Eiropa uzliek papildu nodokli Ķīnas elektrauto
Lai ko arī Briselē runātu par zaļo kursu, biznesa intereses tomēr nav aizmirstas – Eiropas Savienība (ES) noteikusi papildu pagaidu nodevas līdz 38% Ķīnas elektromobiļu importam negodīgu valsts subsīdiju dēļ.
Nodevas noteiktas, neskatoties uz Pekinas brīdinājumiem, ka varētu sākties tirdzniecības karš. ES tirdzniecības komisārs Valdis Dombrovskis norāda uz Eiropas Komisijas izmeklēšanā secināto, ka Ķīnā ražotie elektromobiļi “iegūst no negodīgām subsīdijām”, kas var ekonomiski kaitēt ražotājiem Eiropā.
Tādēļ noteiktas papildu pagaidu nodevas Ķīnas ražotājiem. Tirgus līderim BYD – 17,4%, “Geely” – 19,9% un SAIC – 37,6 procenti. Tās jau ir stājušās spēkā, bet ES dalībvalstīm vēl jābalso par pastāvīgu nodevu noteikšanu no novembra uz pieciem gadiem. Ķīnas elektromobiļu ražotājiem, kas sadarbojas ar ES, plānots noteikt 20,8% likmi, tiem, kas nesadarbojas – 37,6 procentus. Muitas nodevas Ķīnas elektromobiļiem līdz 100% jau paaugstinājušas ASV, un līdzīgu soli apsver Kanāda.
Pekina apliecinājusi gatavību atbildes pasākumiem, jūnijā sākot antidempinga izmeklēšanu par cūkgaļas importu, apdraudot Spānijas eksportu. Plānotas arī citas pārbaudes.
Ķīnas amatpersonas ir iebildušas arī pret izmeklēšanām, kuru mērķis ir valsts subsīdijas zaļo tehnoloģiju nozarē, tostarp vēja turbīnām un saules paneļiem.
Eiropā nozīmīgajai autobūves nozarei ir grūtības pielāgoties videi draudzīgāku spēkratu ražošanai, un, kā liecina Eiropas Autoražotāju asociācijas dati, pēdējo trīs gadu laikā Ķīnā ražotu spēkratu īpatsvars Eiropas elektromobiļu tirgū pieaudzis par trim procentiem līdz vairāk nekā piektdaļai.
Vācijas autoražotāji bažījas, ka ES lēmums var kaitēt to darbībai Ķīnas tirgū, bet Francijas autoražotāji atzinīgi novērtējuši papildu muitas tarifus. Ķīnai gan ir risinājums ražot elektroauto pašā Eiropā. BYD jau ir vienojies par rūpnīcas būvi Ungārijā.