Izrādās, viesnīcas zvaigznes var piešķirt arī sev pašas! Kā neizvēlēties "kaķi maisā"?
Daudzi ceļotāji, dodoties atpūtas vai darba braucienā, pievērš uzmanību viesnīcu zvaigznēm. Vismaz četras zvaigznītes vedina domāt par gana labu līmeni, bet vai tiešām tā ir garantija? Jauns.lv vairāk skaidro Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas valdes loceklis Ruslans Jamčinskis, “Monika Centrum Hotels” vadītājs.
Jauns.lv jau rakstīja par sociālajos tīklos pazīstamās ceļojumu aprakstnieces Sapņu mednieces pieredzi četrzvaigžņu viesnīcā Portugālē, kur nakts maksājusi 173 eiro. Numurs “Hotel Pestana Cascais” pārsteidzis ar smaku, netīrību, nolupušu laminātu, reģistratūra ar nelaipnu attieksmi.
Kliente samainīja numuru, tas bija bez smakas, mazliet labāks, kaut arī vannas istabā lamināts aiz sienas nolobījies, dušas krānam nolauzti rimbuļi. Vēlāk atklājās, ka no rīta desmit minūtes jāgaida, kamēr sāk tecēt siltais ūdens. Kondicionieris tā grabējis, ka gulēt ar to fonā nebijis iespējams.
“Nekāda pārsteiguma tur nav,” komentē Ruslans Jamčinskis. “”Booking” viņiem ir atzīme 8, tas nozīmē, ka kādas problēmas var būt. Šim reģionam ir arī ļoti novecojis viesnīcu fonds.” Astoņas balles no desmit nemaz neesot tik labi. “Ja gribi labu viesnīcu, vajag tomēr devītnieku,” teic Jamčinskis.
Viesnīcu sertifikācija dažādās valstīs atšķiras. “Ir valstis, kur tas ir obligāti, ir, kur brīvprātīgi. Latvijā tas ir brīvprātīgi,” skaidro Jamčinskis. Mūsu valstī viesnīcas sertificē Viesnīcu un restorānu asociācija, kas saņēmusi Briselē bāzētās “Hotelstars Union” licenci – tā ir lielākā šāda sistēma Eiropā.
Viesnīca atveroties vai jau strādājot raksta iesniegumu par vēlmi saņemt zvaigznes, un ierodas komisija uz pirmreizējo apskati, vērtējot pēc noteiktiem kritērijiem un piešķirot punktus. Pasaulē ir arī citas “zvaigžņu sistēmas”, arī tādas, kas darbojas tikai konkrētās valsts vai pat tikai pilsētas līmenī. Vēlāk seko apsekošana reizi gadā. Ja līmenis krities, dod iespēju laboties, ja nekas netiek darīts, zvaigznes noņem.
Kādi tad ir vērtēšanas kritēriji? “Vairāk tādi tehniskie,” atbild Jamčinskis. “Vai istabā ir pakaramie, televizors, skapis, vai ir pieejama prese, informācija, restorāns, pieczvaigžņu viesnīcām obligāta prasība ir, ka servisam jābūt 24 stundas diennaktī. Apkalpošanas kultūru ir ļoti grūti novērtēt.”
Latvijas praksē zvaigznes nav atņemtas, pieticis ar doto iespēju labot trūkumus. Tāpat var atņemt zvaigznes, ja tās lieto patiesībā nesertificēta viesnīca.
Jamčinskis gan atzīst, ka rezervāciju sistēmās redzamās zvaigznes var neatbilst patiesībai un viesnīcas īpašnieki var tās pielikt arī uz savu galvu: “Tā diemžēl dara. Latvijā valsts līmenī nav regulējuma, ka šī sertifikācija būtu obligāta. Mūsu kaimiņiem lietuviešiem ir obligāti, tad šo problēmu ir mazāk.”
Eiropas Savienībā gan lielākajai daļai viesnīcu, kas izmanto zvaigznes, jābūt sertificētām pēc “Hotelstars Union” noteikumiem. Īpaši stingri uz to skatoties Vācijā, kur viltus zvaigznes atņemot ātri.
Un ja gadījies līdzīgi kā Sapņu medniecei? Jamčinskis norāda, ka jāsūdzas un problēmas jārisina uzreiz viesnīcā.
Kritēriji četrzvaigžņu viesnīcai ir šādi, prasība pēc tīrības nav īpaši izcelta, tas būtībā ir pašsaprotami.
16 stundas diennaktī jābūt fiziski pieejamam personālam reģistrācijā, bet izmantojot digitālos sakarus vai tālruni 24 stundas diennaktī.
Vestibils ar sēdvietām un dzērienu servisu, viesnīcas bārs vai atpūtas zona.
Brokastu bufete ar apkalpošanu vai līdzvērtīgu brokastu ēdienkarti.
Minibārs vai maksibārs, vai 16 stundas diennaktī pieejami dzērieni, izmantojot apkalpošanu numurā.
Ērta sēdvieta (polsterēts atzveltnes krēsls/dīvāns) ar sānu galdu/plauktu.
Vannas istabas halāts un čības pēc pieprasījuma.
Dušas cepure, nagu vīle, vates tamponi, spogulis, liela virsma vannas istabā.
Visi numuri ir ar tualeti, mazgātni, vannu un dušas kabīni.
Starptautiskie TV kanāli.
No stāva, kurā atrodas viesu uzņemšana, ar liftu sasniedzami visi stāvi, izņemot vienu.
Viesnīcā ir konferenču telpas, bārs, atpūtas telpas, restorāns, sporta zāle, baseins, autostāvvieta.
Katrs viesnīcas numurs ir savienots ar valsts vispārējo sakaru sistēmu.
Ir interneta pieslēgums.