foto: Paula Čurkste/LETA
"Printify": uz "Covid-19 viļņa" braukušajiem e-komersantiem uz biznesu atkal jāskatās kā 2019. gadā
"Printify" finanšu direktore Anastasija Oļeiņika.
Bizness un ekonomika
2022. gada 15. decembris, 04:58

"Printify": uz "Covid-19 viļņa" braukušajiem e-komersantiem uz biznesu atkal jāskatās kā 2019. gadā

LETA

Drukāšanas pēc pieprasījuma nozarē pasaulē izaugsme turpinās un katram nozares dalībniekam ir iespēja augt, ne tikai izkonkurējot pārejos, bet arī veicinot nozares kopējo izaugsmi, intervijā aģentūrai LETA atzina "Printify" finanšu direktore Anastasija Oļeiņika, piebilstot, ka konkurence pastāv, bet tā noteikti nav tik sīva kā citās nozarēs, kas jau ir stabilas un aug daudz lēnāk. Pēc viņas stāstītā, lai arī bažas rada iedzīvotāju pirktspējas kritums un prognozētā e-komercijas lejupslīde, pagaidām "ciparos tas nav redzams". Vienlaikus viņa brīdina, ka uz "Covid-19 viļņa" braukušajiem e-komersantiem uz biznesu atkal jāskatās kā 2019.gadā, jo pandēmija ir radīja papildu pieprasījumu un izaugsmi, taču tagad šis efekts ir jūtami izlīdzinājies.

Kāds bija "Printify" pagājušā gada apgrozījums, un kādi rezultāti ir plānoti šogad?

Biznesa finanšu indikatori, tostarp apgrozījums, ir tā lieta, ko mēs nekomentējam nozares konkurences dēļ, tajā pašā laikā varam teikt, ka apgrozījums mums ir audzis un bijis atbilstošs plānotajām tendencēm.

Un kā veicas šogad?

Šogad tendences ir līdzīgas. Neskatoties uz prognozēm, kas paredz, ka 2022.gads e-komercijas nozarē kopumā būs ar samazinājumu, pēdējā ceturkšņa dati liecina, ka "Printify" apgrozījums turpina pieaugt un pat pieaug straujāk, nekā mēs bijām paredzējuši.

"Printify" tiek dēvēts par Latvijas nākamo vienradzi. Kad šis statuss varētu tikt sasniegts?

Mūsu darbība ir vērsta nevis uz statusu sasniegšanu, bet gan "Printify" pamatvērtību - mūsu klientu vajadzībām. Mēs ik dienu turpinām attīstīt savus produktus, platformu un klientu pieredzi, lai mūsu pakalpojums būtu pieprasīts un mīlēts klientu vidū. Tādēļ ticam, ka ar laiku arī attiecīgie statusi mums neizpaliks. Tas gan nav mūsu primārais fokuss šobrīd.

Ar cik, kuru valstu drukāšanas uzņēmumiem sadarbojaties, vai to starpā ir arī Latvijas uzņēmumi?

Mūsu pamata tirgus ir ASV - tā tas ir bijis vēsturiski un ir arī šobrīd. Taču mēs redzam arī būtisku pieprasījumu no citiem angliski runājošiem tirgiem un no Eiropas Savienības valstu tirgiem, līdz ar to arī drukas partneru tīklu pielāgojam šim pieprasījumam. Skaidrs, ka nav samērīgi kaut ko printēt ASV un tad sūtīt uz Austriju - Eiropas klients pārāk ilgi gaidīs pasūtījumu un arī cena būs augstāka. Ir daudz ērtāk šajos tirgos strādāt ar vietējo pakalpojumu piedāvātāju. Līdz ar to mēs šobrīd sadarbojamies ar gandrīz 100 drukāšanas uzņēmumiem 11 pasaules valstīs, tostarp partneru skaits tiek palielināts līdz ar jauniem pieprasījuma ģeogrāfijas virzieniem. Arī Latvijā mums ir vairāki vietējie drukāšanas uzņēmumu partneri.

Vai savā biznesa modelī neplānojat kādas izmaiņas, piemēram, savas ražotnes?

