Nākotnes tehnoloģiju izstāde Lasvegasā
Lasvegasā noslēgusies ikgadējā lielākā plaša patēriņa elektronikas izstāde “Consumer Electronics Show” 2024 (CES), kas norisinājās no 9. līdz 12. janvārim. ...
FOTO: pārsteidzoši, aizdomīgi un dārgi - Lasvegasā tehnoloģiju ražotāji cilvēkiem parāda savus lolojumus un nākotni
Lasvegasā noslēgusies ikgadējā lielākā plaša patēriņa elektronikas izstāde “Consumer Electronics Show” 2024 (CES), kas norisinājās no 9. līdz 12. janvārim. Šī izstāde ir interesanta ar to, ka daudzi tehnoloģiju ražotāji piedāvā teju ielūkoties tuvākā vai tālākā plašpatēriņa tehnoloģiju nākotnē. Vairāk nekā četri tūkstoši uzņēmumu parādīja savus jaunākos sasniegumus. Tomēr daži no tiem bija tik ļoti pārāki, ka savā ziņā “nozaga” šovu citiem tehnoloģiju ražotājiem.
Lai gan 2024. gada dominēja mākslīgais intelekts (AI), kas iestrādāts it visā, sākot no klēpjdatoriem līdz televizoriem, tehnoloģiju uzņēmumi izmantoja arī Lasvegasas izstāžu zāles grīdu, lai izceltu cita veida visprogresīvākās inovācijas.
No teleskopiem, kas ir ideāli piemēroti zvaigžņu vērošanai līdz caurspīdīgam televizoram, izstādē tika demonstrēta virkne jaunu tehnoloģiju brīnumu, kas tirgū nonāks jau 2024. gadā.
Viedie teleskopi “Odyssey”
Teleskopu ražotājs “Unistellar” demonstrēja savus jaunos un viedos teleskopus “Odyssey” un “Odyssey Pro”, kas ir izstrādāti tā, lai atvieglotu zvaigžņu vērošanu nakts debesīs.
Teleskopi ir aprīkoti ar “autonomā lauka noteikšanas tehnoloģiju”, kas palīdz zvaigžņu vērotājiem atrast un apskatīt astronomiskus objektus. Teleskopu savienošana pārī ar lietotni “Unistellar” (pieejama operētājsistēmās Android un iOS) nozīmē, ka lietotāji bez iepriekšējas pieredzes var viegli “pārvietoties” pa nakts debesīm un saglabāt novēroto objektu attēlus, lai dalītos ar draugiem.
Par jaunajiem viedajiem teleskopiem, ko kopīgi izstrādājuši “Nikon” un “Unistellar”, pirmo reizi tika paziņots 2021. gadā, bet tikai tagad tie kļūst pieejami plašākam patērētāju lokam.
Zvaigžņu vērošana ar “Unistellar Odyssey” vai “Unistellar Odyssey Pro” nebūs no lētiem priekiem, jo teleskopu cena ir attiecīgi cena ir 2499 ASV dolāri un 3999 ASV dolāri.
Caurspīdīgs televizors
Samsung demonstrēja pasaulē pirmo caurspīdīgo displeju, kas izveidots, izmantojot MicroLED tehnoloģiju. Jaunais modelis no OLED vai LCD ierīcēm atšķiras ar gaišāku un skaidrāku attēlu, kas ir mazāk atkarīgs no telpas apgaismojuma. Rāmja neesamība un pilnīgi caurspīdīgs, tikai centimetru biezs ekrāns rada gaisā peldoša attēla efektu. Pagaidām nav zināms, kad ierīces ar jauno displeju nonāks pārdošanā un cik šādi sīkrīki varētu maksāt, taču ir skaidrs, ka tie diez vai būs par pieņemamu cenu. Salīdzinājumam, necaurspīdīgs MicroLED televizors (tā izlaišana tika paziņota vēl 2020. gadā) maksās 150 tūkstošus dolāru.
Samsung konkurenti LG izstādē prezentēja caurspīdīgu 77 collu Signature OLED T televizoru . Tiek solīts, ka tas tiks laists pārdošanā šogad, tomēr cena netiek paziņota. Uzņēmums uzsver, ka vēlas atbrīvoties no liela melnā ekrāna koncepcijas, kas sabojā interjeru. Jaunā ierīce, kad tā ir izslēgta, ir gandrīz neredzama. Ražotāji kontrasta problēmu atrisināja vienkārši: ja nepieciešams, aiz displeja var pacelt īpašu plēvi, padarot to līdzīgu parastam OLED monitoram.
“Apple Vision Pro” jauktās realitātes austiņas
Pēc savas “Vision Pro” jauktās realitātes ierīces prezentācijas 2023. gada jūnijā “Apple” izmantoja CES, lai beidzot paziņotu, ka tā ASV klientiem būs pieejama iepriekšējai pasūtīšanai no 2. februāra.
Austiņas, kuru cena ir 3499 ASV dolāri, ir “Apple” pirmā jaunā lielā produktu līnija kopš “Apple Watch” izlaišanas 2015. gadā.
Tās papildina reālo pasauli ar digitālo pārklājumu, un lietotāji var vadīt ierīci, izmantojot balsi, skatienu un rokas žestus.
Pateicoties tādām funkcijām kā sensori, kameras un iebūvētie telpiskā audio skaļruņi, austiņas ļauj lietotājiem pārslēgties starp paplašināto realitāti (AR) un virtuālo realitāti (VR).
