Lietoti elektroauto - vai bažām par bateriju degradāciju ir pamats?
foto: Publicitātes foto
Auto un tehnoloģijas

Lietoti elektroauto - vai bažām par bateriju degradāciju ir pamats?

Sadarbības projekts

Pēdējā laikā elektrisko automašīnu īpatsvars kopējā auto plūsmā ir jūtami pieaudzis un turpina paaugstināties. Pakāpeniski palielinās arī tirgū pieejamo lietoto elektroauto skaits. Taču saistībā ar jau izmantotu e-auto iegādi arvien biežāk mediju telpā, īpaši sociālajos tīklos, atskan viedoklis, ka lietotu elektromobili nevar pirkt, jo tam būs „nosēdušies akumulatori”. Respektīvi, elektroauto bateriju ietilpība lietošanas laikā būs ievērojami sarukusi, un ar vienu uzlādi vairs nevarēs veikt pietiekami lielu attālumu. Tomēr šādiem vispārīgiem apgalvojumiem nevajadzētu uzreiz noticēt, it sevišķi, zinot, ka sabiedrībā cirkulē daudz mītu par elektroauto. Jāņem vērā, ka elektromobiļu ražotāji pievērš lielu uzmanību šo transportlīdzekļu akumulatoru kvalitātes un ilgtspējības nodrošināšanai.

Protams, ikviena e-auto bateriju nolietojums ir atkarīgs no katra konkrētā elektroauto stāvokļa – modeļa un tā ražošanas laika, ekspluatācijas ilguma, nobraukuma un citiem faktoriem. Tādēļ sākumā vajadzētu noskaidrot reālo situāciju ar e-auto akumulatoru nolietojumu. Tad būs vieglāk izlemt, kā pareizāk rīkoties, lai efektīvi un bez raizēm varētu izmantot arī lietotus elektromobiļus.

E-auto baterijas izceļas ar ilgmūžību

Grūti viennozīmīgi pateikt, kur meklējami avoti apgalvojumiem par elektroauto akumulatoru ātru nolietošanos. Iespējams, saknes var rast salīdzinājumos ar viedtālruņu, planšetdatoru un portatīvo datoru baterijām, kuras patiešām diezgan bieži ir nācies mainīt. Taču šāds salīdzinājums nav korekts, jo telefonu ražotāji saviem izstrādājumiem paredz daudz īsāku mūžu nekā elektroauto izgatavotāji. Tāpēc arī to baterijas pārsvarā nav paredzētas ilgstošai lietošanai. Ar elektriskajām automašīnām ir pavisam cits stāsts – tās nav domātas tikai pāris gadu ekspluatācijai, ko apliecina arī ražotāju sniegtie garantijas laiki. Tie ir vismaz septiņi – astoņi gadi visām elektriskās piedziņas komponentēm, un attiecas gan uz pašu e-auto, gan tā baterijām.

Runājot par elektroauto akumulatoru nolietošanās līmeni, Igaunijas elektroauto uzlādes tīkla „Eleport” vadītājs Latvijā Kārlis Mendziņš norāda: „Bateriju degradācija pastāv, bet tā ir mazāka, nekā sākotnēji tika gaidīts. Man personīgi šis aspekts nebūtu galvenais iemesls, kas liktu šaubīties par lietota e-auto iegādi. Drīzāk tad es raizētos par mašīnas ritošās daļas stāvokli. Visiem automobiļiem vājākais posms ir tieši ritošā daļa, un potenciālie „paslēptie akmeņi” visdrīzāk būtu meklējami tieši tur. Runājot par baterijām, pirmie pieci procenti no akumulatora ietilpības pazūd salīdzinoši ātri, taču turpinājumā baterijas degradācija, rupji rēķinot, nepārsniedz vienu procentu gadā. Vienkāršības labad varu minēt vienu piemēru – pieņemsim, ka jūsu rīcībā ir elektroauto, ar kuru pēc pilnas uzlādes var veikt 400 km. Lai nobraucamā distance samazinātos līdz 350 km, ir jāpaiet ļoti daudziem gadiem.”

foto: Publicitātes foto

Arī elektroauto īpašnieks Gatis Veisbergs uzskata, ka bažām par bateriju pāragru nolietošanos nav pamata, un skaidro savu pārliecību ar autoražotāju rūpi par akumulatoru ilgmūžību. „Pats nesen iegādājos mazlietotu elektroauto,” stāsta Gatis Veisbergs. „Tas ražots 2022. gadā, bet ir ar ļoti mazu nobraukumu. Runājot par baterijām, to izgatavošanā tiek izmantotas tehnoloģijas, kas gan ziemā, gan vasarā palīdz nodrošināt optimālu temperatūru un tādējādi uzturēt baterijas perfektā stāvoklī. Tā ir liela priekšrocība. Ja vien nav konstatēts kāds ražošanas defekts, kurus parasti atklāj ekspluatācijas sākumposmā, arī par desmit gadiem lielāks akumulatora nolietojums nebūtu pat standarta baterijas vidusmūžs. Ekspluatējot elektroauto pareizi, minimālais akumulatora darbības laiks sastāda vismaz 3000 uzlādes ciklus.

