braucot pa šoseju, pa pilsētu, kombinētā režīmā? Kādas ir auto lieljaudas uzlādes iespējas, kā izskatās uzlādes jaudas grafiks - un vēl, un vēl. Visi automobiļi tiek testēti līdzīgos apstākļos, vienādā distancē, bet rezultāti fiksēti "Elektrum Drive" mājaslapā atrodamajā katalogā, kurā nu jau apkopota informācija par vairāk nekā 60 Latvijā iegādājamiem elektromobiļiem – to ikviens var izmantot, lai mēģinātu saprast, kurš elektroauto modelis tieši viņam varētu būt piemērotākais.

""Elektrum Drive" nav tikai viens no uzlādes operatoriem, bet ikviena ceļabiedrs jau no pirmajiem soļiem ceļā uz elektroauto. Kopā ar "Swedbank" esam izstrādājuši auto lietošanas izdevumu kalkulatoru, lai ikviens varētu salīdzināt alternatīvas un noskaidrot finansiālos ieguvumus. "Elektrum Drive" elektroauto testu katalogs jau ir nākamais solis, sniedzot iespēju ikvienam salīdzināt dažādus pieejamos elektroauto modeļus - to veiktspēju, efektivitāti un citus ikdienā būtiskus rādītājus. Turklāt testa rezultāti ir praksē pārbaudīti uz Latvijas ceļiem un mūsu klimatiskajos apstākļos. Tāpat "Elektrum" jaunumu blogā skaidrojam visu par elektroauto izvēles kritērijiem, uzlādes iekārtu atšķirībām un uzstādīšanas iespējām, kā arī dalāmies ar dažādu izglītojošu informāciju, lai elektroauto lietošana ikdienā būtu ērta un efektīva," skaidro "Elektrum" mobilitātes eksperts Edgars Korsaks-Mills.

Dati, ko norāda ražotāji savos mārketinga materiālos, tiek balstīti uz nobraukumu ideālos apstākļos, taču dzīvē viss ir citādi. Autožurnālistu, blogeru un arī "Elektrum" speciālistu veiktie testi ļauj salīdzināt un iegūt objektīvākus datus par auto iespējām. "Testos esam pārliecinājušies, ka  elektriskās automašīnas, kuras ražotas uz iekšdedzes dzinēja auto bāzes, tajā vienkārši ieliekot bateriju, nobraukuma atšķirība starp ražotāja minēto un reālo ir 20-30 procenti. Savukārt tās automašīnas, kuras veidotas uz elektriskās platformas, ir ne tikai daudz efektīvākas patēriņa ziņā, bet to reālais nobraukums ir tuvāks ražotāja solītajam. Mēs savos testos pārbaudām tieši auto un uzlādes efektivitātes aspektus, savukārt auto dizaina un komforta jautājumus atstājot klientu vai citu nozares speciālistu vērtējumam. Uzlādes testos pārbaudām arī to, kāds ir uzlādes ātrums un kādā dinamikā tas mainās "Elektrum Drive" uzlādes tīklā. Šie dati ir noderīgi gan mums, attīstot un pilnveidojot tīklu, gan elektroauto lietotājiem, kuri iegūto uzlādes grafiku var izmantot, lai ekonomētu uzlādes stacijā pavadīto laiku un arī savas finanses," stāsta Edgars Korsaks-Mills. Starp citu, Valsts ieņēmumu dienests šo testu datus ir atzinis par izmantojamiem saimniecisko darbību veicējiem, tātad uzņēmumi uz šo datu pamata var rēķināt sava elektroauto parka vidējo patēriņu.

Izvēloties elektroauto, nav obligāti jādzenas pēc pašas ietilpīgākās (un tātad arī smagākās un dārgākās) baterijas – vispirms labāk kārtīgi apdomāt savus ikdienas braukšanas ieradumus un vajadzības. "Jāpērk tāds elektromobilis, kas atbilst tām distancēm, ko tu ikdienā nobrauc. Patiesībā jau reti kurš brauc vairāk par 100 kilometriem dienā. Esmu gan dzirdējis iebildumus – jā, bet es gribu reizi gadā aizbraukt uz Alpiem slēpot! Te nu ir jautājums, vai šīs vienas reizes dēļ ir vērts pirkt dārgu automašīnu ar lielu un ietilpīgu akumulatoru – varbūt tam vienam braucienam uz Alpiem daudz ekonomiskāk būs noīrēt busiņu?" iesaka Ansis Valdovskis.

