Latvijā sagaidīti pirmie elektrovilcieni

Lai arī 8 gadus vēlāk kā solīts, Latvijā beidzot sagaidīti ilgi gaidītie “Pasažieru vilciena” (PV) elektrovilcieni.

Auto un tehnoloģijas

Lai arī 8 gadus vēlāk, Latvijā sagaidīti jaunie elektrovilcieni

Jauns.lv

Latvijā beidzot sagaidīti kopš 2015. gada gaidītie “Pasažieru vilciena” (PV) elektrovilcieni.

Šodien, 15. decembrī, plkst.10.20 Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā vinīgi atklāta jauno elektrovilcienu pārvadājumu uzsākšana. Vilcieni kursēs Tukuma, Aizkraukles un Skultes virzienā, bet no sestdienas arī Jelgavas virzienā. Katrs jaunais elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem, elektrovilciena garums ir 109 metri, bet katrā vilcienā ir paredzētas 436 sēdvietas un stāvvietas 454.

Pasākumu apmeklēja satiksmes ministrs Kaspars Briškens, PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis, Eiropas Komisijas priekšsēdētājas izpildvietnieks Valdis Dombrovskis (JV) un "Škoda Group" valdes loceklis Svata Zdeneks, kā arī kupls skaits iedzīvotāju.

Tomēr jāatzīst, ka ceļš līdz jaunajiem elektrovilcieniem nav bijis viegls – kopumā izsludināti 3 iepirkuma konkursi, un vilcienus esam saņēmuši 2023. gadā, nevis 2015. gadā kā sākotnēji tika iecerēts.

Pirmo iepirkuma konkursu PV izsludināja jau 2009. gadā. Par uzvarētāju tolaik tika atzīta spāņu kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles”. Konkursa nolikums paredzēja, ka 34 jaunus elektrovilcienus saņemsim jau 2015. Gadā, tomēr viss nevedās kā plānots. Sākotnējais līgums abu iesaistīto pušu starpā tika lauzsts saistībā ar PV veiktajiem grozījumiem konkursa nolikumā.  

Otrais mēģinājums iegūt elektrovilcienus notika 2013. gada 25. novembrī. Šoreiz konkursā uzvarēja Šveices uzņēmums "Stadler Bussnang AG". Tomēr pēc kāda laika toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss nāca klajā ar paziņojumu, ka Šveices uzņēmumam trūkst finansējuma, un "Pasažieru vilciens" līgumu nenoslēdza.

Trešajā piegājienā par konkursa sākotnējo uzvarētāju tika atzīts spāņu uzņēmums "Talgo", taču pēc pārējo pretendentu sūdzībām Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedza PV slēgt līgumu ar spāņu uzņēmumu.

Atkārtoti izvērtējot piedāvājumus PV par konkursa uzvarētāju atzina Čehijas uzņēmumu "Škoda Vagonka", taču lai padarītu situāciju interesantāku, nedaudz vēlāk IUB “Pasažieru vilcienam” liedza slēgt līgumu arī ar šo kompāniju.

Galu galā 2019. gadā "Škoda Vagonka" tomēr ieguva tiesības piegādāt Latvijai 32 jaunus elektrovilcienus, un solīja vilcienus piegādāt līdz 2023. gadam. Tiesa, ar piegādi uzņēmums nesteidzas.

Daļa no solītajiem elektrovilcieniem nu uzsākusi kursēšanu pa Latvijas dzelzceļa sliedēm, bet daļu Čehijas uzņēmums sola piegādāt 2024. gadā. Par savlaicīgu elektrovilcienu nepiegādāšanu PV prasīs "Škoda Vagonka" līgumsodu.

Jāpiebilst, ka Igaunija, kura tāpat kā Latvija konkursu izsludināja 2009. gadā savus pirmos elektrovilcienus saņēma jau 2013. gadā.