Nē, "Printify" jau sākotnēji tika veidota kā platforma, kas apvieno trīs dažādus elementus - gala patērētāju, produkta radītāju un drukas uzņēmumu. Pie šī biznesa modeļa arī plānojam pieturēties, jo tas sniedz daudz lielāku elastību un daudz efektīvāk varam reaģēt uz pieprasījumu vienā vai otrā ģeogrāfiskā virzienā. Tādējādi varam arī mazāka apjoma nodrošināšanai sadarboties ar esošu printēšanas uzņēmumu tādās vietās, kur savu ražotni nebūtu ekonomiski izdevīgi atvērt. Arī turpmāk mēs koncentrēsimies uz platformas attīstīšanu.

Runājot par esošajiem tirgiem, kur lielākais ir ASV, kādi ir nākotnes plāni par tirgus virzieniem, piemēram, milzīgais Āzijas tirgus, Dienvidamerika?

Šobrīd ģeogrāfiskās izaugsmes plānus mēs esam limitējuši, primāri fokusējoties uz angliski runājošajiem tirgiem. Galvenais iemesls tam ir lokalizācija, jo, lai kvalitatīvi sniegtu pakalpojumu ārzemju tirgos, platforma un pakalpojums ir jālokalizē. Tās ir papildu izmaksas, un tas prasa arī komandu, kas spēj atbalstīt platformu jaunajā valodā. Tādēļ tuvākajā laikā plānu aktīvi iet citos tirgos mums nav, taču potenciāli, ja mēs to darītu, tad skatītos uz nākamajām lielajām valodu saimēm, kas būtu spāniski runājošās valstis. Šobrīd gan mums tādu plānu nav.

Cik reģistrētu tirgotāju ir platformā? Kādi šajā jomā ir izaugsmes plāni, mērķi?

Šobrīd platformā ir reģistrēti vairāk nekā trīs miljoni lietotāju no visas pasaules. Plāni ir attīstīt platformu un turpināt piedāvāt individuāliem uzņēmējiem iespēju būvēt savu biznesu e-komercijas nozarē vienkārši un ar labu tehnisko platformu un iespējām. Mēs fokusējamies uz to, lai jauniem lietotājiem ir viegli un ērti reģistrēties, lai viņi var vienkārši radīt savu dizainu un pielāgot to jebkuram produktam, ko vēlas, piemēram, T-kreklam, krūzēm utt. Pēdējā laikā aktuāli ir arī sporta apģērbi, bērnu preces. Pēc tam, kad šis produkts mūsu platformā ir radīts, to tālāk bez piepūlēm var pārnest caur integrāciju uz e-komercijas tirdzniecības platformām, kur to jau pārdod gala patērētājam.

Vai varētu raksturot vidējo klienta portretu?

Mēs esam definējuši vairākus lietotāja profilus, jo pastāv visdažādākie klientu tipi. Pamatā tie ir cilvēki, kas vēlas būt brīvi savā ikdienā, darboties no mājām brīvā grafikā, kas grib realizēt savu ideju un kam ir priekšstats par tirgu un savu mērķauditoriju, kurai šo produktu var pārdot. Covid-19 e-komercijas nozari ļoti iekustināja, tādēļ ka cilvēki bija ieslēgti mājās un tiem bija jāmeklē iespējas, lai varētu turpināt strādāt. Mājsēdes laikā cilvēki vai nu nodarbojās ar kriptovalūtām, vai e-komerciju. Interesanta tendence, ko varam novērot, - tagad, kad kriptovalūtu burbulis ir noplacis, cilvēki no šīs jomas nāk pie mums, lai izmēģinātu savus spēkus e-komercijā.

