Pirms 10 gadiem mirusī omīte pēkšņi "pasveicina" soctīklos. Kādēļ labāk laikus sakārtot savu mobilo telefona grāmatu
foto: Shutterstock
Auto un tehnoloģijas
2024. gada 5. augustā, 05:58

Pirms 10 gadiem mirusī omīte pēkšņi "pasveicina" soctīklos. Kādēļ labāk laikus sakārtot savu mobilo telefona grāmatu

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Kādam portāla Jauns.lv lasītājam gadījusies visai amizanta situācija - telefonā atnāca paziņojums, ka omīte pievienojusies “Telegram”. Problēma - omīte mirusi jau 10 gadus.

"Kādā brīdī pamanīju, ka man iemirdzās telefons. Paziņojums liecināja, ka mani "Telegram" pasveicina jau sen aizsaulē aizgājusī ome... esot tikko pievienojusies. Sākotnēji pasmējos, mīļā omīte ir mirusi jau desmit gadus. Taču pieļauju, ka ne visiem varētu būt šāda reakcija. Īpaši tiem, kurus vēl salīdzinoši nesen pirms šāda incidenta satriekusi tuvinieka nāve," stāstā dalās Laura.

Skaidrs, ka telefona adrešu sarakstā aizvien saglabāts tuvinieces telefona numurs, kas, saprotams, vairs nav aktīvs un piesaistīts konkrētajai personai, savukārt, mazbērns nav pamanījies telefona numuru izdzēst no sava telefona atmiņas.

Telefona numurus mēs mēdzam uzskatīt par vienu no mūsu identitāti raksturojošiem papildinājumiem, jo tas ir visvienkāršākais veids, kā ar mums sazināties, ja nav iespējams tikties klātienē, bet kas notiek ar šo numuru pēc cilvēka nāves?

Mirušo telefona numurus īslaicīgi ievieto "karantīnā"

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš skaidro, ka atbilde netieši izriet no Elektronisko sakaru likuma 43. panta ceturtās daļas 2. punkta:

“Galalietotājs ir tiesīgs, iesniedzot pieteikumu saņēmējam, pieprasīt numura saglabāšanas pakalpojumu šādos gadījumos:

1) numura izmantošanas laikā;
2) mēneša laikā pēc elektronisko sakaru pakalpojumu līguma izbeigšanas, ja vien galalietotājs, izbeidzot elektronisko sakaru pakalpojumu līgumu, nav atteicies no šīm tiesībām.”

Tātad, numuru atkārtoti nodot lietošanai citai personai drīkst ne ātrāk kā pēc viena mēneša, ja galalietotājs nav atteicies no šīm tiesībām. Praksē šis laiks var būt ilgāks, atkarībā no konkrētā elektronisko sakaru komersanta iekšējiem noteikumiem.

Sakaru operatori pielāgo noteikumus

Visi uzrunātie mobilo sakaru operatori, kā viens, norādīja, ka seko līdzi SPRK norādītajiem likuma nosacījumiem, taču katram no operatoriem ir savas uzņēmuma variācijas, pēc cik ilga laika numurs tiek nodots atkārtotā lietošanā. Kopumā obligāti jāievēro šis viena mēneša periods, taču reālais laika, pēc kura mobilo sakaru operatori nodod numuru jaunam klientam ir vismaz trīs mēneši.

Kompānija “Bite” skaidro, ka drošības apsvērumu dēļ nodod numuru lietošanā jaunam lietotājam pat pēc vēl ilgāka perioda, nekā 6 mēnešu noteiktais kompānijas karantīnas periods. Kā arī numuri pēc karantīnas perioda beigām tiek nodoti tam operatoram, kuram sākotnēji tos piešķīrusi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, kas lemj par to, ar kuru brīdi nodot numuru lietošanai. Konkrētajā gadījumā ar vecmāmiņu ir jāzina precīzs telefona numurs, lai zinātu, pie kura operatora numurs pēc karantīnas beigām atradās.

Savukārt, kompānija “LMT” pakalpojumu līguma noteikumos noteikuši, ka uzņēmums ir tiesīgs izmantot pieslēguma numuru citam klientam ne ātrāk kā 3 mēnešus pēc līguma izbeigšanas. Lai iespējami izvairītos no pārpratumiem, LMT reāli izsniedz numuru atkārtoti ne ātrāk par 6 mēnešiem.