Uzlādējot elektroauto bateriju reizi dienā, 3000 cikli būtu mazliet vairāk nekā astoņi gadi. Taču reti kurš no mums katru dienu nobrauc tik daudz, lai vakarā slēgtu savu elektroauto pie rozetes. Bet pat šādā gadījumā pašas baterijas kapacitāte, kā rāda pētījumi, samazinās tikai par 10%. Tas nozīmē – ja ar auto sākumā varēja nobraukt 400 km, tobrīd tās veiktspēja sastāda 360 km. Tas vēlreiz apliecina, ka e-auto baterijām ir ilgs mūžs.”

Pastāv jautājums par elektronikas uzticamību

Tajā pašā laikā Gatis Veisbergs domā, ka potenciālas problēmas var rasties akumulatora elektroniskajā vadības sistēmā. „Būtībā tas ir sava veida dators, kas ar mazītiņiem vadiņiem savienots gandrīz ar katru baterijas šūnu,” paskaidro Gatis Veisbergs. „Tas pastāvīgi mēra katra elementa temperatūru, uzlādes līmeni un arī kopējo visa akumulatora stāvokli. Enerģijas uzlādes (un arī patēriņa) laikā šī sistēma raugās, lai viss process notiktu līdzsvaroti, nerastos lielākas atšķirības – piemēram, kamēr viens baterijas elements ir tukšs, otrs jau ir gandrīz pilns. Pretējā gadījumā iespējamas nopietnas problēmas.

foto: Publicitātes foto

Šajā akumulatora vadības sistēmā savienots ļoti daudz dažādu detaļu. Tā ir komplicēta un savā ziņā līdzinās datora mātes platei. Pateicoties sistēmas sarežģītībai, pastāv riski, ka atsevišķas mazas detaļas var iziet no ierindas. Vairums elektroauto bateriju ražotāju patlaban piedāvā akumulatorus, kuros visi elementi savā starpā ir savienoti ar maziem vadiņiem līdzīgiem niķeļa sakausējumiem. Laika gaitā šie strāvu vadošie savienojošie veidojumi var nolietoties un pārdegt. Ja tā notiek, ražotājs šādu akumulatoru var atzīt par beigtu, uzskatot, ka jāveic visas baterijas maiņa, lai gan īstenībā būtu nepieciešams tikai atrast bojātās vietas un no jauna salodēt.

Tādēļ jāņem vērā, ka elektroauto baterijas ieskauj jauna un sarežģīta tehnoloģija, kas pagaidām nav pietiekami labi attīstīta un vēl nav atrasti visi tās vājie posmi. Droši vien arī ražotāji dod šo astoņu gadu garantiju lielā mērā tādēļ, lai ekspluatācijas laikā atklātu esošos trūkumus un garantijas ietvaros varētu bojāto bateriju nomainīt.”

Bateriju pārbaudei var izmantot īpašas aplikācijas

Daudzi lietoto elektromobiļu īpašnieki izšķiras par labu savam transportlīdzeklim ekonomisku apsvērumu dēļ. Viņu vidū ir arī Jānis Kūliņš, kurš dalās ar savas pieredzes stāstu: „Mums uz mājas ir saules paneļi. Mēs katru dienu regulāri braucam ar mašīnu, bet ne pārāk daudz, tāpēc mūsu situācijā elektroauto bija izdevīgākais risinājums. Turklāt bija pienācis laiks esošo automašīnu mainīt, un bez steigas izpētījām dažādus variantus. Devām priekšroku mazlietotam e-auto tādēļ, ka jaunu elektroautomašīnu vērtība īsā laika sprīdī ļoti strauji krīt. Elektroauto, kas šobrīd maksā kādu konkrētu cenu, pēc pāris lietošanas gadiem ir uz pusi lētāks. Tikmēr nolietojums tik strauji nepieaug. Otrkārt, mēs izvēlējāmies tādu modeli, kuram joprojām spēkā ražotāja garantija un pietiekami liela baterijas kapacitāte. Tas man deva zināmu pārliecību, ka visam jābūt kārtībā. Turklāt elektromobiļiem salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju automašīnām ir mazākas apkopes izmaksas, tekošie ekspluatācijas izdevumi un arī nodoklis, tādējādi kopējie ieguvumi tikai pieaug.