Tādēļ tipiski mūsu vidējais klients ir uzņēmējs, kas grib būt brīvs no ofisa darba un kuram ir ideja par sava produkta ražošanu. Ir cilvēki, kas ir aktīvi tikai uz Ziemassvētku laiku un kam ir idejas par Ziemassvētku dizainu, bet pārējā laikā viņi ir mazāk aktīvi, un ir tādi, kas atrod nišu, kas aktuāla visu gadu. Jau profesionālāki lietotāji ar analītikas rīkiem spēj atrast un uzķert "trendus", nevis tikai rada produkciju un to tirgo, bet arī aktīvi šo ideju reklamē, pielāgojot tirgus tendencēm un pieprasījumam. Tos jau var dēvēt par īstiem uzņēmējiem, kas optimizē savu biznesu, un tas kļūst par pamatdarbu, nevis papildu ienākumiem.

Kas ir populārākie produkti, uz kā tiek printēts dizains, - tradicionālie T-krekli, krūzes un auduma maisiņi?

Tieši tā. Sezonālās tendences liecina, ka tuvāk rudenim T-krekliem pievienojas arī džemperi un kapučdžemperi. Kā jau arī minēju, pēdējā laikā plaši tiek apdrukātas arī sporta preces, bērnu apģērbi. Ja agrāk klienti printēja konkrēta izmēra dizainu uz T-krekla, tad tagad aktuāla ir arī 3D printēšana, kas nozīmē, ka viss audums tiek apdrukāts ar šo dizainu vai rakstu.

Vai smieklīgi uzraksti uz T-krekliem neiziet no modes?

Uzraksti uz T-krekliem vienmēr ir aktuāli tā iemesla dēļ, ka tas ir labākais veids, kā paust savu attieksmi, viedokli, sajūtas. Par jebkuru aktuālu notikumu ātri vien parādās tematiskie krekli, un tie, visdrīzāk, nekur arī neizzudīs. Tāpat arī, piemēram, ja kādam patīk kaķi, tad šis cilvēks arī pērk T-kreklus vai džemperus ar dažāda dizaina kaķiem. Ir vairākas nišas ar dizainiem, kādi eksistē, un katra niša turpina attīstīties. Teksti mainās, arī kaķu un suņu bildes mainās un pāriet jaunās tendencēs.

Vai pastāv arī cenzūra, kas netiek drukāts, piemēram, šobrīd aktuālā karadarbība Ukrainā? Vai liedzat Putina slavināšanu, Z burtu? Vai tas tiek kontrolēts, cenzēts?

Mēs uz šo procesu skatāmies, un arī mūsu drukas partneri tam seko līdzi, kas nozīmē, ka pastāv vairāku līmeņu uzraudzība, bet diemžēl mēs nevaram izkontrolēt katru individuālu produktu, kas tiek printēts un saražots, līdz ar to mūsu algoritmi, kas izmet brīdinošās zīmes, ir konstanti jāatjauno. Var būt situācijas, kas aizņem laiku, lai atpazītu, ka šis ir dizains, ko drukāt nebūtu ētiski. Protams, mēs mēģinām šādus dizainus cenzēt, taču jāatzīst, ka juridiski tā ir paša ražotāja atbildība, ko viņš printē uz sava produkta. Viss tīkls, sākot no mums, drukas uzņēmumu un e-komercijas vietnēm, katrā no šiem soļiem ir uzraudzības mehānisms. Ja platformas lietotāji mēģina ražot vai tirgot ko tādu, ko kāda iemesla dēļ nedrīkstētu darīt, tad to konti agrāk vai vēlāk tiek slēgti.

Kā veicas maijā atvērtajam birojam Tallinā? Vai ir plāni par vēl kādu biroju?

Lēmums atvērt Tallinas biroju tika pieņemts tādēļ, ka šajā valstī aizvien pieauga "Printify" darbinieku skaits. Sākumā Tallinas kolēģi strādāja no kopstrādes telpām un savām mājām, bet, pieaugot darbinieku skaitam, tika pieņemts lēmums atvērt savu biroju. Tajā pašā laikā šādi darbinieku klasteri citās valstīs mums šobrīd nav izveidojušies, un visiem tāpat ir iespēja strādāt attālināti, tādēļ citus birojus pagaidām neplānojam atvērt. Ja situācija mainīsies un ja kaut kur nākotnē būs tik liels darbinieku skaits, kas attaisnos biroja atvēršanu, tad to arī apsvērsim.

ASV biroja jums nav?

