Ceļojumu eksperte skaidro iespēju, kā uz aviokompāniju rēķina pagarināt savas brīvdienas
Situācija, kad lidojumam pārdots vairāk vietu, patiesībā ir ļoti tipiska, saka Latvijas ceļojumu eksperte Alīna Andrušaite, soctīklos pazīstama kā Sapņu medniece.
“Patiesībā tā notiek arī ar viesnīcām, jo vienmēr rēķinās, ka daži cilvēki neieradīsies. Šo praktizē vairums aviokompāniju, un tāds risks diemžēl pastāv gandrīz jebkuram lidojumam,” "Kas Jauns Avīzei" teic Andrušaite.
Pienākas kompensācija
Savos padomos viņa dalījusies vietnē Sapnumedniece.lv. Ja aviokompānija ir reģistrēta Eiropas Savienībā vai lidojums notiek no mūsu bloka, tad pasažierim pienākas morālā kompensācija 250 līdz 600 eiro apmērā un iespējami ātra nogādāšana ceļa mērķī.
Ja nepieciešams pārnakšņot, aviokompānijai jāsedz šīs izmaksas, tāpat arī ēdināšana. Aviokompānijai un lidostas algotajiem darbiniekiem būtu jāmeklē brīvprātīgie, bet tas netiek vienmēr darīts, un dažreiz neviens nepiesakās. “Tad sistēma izvēlas, kuru atstāt aiz borta. Tipiski tiek runāts, ka tie ir vienatnē ceļojoši pasažieri, kam nav bagāžas vai papildpakalpojumu un kam nav tālāk savienoto reisu, bet dažreiz arī tas var nelīdzēt,” stāsta eksperte.
Ja lidojums ir ārpus ES, tad atkarīgs no valsts, piemēram, ASV meklē brīvprātīgos un ir iespējams saņemt pat līdz 10 000 dolāru lielu kompensāciju. Citās valstīs var būt situācija, ka nepienākas nekas, un aviokompānijai nav īsti obligātu pienākumu, tāpēc noteikti jābūt apdrošināšanas polisei, kas šo risku sedz, un pietiekamiem līdzekļiem kontā, lai šādā situācijā var nopirkt jaunu biļeti.
Galvenais – tikai mieru
“Diemžēl ir dzirdēts, ka ar konkrēto aviokompāniju alternatīvu reisu nodrošina, piemēram, tikai pēc četrām dienām, kad vairs nav jēgas lidot. Ja rodas zaudējumi tāpēc, ka nenokļūst laikus galā, tad tos var piedzīt tikai caur tiesu (piemēram, negūti ienākumi, pazaudēti klienti utt.),” piebilst Andrušaite.
Nonākot šādā situācijā, jālūdz, vai ir iespējams saņemt izziņu (kaut ar roku rakstītu), kur paskaidrota situācija, jo pēc tam ir vieglāk noskaidrot apstākļus. Aviokompānijas vai lidostas darbinieki gan var atteikties to sniegt, taču noteikti jāsaglabā miers – agresīvi uzvedoties, var tikt liegts lidot vispār.
Atpūta par velti
“Ja tāda situācija notiek, uzreiz telefonā pašam jāatrod alternatīvs reiss, un, ja piedāvā ne to, ko grib, var prasīt vietā savu, dažreiz var sarunāt. Ir situācijas, kur var sarunāt labāku lidojuma klasi, piemēram, no ekonomiskās uz "premium" vai "business",” iesaka Sapņu medniece.
Viņas paziņām reiz lidojumā no Kubas meklēti brīvprātīgie – piedāvāja 800 eiro un trīs apmaksātas naktis viesnīcā ar viss iekļauts līdz nākamajam šīs aviokompānijas lidojumam. Toreiz uzreiz pieteicās vajadzīgais skaits, kas gribēja pagarināt atvaļinājumu.