Vašingtonā ar bloķētām kredītkartēm: likstas par nenomaksātiem sodiem piemeklē arī augsta ranga ierēdņus
Arī visaugstākā ranga valsts ierēdņi, politiķi un uzņēmēji saskārušies ar nobloķētiem kontiem kāda nenomaksāta soda dēļ, tā mikroblogošanas vietnē "X.com" atklāj uzņēmējs Jānis Ošlejs. Pēc publiski paustā stāsta par nenomaksāto Jūrmalas iebraukšanas nodevu viņš esot saņēmis vairākas vēstules.
"Pēc tvīta par kredītkaršu bloķēšanu biju pārsteigts saņemt no visaugstākā ranga valsts ierēdņiem, politiķiem, uzņēmējiem tieši tādas pašas pieredzes stāstus: par nedēļas nogali Vašingtonā ar bloķētām kredītkartēm, jo nepamanīts 40 eiro ceļu satiksmes sods, un citus stāstus par automātiskiem kontu bloķējumiem. Acīmredzot, ZTI [zvērinātu tiesu izpildītāju] pieeja bloķēt visus kontus jebkurai piedziņai ir ļoti plaši izplatīta," mikroblogošanas vietnē "X.com" raksta Ošlejs.
Kā lasāms komentāros, ļaudis ir sašutuši, ka ar šādu problēmu saskārušās pat augsta ranga amatpersonas, bet cieš klusējot.
Tāpēc ka paši ikdienā atrakstās, nevis risina problēmas. Pazīst savu sistēmu un cilvēku bezspēcību.
— Dace Voitkevica (@DaceVo) December 15, 2024
Vārna vārnai?
— Juris Jāņadēls 🇱🇻🇱🇻🇺🇦 (@rudaislaacis) December 15, 2024
Jūrmalai nemaksātāji ir izdevīgāki kā maksātāji. 50eur pret 3eur.
— Mežmalis I. (@IMezmalis) December 15, 2024
Viņiem ir laba sistēma nemaksātāju izķeršanai, kameras ar numuru atpazīšanu un sistēma, kas identificē tos, kas nav samaksājuši.
Un tad vēl ZTI barokļi.. tie valstij naudu neprasa
Ošlejs arī norāda uz problēmām, kas kavē Latvijas ekonomikas attīstību. Viņš kritizē banku un zvērinātu tiesu izpildītāju (ZTI) rīcību, kas neveicina uzņēmējdarbības attīstību.
"Bankas saka: uzņēmēji, ņemiet kredītus! Šie vairs nav 2008. gads, mēs esam mainījušās, pieiesim cilvēcīgi. Arī ZTI vairs nav baisi bandīti, kā toreiz. Droši riskējiet!" stāsta Ošlejs, raksturojot finanšu iestāžu aicinājumu.
Tomēr uzņēmējs uzsver, ka realitāte ir citāda. "Daudzu cilvēku pieredze rāda, ka ZTI bieži vien rīkojas rupji un nerēķinās ar situāciju. Agresīva pieeja, piemēram, bloķējot visus kontus sīku summu piedziņai, ir nepieņemama," skaidro Ošlejs.
Viņš uzsver, ka Latvijas attīstība nav iespējama bez kreditēšanas izaugsmes. "ZTI agresija ir jāizbeidz. Tas nav tikai ekonomikas jautājums – tas ir Latvijas izdzīvošanas jautājums," norāda uzņēmējs.
Jauns.lv jau vēstīja, ka Ošlejs mikroblogošanas vietnē "X.com" dalījies ar satraucošu pieredzi. Viņš, regulārs Jūrmalas apmeklētājs, nenomaksāja iebraukšanas nodevu un nepamanīja par to nosūtīto paziņojumu oficiālajā Latvija.lv e-pastā.
"Izrādās, man uz "Latvija" e-pastu bijis nosūtīts 50 eiro sods par iebraukšanu Jūrmalā. Oficiālā e-pasta brīdināšanas sistēma nedarbojās, neizlasīju," stāsta vīrietis. Kad soda maksājums netika veikts, tika piesaistīta tiesu izpildītāja, kas pieņēma lēmumu bloķēt visus Ošleja bankas kontus. Tas notika bez iepriekšēja brīdinājuma, un par šo situāciju viņš uzzināja vien tad, kad mēģināja samaksāt 5 eiro par pusdienām.
"Mēģinot maksāt 5 eiro par ēdnīcas pusdienām, saņēmu atteikumu: ‘kontā nav naudas’ – visās manās banku kartēs." Kad Ošlejs sazinājās ar bankām, viņš atklāja, ka konti bija bloķēti, un bankām bija nepieciešama diena, lai noņemtu arestu un atbloķētu viņa piekļuvi naudas līdzekļiem. Taču šī procesa laikā viņam netika sniegta nekāda informācija. "Man paziņot par to, ka konti bloķēti un kartes nedarbojas, nevienam pat neienāca prātā. Un kāda ir jēga no "Private Banking"?” viņš jautā.
Papildu neapmierinātību izraisīja fakts, ka 50 eiro soda summu papildināja 57 eiro tiesu izpildītājas izmaksas. Ošlejs kritiski vērtē šo praksi: "Jūrmalas pilsēta no šiem 107 dabū tikai 50! Kā tiesu izpildītājs tika pie tik izdevīga darījuma: 57 eiro, ne par ko? Kāpēc jūs dāvināt tik izdevīgus darījumus? Un kādas tiesības tiesu izpildītājam ir bloķēt visus kontus ar nulles piekļuvi par tik sīku sodu?"
Uzņēmējs aicina Jūrmalas pašvaldību izvērtēt savas metodes un piedāvā alternatīvus risinājumus, kas varētu būt ērtāki un cilvēcīgāki. "Jautājums Jūrmalai: kāpēc nevarējāt atsūtīt jauku atgādinājumu pa pastu vai nosūtīt maksājuma pieprasījumu uz CSDD, nomaksai ar auto gada nodokli?" Viņš norāda, ka būtu pieticis ar vienkāršu atgādinājumu vai iespēju automātiski nomaksāt nodevu caur viņam ierasto "Mobilly" aplikāciju. "Es vienmēr pērku nodevu ar "Mobilly": jūs taču to redzat? Vienu reizi pusnaktī neuzmanīgi izlaidu maksājumu – bum, 107 eiro!" Viņš piebilst, ka šāda prakse atbaida lojālus pilsētas apmeklētājus un rada neuzticību.
Ošleja secinājums par visu piedzīvoto ir skarbs: "Sistēma izveidota cilvēku čakarēšanai, un visai ķēdei – no Jūrmalas līdz tiesu izpildītājiem, bankām un oficiālā e-pasta uzturētājiem – viss vienalga." Viņš arī kritiski vērtē valsts plānus pilnībā pāriet uz digitālu valūtu, norādot uz iespējamiem riskiem. "Un ja nu es būtu bijis ārzemēs kopā ar bērniem un vēlētos palikt viesnīcā, vai braukt ar taksi, vai pat sabiedrisko transportu, bet neviena kredītkarte nedarbojas un neviens bankā neko nevar paskaidrot? [..] Vienu dienu pamosties un nav pieejas līdzekļiem, jo kāds tiesu izpildītājs izdomājis muļķības."