Kāpēc Latvijas iedzīvotāji izvēlas pirkt lietotas automašīnas, lai gan to cenas ir pieaugušas?
Vidējais mašīnu vecums Latvijas autotirgū ir 14 gadi. Mūsu valstī atšķirībā no kaimiņvalsts Igaunijas cilvēki izvēlas pirkt lietotus auto. Pēdējā laikā to cenas pat pieaugušas. Kāpēc? Un vai ir vērts gaidīt cenu kritumu?
Pēc Automobiļu asociācijas datiem, jaunas automašīnas Latvijā veido 35 procentus no kopējā tirgus, kamēr Igaunijā šis rādītājs sasniedz 55 procentus, ziņo Latvijas Radio 4 raidījums "Doma laukums". Par iemesliem stāsta autoeksperts Boriss Sebjakins: "Cilvēkus Igaunijā ātrāk nekā pie mums pieradināja pirkt jaunas mašīnas. Un algas tur ir citas. Bet, ja mēs runājam par jaunu un lietotu automašīnu attiecību kopumā, tad lietoti tiek pārdoti lielākā daudzumā. Un tāda situācija nav tikai Latvijā."
Pēc pandēmijas lietotās automašīnas kļuva par 30 līdz 40 procentiem dārgākas. Laika gaitā cenas ir stabilizējušās, tomēr gaidīt to kritumu Latvijas tirgū nevajadzētu, uzskata kompānijas "Longo Group" ģenerāldirektors Edgars Cērps: "Bija tāds lēciens pēc pandēmijas, tas bija asāks nekā citām precēm. Bet tad cenas nomierinājās, pat nedaudz samazinājās. Šobrīd tās ir stabilizējušās, un nav priekšnosacījumu, lai tās kristu."
Eksperts uzskata, ka nākamvasar lietotu automašīnu cenas varētu pat nedaudz palielināties. Pēc viņa teiktā, vēsturiski tā ir izveidojies, ka Latvijā populārāks ir sekundārais auto tirgus. Katru gadu Latvijas automīļi iegādājas 100 līdz 120 tūkstošus lietotu automašīnu, un šāda tendence turpināsies vēl vairākus gadus.
Pēdējos gados vērojama lietoto automašīnu pārdošanas tendence no Latvijas uz Vāciju. "Jau gadus septiņus lietotus auto no Latvijas ļoti aktīvi pērk firmas no Vācijas. Runa ir par prestižu modeļu mašīnām, ļoti labā stāvoklī - tās pērk par pieklājīgu naudu. Piemēram, par 4 gadus veco "Toyota RAV 4" dod 22 tūkstošus eiro," stāsta Boriss Sebjakins.
Edgars Cērps brīdina, ka auto nav investīcija, bet izdevumi. Tāpēc katrs pats izlemj, kādu pirkt auto - jaunu vai lietotu.