Vai tu zini, kāds ir tavu ziemas riepu protektora atlikums?
foto: Publicitātes foto / Freepik.com
Auto un tehnoloģijas
2024. gada 28. augustā, 15:25

Vai tu zini, kāds ir tavu ziemas riepu protektora atlikums?

Reklāmas projekts

Lai gan mūs joprojām lutina vasarīgi laikapstākļi, ir noderīgi jau laicīgi pārbaudīt, vai tavas vissezonas riepas vai ziemas riepas ir atbilstošā stāvoklī, tostarp – vai tām ir pietiekams protektora atlikums. Meklēsim atbildes uz to, kā pārbaudīt riepu protektoru, kam vēl jāpievērš uzmanība, tās aplūkojot, un kas var veicināt nevienmērīgu riepu nodilumu!

Ko par ziemas riepām un to protektora atlikumu saka Latvijas likumdošana?

Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka ziemas riepas Latvijā ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam ikvienam automobilim un autobusam, kura pilna masa nav lielāka par 3500 kilogramiem. Minimālais riepas protektora dziļums ir vismaz 4 milimetri ziemas periodā (vasarā tie ir 1,6 milimetri). Savukārt ziemas riepas ar radzēm drīkst izmantot no 1. oktobra līdz 1. maijam

Uz viena automobiļa nedrīkst montēt gan radžotas, gan neradžotas riepas, turklāt uz vienas ass nedrīkst likt riepas, kurām atšķiras ražotājs un modelis, kā arī protektora zīmējums. Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa paredz, ka riepām nedrīkst būt:

  • iegriezumi, plīsumi un citi kordus atsedzoši bojājumi;
  • plaisas, kas radušās vecuma dēļ;
  • atdalījies sānu aizsargslānis vai protektors;
  • deformācija, kas radusies no korda plīsuma;
  • mehāniski palielināts protektora dziļums, ja vien riepām to marķējumā nav redzams Regroovable vai Ω simbols;
  • izgriezti protektora bloki vai citā veidā mainīts protektora zīmējums. 

Ziemas riepas protektora pārbaude – kā to izdarīt pareizi?

Protektoru nav tik viegli objektīvi novērtēt, kamēr riepas atrodas uz auto. Priekšējās riepas var objektīvāk nomērīt, ja stūre ir līdz galam izgriezta uz kādu pusi, bet aizmugurējām riepām vidusdaļu un iekšmalu faktiski neiespējami novērtēt un nomērīt, ja vien neesi pagūlies zem auto. 

Visām riepām ir iestrādāti protektora atlikuma indikatori (4 milimetri ziemas un vissezonas riepām, 1,6 milimetri vasaras riepām). Var būt tā, ka riepas vidū vēl ir 5-6 milimetri, bet riepas sānu mala ir krietni nodilusi un riepa vairs nav izmantojama braukšanai. 

Lai saprastu protektora nodilumu, vari izmantot auto veikalos vai riepu centros pieejamos protektora dziļuma mērītājus, taču izlīdzēties iespējams arī ar lineālu, bīdmēru, monētu vai sērkociņu, bet šāda metode nebūs tik ērta un precīza. Protektora mērīšana jāveic pirms sezonas jeb pirms riepu uzlikšanas uz auto. Pēc tam jāņem vērā konkrētā situācija. Ja protektora atlikums ir, piemēram, 7 milimetri, tad, visticamāk, var braukt visu atlikušo sezonu (20-30 tūkstošus kilometru). Ja atlikums ir 5-6 milimetri, tad to atkārtoti vajadzētu pārbaudīt pēc aptuveni 10 000 kilometriem.. 

Kas var radīt nevienmērīgu vai pastiprinātu riepu protektora nodilumu?

foto: Publicitātes foto / Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Uzmanība jāpievērš ne tikai tam, cik liels ir ziemas riepas protektora nodilums, bet arī diluma vienmērīgumam. Tas var būt nevienmērīgs šādu iemeslu dēļ:

  • Nepareiza riteņu ģeometrija;
  • Problēmas ar automašīnas piekari vai savirzi;
  • Uzsisti diski vai citi disku defekti;
  • Nepareizs riepu spiediens (pārāk augsts vai pārāk zems);
  • Bojājumi balstiekārtā.

Jāņem vērā, ka arī platāka riepa var nodilt mazāk vienmērīgi. Savukārt lielāks  nodilums var būt dabisks vairākiem auto modeļiem, kam stabilitātes un vadāmības drošības vārdā jau no rūpnīcas ir tādi riteņu ģeometrijas iestatījumi, ka riepām ātrāk nodils to iekšmalas.

Svarīgs ir ne tikai protektora atlikums, bet arī riepu defekti

Jau iepriekš rakstā minējām, ka riepām nedrīkst būt plaisas, iegriezumi, plīsumi, deformācijas, atdalījies protektors vai sānu aizsargslānis. Ikviens no šiem defektiem nopietni apdraud tavu un citu satiksmes dalībnieku drošību, jo bojātas ziemas riepas (un, protams, arī vasaras un vissezonas riepas) var pārplīst vai pat uzsprāgt, kas savukārt var novest pie kontroles zaudēšanas. Īpaši bīstamas ir pumpas jeb bumbuļi uz riepu sāniem / bortiem, kas norāda uz karkasa bojājumiem.

Tāpēc regulāri jāveic vizuāla riepu pārbaude, lai šādus defektus laicīgi konstatētu. Ja tos pamani, nekavējoties riepu nomaini, paturot prātā, ka uz vienas ass jābūt identiskām riepām. Gadījumos, kad riepa ir caurdurta vai sagriezta, to iespējams salabot ar ielāpu, tāpēc vari to nomainīt ar rezerves riteni un doties uz tuvāko servisu, lai veiktu riepas remontu.

Jāsarosās arī tiem, kuru ziemas vai vissezonas riepas nodotas servisā glabāšanai

foto: Publicitātes foto / Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Ja tava auto ziemas vai vissezonas riepas atrodas riepu servisā, kur tās nodotas glabāšanai, noteikti ir vērts pārliecināties par protektora atlikumu. Ja esi atstājis riepas glabāšanā Riepu garāžā, tad saņemtajā P/N aktā ir norādīts glabāšanā atstāto riepu protektora atlikums milimetros, Tev tikai jāatrod šis dokuments, un tur tas būs skaidri redzams. Kāpēc tas vajadzīgs? Jo diezin vai vēlies attapties situācijā, kad jāveic riepu montāža, taču atklājas, ka tām ir pārlieku nodilis protektors vai kāds defekts.

Esi atklājis, ka tavas ziemas riepas vairs nav lietojamas, un pienācis laiks meklēt jaunu komplektu? Šādā gadījumā ņem vērā, ka labas, bet lētas riepas no TOP ražotājiem pārdod Riepu garāža! Tur tevi sagaida ne tikai plašs piedāvājums, bet arī Online pieraksts uz riepu montāžu, kā arī virkne citu pakalpojumu, tostarp riepu remonts un uzglabāšana.