Bez šaubām, pirms e-auto iegādes mēs pārbaudījām tā bateriju stāvokli. Šim nolūkam var izmantot dažādas aplikācijas. Mūsu elektroauto ražotājam „Nissan” ir speciāla lietotne, kas ļauj pieslēgties pie mašīnas un aplūkot dažādus tehniskus parametrus. Tas attiecas arī uz to, cik bieži elektroauto akumulators ticis uzlādēts, kādos režīmos tas darīts utt. Līdz ar to šāds kontroles rīks dod iespēju ļoti precīzi novērtēt bateriju esošo stāvokli. Turklāt izvēlētais modelis tiek ražots jau ļoti ilgi, vairāk nekā desmit gadus, un gan statistiski, gan pēc lietotāju atsauksmēm bija saņēmis labu vērtējumu. Tāpat mūsu izvēlētais elektromobilis nebija ar pārāk lielu nobraukumu, tādēļ risks, ka šāds e-auto iziet no ierindas, ir ļoti mazs. Ja tomēr kaut kas atgadās, Latvijā „Nissan” dīleri ir labi pazīstami, un esošajos servisos var visu salabot, tostarp baterijas. Izvērtējot visu, ieskaitot to, ka šāda paša modeļa auto ar dīzeļdzinēju motora vai ātrumkārbas bojājuma gadījumā remonti nebūs būtiski lētāki, kā arī vēlmi dzīvot nedaudz zaļāk, mēs izšķīrāmies par labu lietota elektroauto iegādei. Turklāt elektriskās automašīnas parasti ir ļoti labi aprīkotas, un, saliekot kopā visus faktorus, mūsu gadījumā ikdienas izmantošanā gūstamie labumi noteikti atsver potenciālos riskus.”

foto: Publicitātes foto

Nav nepieciešamības pirkt „kaķi maisā”

Lietoto elektromobiļu iegādes pretinieki nereti piesauc argumentu, ka šādu mašīnu pircēji īstenībā pat nezina, cik labā vai sliktā stāvoklī ir šis elektroauto un tā akumulators. Patiešām, pērkot jebkuru lietotu preci, allaž pastāv lielāks vai mazāks risks saņemt „kaķi maisā”. Taču „Auto Bassadone Rīga” pārdošanas nodaļas vadītājs Rihards Mežoks ir pārliecināts, ka baidīties iegādāties lietotus elektroautomobiļus nav iemesla, vienīgi pirms pirkuma nepieciešams pārbaudīt konkrētā elektroauto un tā baterijas stāvokli. Testēšana ļauj izvairīties no jebkādiem nepatīkamiem pārsteigumiem. „Īstenībā situācija ir līdzīga kā ar jebkura standarta auto pirkšanu,” teic Rihards Mežoks. „Viens no būtiskākajiem elementiem, kas ietekmē dzinēja ilgmūžību, elektroauto gadījumā – baterijas stāvokli, ir nobraukums. Jo lielāka e-auto veiktā distance, jo vairāk uzlādes ciklu ir bijis, un šis rādītājs atspoguļosies uz baterijas nolietojumu. Tāpat kā iekšdedzes dzinēja daļas, arī akumulators ar laiku degradējas un vairs nedarbojas tik efektīvi kā sākumā. Otrs aspekts, ko der ņemt vērā, ir fakts, ka elektroauto ražotāji baterijām pārsvarā dod ilgāku garantijas laiku nekā pašai mašīnai.”

