Auto un tehnoloģijas
2023. gada 5. oktobris, 09:55

Auto ziņas: uzzini, kas automašīnu vadītājiem jāzina par dīzeļa kvēlsvecēm

Jauns.lv

Noskatoties TV Autoziņu un Autohalles kopīgo sižetu par aizdedzes svecēm, dīzeļautomašīnu vadītāji var atviegloti nopūsties - mūsu automašīnas nekā tāda nav un tātad nav nedz jāmaina, nedz jārūpējas par tām! Tomēr apgalvot, ka dīzeļdzinēju cilindros nav nekādu elektrisku sveču, arī nevar.

Degmaisījuma aizdedzināšana dīzeļdzinēja cilindrā notiek izmantojot augstu temperatūru, kas rodas virzulim saspiežot gaisu. Tieši tāpēc dīzeļus sauc par kompresijaizdedzes dzinējiem, bet aukstā laikā gaisu cilindros nepieciešams priekšsildīt, un šeit talkā nāk kvēlssvece, saka Autohalle servisa tehniskais speciālists Edgars Lulle.

foto: Ekrānuzņēmums
Tā kā kvēlsvece ir tieva, iekoksējušās vītnes dēļ to var pat nolauzt.

Kvēlsvece izskatās pēc tieva metāla sildelementa - kas būtībā arī ir. Visbiežāk sastopamās kvēlsveces pēc konstrukcijas ir diezgan vienkāršas. Sildelements vai TENS tautā sauktais. Darba režīmā kvēlsveces gals sasniedz tik augstu temperatūru, ka burtiski kļūst sarkans. Vai tas nevar pārdegt? Nē, jo pieaugot temperatūrai, palielinās pretestība iebūvēta termoregulācija.Siltā laikā kvēlsveces ieslēdzas īslaicīgi vai pat nemaz. Modernie dīzeļdzinēji spēj iedarboties bez kvēlsveču palīdzībās pat pie 0 līdz mīnus 5 grādiem. Jaautomašīnas dzinējs iedarbināms ar aizdedzes atslēgu, vadītājam pašam jāvēro kvēlsveču nostrādāšana. Ja automašīnu iedarbina ar starta pogu, vadības bloks visu izdarīs vadītāja vietā. Vajag tikai nogaidīt.

Lielākoties kvēlsvecēm nav noteikts maiņas intervāls - varbūt 100 000 km vai tikai tad, kad svece iziet no ierindas. Tad var būt apgrūtināta vai, izteikti aukstos apstākļos, pilnīgi neiespējama dzinēja iedarbināšana. Parasti kvēlsveces iziet no ierindas pa vienai. Siltā laikā to pat var nepamanīt. Automašīnas spēja ziņot
par kvēlsveču defektu atkarīga no markas un modeļa un slēguma veida. Lai gan visas kvēlsveces reizē sabojājas reti, pēc vienas iesaka mainīt arī pārējās. Kvēlsveču nomaiņa var izrādīties sarežģītāka nekā, piemēram, aizdedzes sveču maiņa. Tā kā kvēlsvece ir tieva, iekoksējušās vītnes dēļ to var pat nolauzt.