Elektrauto ir uz palikšanu

Un tomēr – vai elektroauto uzvaras gājiens nav jūtami palēninājies un nākotnes perspektīvas kļuvušas miglainākas? Ne tikai Amerikā, bet arī Eiropā atskan balsis, kas kritizē zaļo kursu, bet elektroautomobiļu tirdzniecības tempi ir nobremzējušies. Varbūt nemaz nav vērts aizrauties ar elektroauto uzlādes infrastruktūras veidošanu?

"Ņemot vērā pēdējā laika tendences, arī mēs piekoriģējam savu attīstības stratēģiju. Taču kopumā nav šaubu par to, ka pāreja uz zaļāku transportu ir jāturpina. Jā, mums bija optimistiskākas prognozes par Latvijā pārdoto elektromobiļu skaitu, taču bāzes scenārijs tik un tā paliek nemainīgs. Visticamākais, mēs piedzīvosim laika nobīdi grafikā par elektromobiļu skaita pieaugumu, jo daudzi vēl svārstās un nogaida, taču uzņemtais kurss kā tāds paliek spēkā, to ir deklarējusi arī Eiropas Savienība. Un tā jau nav tikai Eiropa vien – ja paskatāmies, kas notiek Ķīnā, ir skaidri redzams, ka elektroauto tehnoloģiju un izmaksu ziņā eiropieši jau atpaliek no Ķīnas ražotājiem. Ne jau velti arī Latvijā parādās jauni zīmoli no Ķīnas, kas piedāvā elektromobiļus par lētākām cenām. Tādēļ nav izslēgts, ka arī Ķīnas dēļ elektroauto izplatības tempi pat paātrināsies," spriež Ansis Valdovskis. Latvijā ķīniešu "Great Wall" elektromobiļi jau pirmajā gadā, kopš parādījās pie mums tirdzniecībā, ir uzkāpuši līdz augstajai otrajai vietai pārdotāko elektroauto sarakstā.

Valdovskim ir vēl kāds arguments par labu elektroauto: "Tie cilvēki, kas brauc ar elektroauto, izmanto enerģiju, kas ir ražota tepat Latvijā, nevis no ārzemēm ievestu degvielu. Turklāt der atcerēties, ka elektromobiļa efektivitāte ir 100 procenti, kamēr iekšdedzes dzinējam lietderīgi tiek izmantota tikai trešā daļa no enerģijas, kas tiek iegūta degvielas sadedzināšanas rezultātā, bet pārējais pa tukšo izkūp gaisā. Mēs prognozējam, ka, atšķirībā no degvielas cenām, elektroenerģijas cena būs stabilāka un visiem pieejama, jo ūdens, saule un vējš kā enerģijas avoti būs pieejami vienmēr. Un vislabāk, ja uzlādēt var no mājās uzstādītas stacijas, izmantojot saules paneļus – tad tas tiešām būs lēti."

Bet ko iesākt tiem, kuri dzīvo daudzdzīvokļu namos? "Ja dzīvo daudzdzīvokļu namā arī vari braukt ar elektroauto. Elektroauto uzlādes iespējas ir dažās – gan no iespējas uzlādes iekārtu uzstādīt pie daudzdzīvokļu ēkas, gan izmantot publiskās uzlādes stacijas, kas dažkārt atrodas īsa gājiena attālumā no mājokļa vai darba vietas, toties katru rītu vai pēc darba auto būs uzlādēts pilns. Arī mēs, "Elektrum Drive", iesaistāmies, lai pilnveidotu un paplašinātu iespējas ērti uzlādēt elektroauto arī daudzdzīvokļu namu iedzīvotājiem -  esam atjaunoši vairākas Sadales tīkla transformatoru ēkas un tajās uzliktas uzlādes stacijas, kuras var izmantot iedzīvotāji. Turklāt, lai tās labāk iekļautos vidē, esam sakārtojuši šo ēku pieguļošo teritoriju, uzstādījuši apgaismojumu un pašas ēkas ir apgleznojuši mākslinieki, radot ne vietu ne tikai uzlādei, bet arī līdzdarbojoties pilsētvides sakārtošanā un attīstībā," skaidro Edgars Korsaks-Mills.