Ierīce hologrammu veidošanai
Uzņēmums “Holoconnects” izstādē CES 2024 parādīja neparastu alternatīvu tradicionālajiem saziņas līdzekļiem – “Holobox” ierīci. Tā ir liela kaste, līdzīga telefona kabīnei, kuras iekšpusē var attēlot sarunu biedra hologrammu pilnā garumā. Lai lietotu ierīci, nepieciešams tikai balts fons. Tas ir nepieciešams, lai kamera atpazītu cilvēku.
Kā atzīmē ZDNET, “Holobox” kopumā rada sarunas sajūtu ar reālu personu. Ir arī kompakts galddatora modelis “Holobox Mini”. Ierīces cena nav norādīta.
“Swarovski” viedais dzīvnieku identifikācijas binoklis
“Swarovski Optik” demonstrēja viedo binokļu pāri “AX Visio”, kas var identificēt dažādas dzīvnieku un kukaiņu sugas — ideāli piemērots savvaļas dabas entuziastiem.
10x32 binoklī tiek izmantots iebūvētais mākslīgais intelekts, lai identificētu putnu, kukaiņu un zīdītāju sugas, parādot šīs sugas nosaukumu, kad piefiksējat radījumu skatu meklētājā.
Vidū ir arī skala, lai pārslēgtos starp dzīvnieku identifikāciju, kompasu un pat 4K kameras iestatījumu. Lietotāji pilnā kvalitātē var uzglabāt aptuveni 1700 fotoattēlus vai vienu stundu video, ko pēc tam varat lejupielādēt viedtālruņos vai ierīcēs.
Dzīvnieku identifikācijas binoklis būs nepārsteidzoši dārgs un maksās 4799 ASV dolāru.
Moduļu automašīnas
“Kia” uz izstādi atveda elektrisko konceptauto “PV5”, kuru iespējams pārveidot konkrētiem uzdevumiem (vadītāja kabīne un šasija paliek nemainīga). Piemēram, minivens var viegli pārvērsties par kravas automašīnu. Maināmie moduļi tiks nostiprināti, izmantojot mehāniskās slēdzenes un elektromagnētus.
“Kia” pārstāvji atzīmēja, ka Dienvidkorejā tiek būvēta jauna elektromobiļu montāžas rūpnīca, kuru plānots uzsākt 2025.gadā. Tajā pašā laikā pārdošanā vajadzētu nonākt “Kia” “PV5”, elektromobilis maksās aptuveni 35 tūkstošus ASV dolāru.
Robots-šefpavārs
Japānas kompānija “TechMagic” prezentējusi veselu robotu līniju, kam vajadzētu vienkāršot gatavošanas procesu restorānos. Interesantākā ierīce tiek saukta par “I-Robo”. Tas nevar aizstāt cilvēku virtuvē, bet tas palīdzēs automatizēt daudzas darbības. Robots pats sajauc un silda ēdienu, pievieno garšvielas saskaņā ar recepti, un pēc ēdiena pagatavošanas var pat sevi nomazgāt.
“TechMagic” pārstāvji norāda, ka viņu galvenais mērķis ir atrisināt darbaspēka trūkuma problēmu restorānu biznesā. Pēc viņu teiktā, ierīce jau ir pārbaudīta dažos japāņu restorānos. Tas darbojās labi un ļāva uzņēmumam samazināt darbaspēka izmaksas.
Balss asistents ar mākslīgo intelektu
Starta uzņēmums “Rabbit” nodemonstrēja balss palīgu, kas paslēpts mazā kastē, kas izskatās kā retro portatīva spēļu konsole. “Rabbit R1” ierīce ir aprīkota ar 2,88 collu skārienekrānu, rotējošu kameru, ritināšanas ritenīti (un tajā pašā laikā pogu) navigācijai, skaļruni un akumulatoru, kas, pēc izstrādātāja domām, darbojas visu dienu.
Kabatas palīgs var veikt ikdienas uzdevumus: pasūtīt taksometru, atskaņot mūziku vai video, rezervēt aviobiļetes vai viesnīcu un daudz ko citu, tikai dodot atbilstošu balss komandu. R1 galvenā iezīme ir tā, ka tai nav integrācijas ar noteiktām lietojumprogrammām. Tā vietā sīkrīks ir aprīkots ar mākslīgo intelektu. Citiem vārdiem sakot, AI uzzina, kā cilvēks mijiedarbojas ar lietojumprogrammām, un atkārto šīs darbības.
“Rabbit R1” maksā 199 USD un tiks izlaists martā. Asistents ir pieejams iepriekšējai pasūtīšanai, taču pirmā partija jau ir izpārdotas - nākamā piegāde gaidāma tikai maijā.
Mākslīgais intelekts ir visur
Viena no galvenajām izstādes tendencēm ir AI integrācija gandrīz visās dzīves jomās, vēsta meduza.io.
Autoražotājs “Volkswagen” ir nolēmis integrēt “ChatGPT” tērzēšanas robotu ar savu balss palīgu IDA. Rotaļlietas ir aprīkotas ar mākslīgo intelektu. Procesoru ražotāji runā par AI nozīmi un atbilstību. Desmitiem, ja ne simtiem sīkrīku vienā vai otrā veidā izmanto neironu tīklus, lai atrisinātu dažādas problēmas un uzlabotu to veiktspēju. Daudzas no šīm norisēm līdz šim izskatās kā mēģinājumi sekot līdzi modes tendencēm, taču, iespējams, jau CES 2025 apmeklētāji varēs ieraudzīt ko patiesi revolucionāru.