Cīņā ar odometru "tinējiem" mudina grozīt tehniskās apskates noteikumus
Ar mērķi samazināt transportlīdzekļu odometru manipulācijas un veicināt lielāku drošību uz ceļiem, Auto asociācijas prezidents un Saeimas deputāts Andris Kulbergs nosūtījis oficiālu vēstuli Satiksmes ministrijai ar lūgumu grozīt tehniskās apskates noteikumus, nosakot, ja odometra rādījums mazāks nekā fiksēts iepriekšējā tehniskajā apskatē, tad transportlīdzeklis tehnisko apskati iziet nevar.
Līdzīgs regulējams noteikts un darbojas Lietuvā, kas paredz, ka līdz 2025. gada 7. jūlijam transportlīdzekļi, kuriem veiktas odometra manipulācijas, varēs piedalīties ceļu satiksmē, un šāds pārkāpums tiks fiksēts kā nebūtisks, tomēr pēc minētā datuma spēkrats ar samazinātu odometra rādījumu satiksmē piedalīties nevarēs.
Lietuvas regulējums paredz arī divus izņēmumus: ir sasniegts maksimālais uzrādāmais nobraukums vai kļūmes dēļ nācies nomainīt odometru.
"Lietuvā pieņemtais regulējums attiecībā uz odometru rādījumu manipulācijām ir piemērs, kādā veidā šo problēmu varētu risināt arī Latvijā. Diemžēl Latvijā joprojām pastāv būtiska problēma ar odometru rādījumu samazināšanu, un pašreizējā administratīvā atbildība šo problēmu pilnībā nerisina. Ir nepieciešams meklēt jaunus un efektīvākus risinājumus, lai nodrošinātu patērētāju aizsardzību un godīgu auto tirgu," skaidro Kulbergs.
"Tehniskās apskates noteikumos jau ir paredzēts kopējā transportlīdzekļa tehniskās apskates pārbaudes laikā fiksēt odometra rādījumu, taču tehniskās kontroles inspektors šādu trūkumu var novērtēt tikai ar 1. vērtējumu, kas neattur personas no odometru rādījumu samazināšanas," saka Kulbergs.
"Lai optimizētu Latvijas cīņu ar odometru manipulatoriem, esmu nosūtījis vēstuli Satiksmes ministrijai ar lūgumu grozīt tehniskās apskates noteikumus un Latvijā noteikt līdzīgu regulējumu kā Lietuvā, proti, ja odometra rādījums mazāks, nekā fiksēts iepriekšējā tehniskajā apskatē, tad šāds trūkums tiek novērtēts ar 2. vērtējumu, nevis 1. vērtējumu, kā rezultātā transportlīdzeklis tehnisko apskati nevarēs iziet. Vienīgie izņēmuma gadījumi būtu identiski tiem, kas paredzēti Lietuvā - transportlīdzeklim ir sasniegts maksimālais uzrādāmais nobraukums vai kļūmes dēļ nācies nomainīt odometru, " viņš piebilst.
Par spīti tam, ka jau šobrīd Latvijā ir paredzēta administratīvā atbildība par odometru manipulācijām, reāli sodi netiek piemēroti.
Odometru "tīšana" jeb faktiski krāpšanās ar patieso nobraukumu spilgti atspoguļojas lietotās automašīnas cenā. 2022. gadā Latvijā ir reģistrētas 44 345 lietotas vieglās pasažieru automašīnas, no kurām 24 957 automašīnas, jeb 56%, ir vecuma grupā virs 11 gadiem. Arī 2021. gadā lietoto vieglo pasažieru automašīnu vecuma grupā virs 11 gadiem īpatsvars bija 56% no kopējā reģistrēto lietoto pasažieru automašīnu skaita, kas norāda, ka ik gadu Latvijā tiek reģistrēts ievērojams skaits ar lietotām automašīnām.
"Analizējot vairākus tūkstošos datus par auto sludinājumiem var secināt, ka koriģēti 100 000 kilometru var palielinātu automašīnas vērtību par teju 10 000 eiro. Pērn portāla "autoDNA" sagatavotajās automobiļa vēstures atskaitēs neatbilstības nobraukumā mērāmas 2,5 miljardu kilometru apmērā - naudas izteiksmē tie ir no dažiem simtiem līdz pat 6000 eiro. Odometra rādījumu manipulācija ne tikai kropļo patieso automašīnas vērtību, bet arī rada riskus drošībai uz ceļa, jo potenciālais pircējs var nepareizi novērtēt automašīnas tehnisko stāvokli un nepieciešamību pēc remonta, līdz ar to, ir jāievieš mehānisms, kas pasargā ne tikai auto pircējus, bet visus satiksmes dalībniekus, faktiski neļaujot automašīnām ar manipulētiem odometra rādījumiem piedalīties satiksmē," uzsver Auto asociācijas prezidents.