Visas atbildes var iegūt servisā

Vairumam elektroauto garantijas laiks akumulatoram sasniedz astoņus gadus. „Līdz ar to, vērtējot piecus gadus vecu e-auto, mēs zinām, ka tam vēl trīs gadus būs spēkā ražotāja dotā garantija,” turpina Rihards Mežoks. „Tāpat kā jebkura lietota auto, arī elektromobiļa pirkšanas gadījumā svarīgs aspekts ir pārbaudes veikšana pirms pirkuma noformēšanas. Visu nepieciešamo testēšanu var veikt dīleru centros, un tās laikā var noteikt arī to, cik liela ir atlikusī baterijas kapacitāte. Iesakām to darīt pie sertificētiem dīleriem, jo viņiem ir viss nepieciešamais aprīkojums. Ņemot vērā elektroauto sarežģītību, tas ir ļoti nozīmīgi, jo šāds speciālists var iegūt visu nepieciešamo informāciju. Viņš var veikt pilnvērtīgu, kompleksu pārbaudi, ieskaitot bateriju nolietojumu. Šāda opcija ir ievērojama e-auto priekšrocība salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju automašīnām, jo standarta motoram nevar precīzi noteikt, cik liels ir dzinēja degradācijas procents automašīnas iepriekšējās lietošanas laikā. Elektroauto akumulatora nolietojuma līmeni un tā atlikušo ietilpību mēs varam noskaidrot visnotaļ precīzi.

Turklāt jāņem vērā, ka baterija nav viena liela detaļa. Tā sastāv no daudzām, vidēji 150 līdz 350 šūnām. Mēs varam nomainīt tos elementus, kuri ir visvairāk nolietojušies. Nav taisnība, ka akumulators sastāda 30-40% no visa elektroauto cenas. Tāpat mūsu praksē nav konstatēts, kad klientam par savu naudu būtu jānomaina visa baterija. Jā, varbūt atsevišķas šūnas, kuras visvairāk nolietojušās, ir nācies aizstāt pret jaunām, bet tā noteikti nav pilnīga akumulatora nomaiņa.”

foto: Publicitātes foto

Kārtējais mīts atmaskots

SIA „Transporent” (SIXT franšīzes partneris Baltijā un Somijā) vadītājs Arnis Jaudzems pauž viedokli, ka runas par lietoto elektroauto slikto akumulatoru stāvokli ir stipri pārspīlētas: „Mūsu pieredze liecina, ka apgalvojumi par “beigtām” baterijām nav īsti patiesi. SIXT un SIXT+ auto parkā izmantoto auto baterijām esam konstatējuši salīdzinošo nelielu kapacitātes zudumu. Tas dažādiem auto svārstās robežās līdz 15%. Situācija ir daudz labāka nekā par to tiek runāts. Ja ir interese par lietota elektroauto iegādi, mēs iesakām vērsties pie autorizētiem dīleriem, lai veiktu baterijas pārbaudi. Auto pārdevējam būtu jāizdod sertifikāts par baterijas tehnisko stāvokli uz pārdošanas brīdi. Tas noteikti pasargās no pārsteigumiem nākotnē. Es uzskatu, ka baterija nav izšķirošais arguments lietota elektroauto iegādei.”

SIA „SEB līzings” vadītājs un valdes loceklis Renārs Vīksna uz jautājumu par to, vai mītam par lietoto elektroauto slikto akumulatoru stāvokli varētu būt kāds pamats, vērš uzmanību uz to, ka noteikti jāvērtē konkrētā e-auto modeļa vecums un raksturlielumi: „Pirmās paaudzes elektromobiļi tehnoloģiski nebija tik labi attīstīti, un to būvēšanā izmantotās tehnoloģijas patlaban jau ir krietni novecojušas. Loģiski, ka arī to baterijas jau sākotnēji nebija tik ietilpīgas kā mūsdienu ražojumiem un izcēlās gan ar mazāku potenciālo nobraukumu, gan lielāku degradācijas procentu ekspluatācijas gaitā. Savukārt, ja runājam par mazlietotajiem elektroauto, kuri ir divus līdz piecus gadus veci, apgalvojums par šo elektromobiļu akumulatoru slikto stāvokli vairāk gan ir mīts. Noteikti arī paši e-auto īpašnieki ir secinājuši, ka par dažiem procentiem baterijas kapacitāte krītas, taču šis degradācijas līmenis nav liels. Šaubīgo cilvēku prātus noteikti vajadzētu nomierināt apstāklim, ka ražotāji elektroauto baterijām dod ievērojamas garantijas. Patlaban, iegādājoties jaunu elektroautomašīnu, lielai daļai garantijas termiņš ir astoņi gadi, kā arī 160 tūkstošu kilometru nobraukums. Turklāt pirms garantijas termiņa beigām vienmēr tiek veiktas pārbaudes. Ja tobrīd baterijas kapacitāte ir kļuvusi zemāka par 70-80% (precīzi nosaka katrs ražotājs) no sākotnējās, ražotāji ir gatavi veikt akumulatoru nomaiņu. Tādēļ stāsti par to, ka lietotu elektroauto īpašniekiem teju uzreiz pēc to iegādes uz sava rēķina jāmaina baterijas, patiešām vairāk ir mīti.”