IUB pārbauda Rīgas domes lēmumu palielināt biļešu cenas arī mikroautobusos
Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) sācis pārbaudi, vai Rīgas dome, ļaujot pilnsabiedrībai "Rīgas mikroautobusu satiksme" palielināt biļešu cenas reisos, nav bijusi pārāk pretimnākoša konkrētajam privātuzņēmumam, svētdien vēstīja TV3 raidījums "Nekā Personīga".
Tajā norādīja, ka 2013.gadā "Rīgas mikroautobusu satiksme" tiesības uz pieciem gadiem ekskluzīvi pārvadāt rīdziniekus ieguva aizdomīgi rīkotā konkursā. Uzņēmums piederēja pašvaldības uzņēmuma "Rīgas satiksme" un reizē arī tā meitasuzņēmuma "Rīgas karte" darbiniekam Aleksandram Brandavam. Konkursa laikā Brandavs no savām daļām firmā atbrīvojās.
"Uzņēmuma vadītājs Vitālijs Komars pēc uzvaras solīja, ka turpmākos piecus gadus rīdziniekus mikroautobusos pārvadās par 50 santīmu [70 centu). Neviens no Komara izvirzītajiem nosacījumiem cenu celšanai nav piepildījies. Tieši otrādi. Pēc eiro ieviešanas inflācija ir samazinājusies, šobrīd cenas kritušas degvielai. Jauno pārvadājuma cenu 1,15 par e-talonu un divi eiro pie šofera uzņēmums pamato ar citiem argumentiem - minimālās algas celšanu, inkasācijas izdevumu pieaugumu un nepieciešamību plašāk lietot e-talonu. Rīgas dome savukārt draudzīgā uzņēmuma vēlmes apmierināja vienkārši tāpat. Ja jau tramvajiem un trolejbusiem, tad lai ir arī mikriņiem," klāstīja "Nekā Personīga".
IUB vadītāja Dace Gaile raidījumā norādīja, ka ir būtiska atšķirība starp pašvaldības uzņēmumu "Rīgas satiksme" un mikroautobusu privātuzņēmumu. Cenas autobusos, trolejbusos un tramvajos ir zināmā mērā politisks lēmums, turpretī cena par braucienu mikroautobusā tika noteikta konkursa rezultātā. Tas, ka trolejbusos cena aug, nav iemesls, lai to celtu arī mikroautobusos.
"Tā summa, par kādu ir bijis paredzēts šo līgumu sniegt un nodrošināt tā summa tad arī šim te pakalpojumu sniedzējam bija saistoša. Tad, ja viņš vairs nespēj izpildīt pa šādu tarifu, tad līgums būtu bijis jālauž un jārīko jauns iepirkums," uzsvēra Gaile.
Rīgas mērs Nils Ušakovs raidījumā atzīmēja, ka "Rīgas satiksme" un Rīgas dome nenosaka, kādam ir jābūt tarifam "Rīgas mikroautobusu satiksmei. ""Rīgas mikroautobusu satiksmei kā uzņēmumam ir tiesības griesties ar savu vīziju par tarifiem, un situācijā, kad Rīgas sabiedriskajā transportā tarifs ir palielināts līdz 1,15, attiecīgi nevienam nevarēja būt argumenti pret to, ka arī uzņēmums "Rīgas mikroautobusu satiksme" piedāvā savu tarifu tādā pat līmenī," sacīja Ušakovs.
Tāpat "Rīgas mikroautobusu satiksme", pēc "Nekā Personīga" vēstītā, nav pildījusi konkursa laikā sniegtos solījumus. "Rīgas satiksme" pretendentiem pieprasīja lielu skaitu autobusu (200), lai varētu apkalpot konkursa nolikumā noteiktos 35 maršrutus, taču tas nav izdarīts - uzņēmuma rīcībā ir 100 spēkratu. Savukārt Rīgas dome nav tādēļ lauzusi līgumu ar uzņēmumu, bet gan nākusi pretim, atbrīvojot no nerentablajiem maršrutiem. Maršrutu tīkls samazināts par trešdaļu.
"Pašlaik ir samazinājums par 31,5% attiecīgi no līguma. Līdz ar to tur nekā nav arī. Tur, kur nebija pasažieru, viņi iesniedz dokumentus, ka pasažieru plūsmas nav, un, ja licencēšanas komisija uzliktu par pienākumu viņiem turpināt braukt, tad ir jāparedz dotācija. Līdz ar to, ka Rīgas dome "Rīgas mikroautobusu satiksmei" nekādu dotāciju nepiešķir, nav nekāda juridiska pamata prasīt no viņiem to darīt" teica Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas priekšsēdētājs Vadims Faļkovs,.
Aģentūra BNS jau rakstīja, Rīgas dome 16.janvārī nolēma no februāra palielināt biļešu cenas "Rīgas satiksmes" reisos līdz 1,15 eiro iepriekšējo 60 centu vietā. Savukārt Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija otrdien, 20.janvārī, atbalstīja braukšanas maksas palielināšanu arī pilnsabiedrības "Rīgas mikroautobusu satiksme" mikroautobusos no 1.februāra līdz 1,15 eiro iepriekšējo 70 centu vietā.
Tāpat vēstīts, ka "Rīgas mikroautobusu satiksme" uzvarēja "Rīgas satiksmes" konkursā, kas paredz uzņēmumam slēgt līgumus ar mikroautobusu pasažieru pārvadātājiem kā apakšuzņēmējiem. "Lursoft" informācija liecina, "Rīgas mikroautobusu satiksmes" dalībnieki ir FPK, "Sabiedriskais autobuss", "Vidlatauto" un "B-Bus". Līgums noslēgts uz pieciem gadiem
BNS/ Foto: Ieva Lūka/ LETA