Tas ir mīts, ka lietotus auto pērk tikai trūcīgie! Speciālists skaidro, kāpēc reizēm lietotu auto pirkt ir gudrāk
foto: LETA
"Sabiedrībā nereti valda uzskats, ka lietotas automašīnas pērk tikai tie, kas nevar atļauties jaunas. Tā nav taisnība."
Auto un tehnoloģijas

Tas ir mīts, ka lietotus auto pērk tikai trūcīgie! Speciālists skaidro, kāpēc reizēm lietotu auto pirkt ir gudrāk

Ieva Ozoliņa

Jauns.lv

0

Vairākumam cilvēku Latvijā ir lietotas automašīnas. Vai vienmēr tas nozīmē, ka cilvēkiem gluži vienkārši nav naudas? Vai tomēr lietota auto iegāde var būt arī racionālāka par jauna auto iegādi?

Vidējais auto vecums mūsu valstī ir 14-15 gadi. Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem no vairāk nekā 700 tūkstošiem reģistrēto vieglo automašīnu tikai ap 30 tūkstošiem ir līdz diviem gadiem vecas, var teikt – jaunas.

“Sabiedrībā nereti valda uzskats, ka lietotas automašīnas pērk tikai tie, kas nevar atļauties jaunas. Tā nav taisnība.

Pat miljonāri pērk lietotus auto. Viņi ļoti labi prot skaitīt naudu un apzinās, ka mašīna, kura tiek pirkta ikdienas lietošanai, nav investīcija. Tas ir aktīvs, kuram nepārtraukti krīt vērtība. Pie mums lietotus auto pērk arī ļoti turīgi cilvēki, kas izvēlas naudas starpību investēt vai citādi iztērēt,” pieredzē dalās Edgars Cērps, lietoto auto tirgotāja AS “Longo Group” dibinātājs un valdes priekšsēdētājs. Viņš ir novērojis tendenci, ka auto pircēji kopumā kļūst arvien racionālāki, vairāk laika tērē piedāvāto automašīnu izpētei.

Pārdomātu izvēli palīdz veikt tas, ka vairāk nekā 90% pircēju sāk auto izvēles procesu tiešsaistē, meklējot un salīdzinot dažādus piedāvātos variantus. “Cilvēks paspēj izvērtēt visus “par” un “pret” vēl pirms tam, kad dzird pārdevēja argumentus klātienē, iesēžas automašīnā un izjūt tās jaudu un ērtumu testa brauciena laikā. Šajā brīdī ir viegli izdarīt emocionālu izvēli, bet sagatavošanās palīdz izvairīties no nepārdomāta pirkuma,” skaidro E.Cērps.

5 padomi, kurus vērts izvērtēt pirms lēmuma par jauna vai lietota auto iegādes:

  1. Aprēķiniet kopējās izmaksas. Ņemiet vērā ne tikai sākotnējo cenu, bet arī ekspluatācijas, apdrošināšanas un uzturēšanas izmaksas. Lietotam auto ar zināmu ekspluatācijas vēsturi tās kopumā var būt ievērojami zemākas. Piemēram, jaunām automašīnām cena par apdrošināšanu parasti ir augstāka, jo to remonts un rezerves daļas maksā dārgāk. Lietotiem auto visbiežāk var iegādāties neoriģinālas vai atjaunotas detaļas, kas padara remontu lētāku. Jaunai automašīnai būs jāpērk tikai oriģinālās detaļas pie oficiālā dīlera, bet virsbūves bojājumu gadījumā būs jāgaida piegādes, kas nozīmē, ka uz laiku var nākties palikt bez automašīnas. Turklāt labi zināmiem auto modeļiem ir zināmas arī tipiskās problēmas, kas ļauj jau iepriekš novērtēt iespējamās remonta izmaksas.
  1. Izvērtējiet nolietojuma tempu. Jauns auto zaudē aptuveni 20 - 30% no savas vērtības jau pirmajā gadā pēc iegādes. Savukārt, lietots auto, jo īpaši trīs līdz piecu gadu vecs, lielāko vērtības kritumu jau ir pārdzīvojis. Tas nozīmē, ka, pārdodot auto pēc vairākiem gadiem, iespējams atgūt lielāku daļu ieguldītās summas. Atlikusī auto vērtība būs atkarīga ne tikai no tā vecuma, bet arī no nobraukuma, tehniskā stāvokļa, kā arī markas.
  1. Pārbaudiet tirgus piedāvājumu aprīkojuma ziņā. Lietotu auto tirgū bieži pieejami automobiļi ar labāku komplektāciju, tostarp ādas salonu, apsildāmiem sēdekļiem, panorāmas jumtu, ksenona gaismām un citiem elementiem, kas jaunu auto padarītu būtiski dārgāku. Šie papildu elementi 3–5 gadu laikā nenovecos tik ļoti, lai vairs nebūtu lietojami vai nepriecētu jauno lietotā auto īpašnieku, toties mašīnas cena ievērojami samazināsies (sk. iepriekšējo punktu). Tiesa, lai atrastu auto ar tieši tādu aprīkojumu, ko vēlas konkrētais pircējs, var būt vajadzīgi pacietība un azarts, jo dažu “bonusu” savienojums mēdz būt reti sastopams.
  1. Ja jums ir svarīgi izdarīt videi draudzīgāku izvēli, atcerieties, ka lietota auto iegāde nozīmē mazāku ekoloģisko pēdu, jo jauna auto ražošana rada ievērojamu CO2 emisiju. Lielbritānijas izdevums Auto Express, atsaucoties uz globāla inženiertehnisko, vides un stratēģisko konsultāciju uzņēmuma Ricardo atskaiti, ziņo, ka akumulatora elektroautomobiļa ražošanā rodas aptuveni 8,8 tonnas CO2, bet benzīna vai dīzeļdegvielas - 5,6 tonnas (lielākas elektroauto ražošanā radītās emisijas vēlāk kompensē tas, ka to izmantošanas laikā tiek radīts mazāks CO2 pēdas nospiedums).
  1. Pārbaudiet auto vēsturi. Var izmantot CSDD datubāzi, kā arī speciālus servisus, kas ļauj izpētīt, kas ar lietotu auto noticis iepriekš, arī ārvalstīs. Savukārt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) mājaslapā var pārbaudīt, vai mašīnai mūsu valstī bija fiksēti kādi apdrošināšanas gadījumi. Apkopojot informāciju no dažādiem avotiem, var gūt priekšstatu par automobiļa dzīves gaitām un stāvokli. Cits variants ir izvēlieties pirkt lietotu auto no uzticama pārdevēja, kurš būs pats pārbaudījis un parādīs jums pilnu auto vēsturi (ieskaitot oriģinālu nobraukumu), kā arī atbildīgi veiks pirmspārdošanas apkopi un remontu.

Izvēle starp jaunu un lietotu auto ir katra paša ziņā, taču skaitļi un fakti liecina – racionāli domājoši pircēji aizvien biežāk dod priekšroku lietotiem auto kā ekonomiski pamatotākam un ilgtspējīgākam risinājumam.

Tēmas