Auto un tehnoloģijas

"Briesmīgi maksā tas viss..." Kvēpu filtru pārbaudes tehniskajā apskatē - autovadītāji dalās viedokļos

Ieva Ozoliņa

Jauns.lv

No 2025. gada 1. janvāra Latvijā stājas spēkā jauna tehniskās apskates metode dīzeļdzinēju automašīnām, kas pirmoreiz reģistrētas pēc 2013. gada 1. janvāra. Jaunās prasības ievieš mērījumus, kas palīdzēs noteikt, vai automašīnām ir uzstādīts un darbojas cieto daļiņu filtrs (DPF).

Kā notiks pārbaude?

Tehniskās apskates laikā tiks mērīts cieto daļiņu skaits izplūdes gāzēs. Šis tests būs dzinējam saudzīgāks, jo mērījumi tiks veikti brīvgaitas režīmā, nepārslogojot motoru. Noteiktā robežvērtība būs viens miljons daļiņu uz kubikcentimetru – ja automašīna šo normu pārsniegs, tā tehnisko apskati neizies.

Pārejas periods līdz 2025. gada beigām

Līdz 2025. gada 31. decembrim tiks piemērots pārejas periods. Šajā laikā transportlīdzekļi, kas neatbilst jaunajām prasībām, tomēr varēs piedalīties satiksmē, ļaujot īpašniekiem laicīgi novērst neatbilstības.

Kāpēc šīs izmaiņas ir nepieciešamas?

Cieto daļiņu filtri ir būtisks elements, kas palīdz samazināt kaitīgo izmešu daudzumu gaisā. Līdz šim daudzi transportlīdzekļi izmantoja bojātus filtrus vai tos izņēma ārā, radot būtisku gaisa piesārņojumu. Jaunā metode paredz stingrāku kontroli, lai uzlabotu gaisa kvalitāti un aizsargātu vidi.

Kā Latvijas Radio stāsta Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) tehniskā departamenta vadītājs Juris Dreimanis, jaunais mērījums arī ļaus noteikt, vai auto nav izgriezts cieto daļiņu jeb tā saucamais kvēpu filtrs.

Līdz šim apskatē to nevarēja noteikt, taču, lai arī šī filtra izgriešana un auto vadības bloku pārprogrammēšana ir aizliegta, tā tik un tā ir ļoti izplatīta mahinācija vecākām dīzeļautomašīnām, jo filtra nomaiņa var izmaksāt vairākus tūkstošus eiro un vecākam auto tā vienkārši neatmaksājas.

Dreimanis norādīja, ka Latvija ir viena no pirmajām valstīm, kas ievieš šo pārbaudes metodi. "Ja raugāmies uz Eiropas vadlīnijām un pašreizējo situāciju, mēs esam starp pirmajiem, kas ievieš šo pieeju. Šādu metodi jau sākušas izmantot Vācija, Nīderlande, Beļģija un Šveice. Ir skaidrs, ka tas ir tikai sākums, un turpmāk redzēsim, kā šī pieeja tiks ieviesta citās valstīs," skaidroja Dreimanis. Pēc izmēģinājumu rezultātiem aptuveni 10% automašīnu neiztur šos testus.

Autovadītāji: būs lielāki izdevumi

Kā Latvijas Televīzijas raidījumam "Panorāma" norādīja tehhniskās apskates stacijā sastaptie iedzīvotāji, jaunie noteikumi ir vajadzīgi, tomēr tās būs papildu izmaksas.

"Galvenais, lai vairāk naudas neprasa! Papildu izmaksas diemžēl cilvēkiem neiet par labu," norāda Ivans Kirilovs.

Arī Kaspars Blūms ir noraizējies par papildu izdevumiem:" Mani tas pašreiz neskar, bet noteikti, ka tas viss tagad būs sarežģītāk. Būs lielākas maksāšanas...Briesmīgi maksā tas viss!"

Vitālijam Romaņenko ar kvēpu filtru viss ir kārtībā, viņš uzskata, ka jaunā sistēma ir vajadzīga. "Mašīnai ir jābūt tādai, kā no rūpnīcas."

Līdzīgi domā arī Dāvis Zavickis: "Labi, ka padziļinātāk pārbauda. Gan no ekoloģiskā viedokļa, gan tādēļ, ka daudzi izvēlas veikt mahinācijas."

CSDD ieteikumi autovadītājiem

CSDD mudina transportlīdzekļu īpašniekus laikus pārbaudīt un nepieciešamības gadījumā nomainīt cieto daļiņu filtrus. Tas palīdzēs nodrošināt automašīnas atbilstību jaunajām prasībām un izvairīties no problēmām tehniskajā apskatē.

Jaunās pārbaudes sistēmas mērķis ir samazināt gaisa piesārņojumu un veicināt videi draudzīgāku satiksmi. Autovadītāji tiek aicināti būt atbildīgiem un laikus sagatavoties izmaiņām.