Nē, "Printify" birojs ir Latvijā un Igaunijā. ASV ir reģistrēta uzņēmuma juridiskā adrese, un darbinieki ASV pārsvarā strādā attālināti.

Cik kopumā "Printify" ir darbinieku?

Pašlaik mums ir ap 600 darbinieki, no kuriem 350 ir bāzēti Latvijā.

Vai darbinieku piesaistē ir izaicinājumi?

Mums līdz šim ir izdevies piesaistīt kvalitatīvu un talantīgu darbaspēku, un "Printify" kā darba devējs atrodas labā pozīcijā. Taču, skatoties uz to, kas šobrīd notiek pasaulē, manuprāt, darba tirgū valda interesants laiks, jo daudzi uzņēmumi mēģina aktīvi pārvilināt darbiniekus no citiem uzņēmumiem, un bieži vien tas arī izdodas. Augstas inflācijas apstākļos darbinieks ir gatavs pāriet citur ar lielāku atalgojumu, bet tajā pašā laikā rodas sajūta, ka uzņēmumi nav ņēmuši vērā potenciāli negatīvos scenārijus nākamajiem gadiem. Līdz ar to ļoti iespējams, ka tuvojamies pīķim nodarbinātībā un darba algu ziņā. Jau šobrīd dzirdam, ka ekonomika stagnē un tam būs sekas, ko mēs jutīsim arī savā ikdienā. Pēcāk tendences varētu reversēties. Darbiniekiem šis ir labs laiks, un tie bieži vien saņem piedāvājumus ar labu atalgojumu, bet es aicinātu šajā ziņā būt atbildīgiem un uzmanīgiem un izvērtēt katra uzņēmuma perspektīvas. Esam jau gājuši cauri vairākām krīzēm un zinām, ar ko tas beidzas, kad pēdējie pieņemtie darbinieki ar augsto atalgojumu bieži vien tiek atlaisti pirmie. Es kā finanšu direktore to ņemu vērā, plānojot darbu, jo mēs tagad aktīvi jaunus darbiniekus nepiesaistām, bet negatīva scenārija gadījumā būsim spējīgi droši un stabili uzturēt savu darbaspēku.

Kā uzņēmumu kopumā ietekmē energoresursu cenu pieaugums?

Tā kā mums savas ražošanas nav, tad izmaksas primāri veido tikai biroja uzturēšana. Tās, protams, ir pieaugušas būtiski, bet šai izmaksu pozīcijai mūsu ikdienā nav lielas ietekmes. Tajā pašā laikā tas, ko sagaidām, bet šobrīd vēl neredzam, ir tendence, ka, pieaugot komunālo pakalpojumu cenām, īpaši ziemas mēnešos, patērētājiem lielāka ienākumu daļa būs jāatvēlē to segšanai un mazāka daļa tiks tērēta citām lietām, tostarp mūsu produktu iegādei. No otras puses, iespējams, kāds nenopirks dārga zīmola kreklu, bet labas kvalitātes produkciju ar apdruku. Ciparos šobrīd šīs tendences neatainojas, un mēs aizvien redzam spēcīgu izaugsmi, bet uz nākotni skatāmies piesardzīgi, ņemot vērā dažādus scenārijus.

Un kā energocenu kāpums ietekmē sadarbības partnerus - drukāšanas uzņēmumus? Cik ļoti tam ir cēlušās cenas?

Mums liela daļa drukāšanas pakalpojumu tiek veikti ASV, un tur inflācijas līmenis ir bijis mazāks nekā Eiropā, tostarp arī energoresursu cenu pieaugums ir mazāks. Tas kopumā ir pastāvīgs process, un cenu pārskatīšana drukāšanas pakalpojumiem notiek regulāri, bet šobrīd būtiskas izmaiņas šajā ziņā nav notikušas.

Pavasarī piedāvājāt atbalstu ukraiņiem sava tiešsaistes biznesa uzsākšanai. Kāda ir bijusi atsaucība?

Jā, mēs savā platformā uzsākām atbalsta programmu Ukrainas iedzīvotājiem, piešķirot 100 dolārus biznesa uzsākšanai. Šī programma joprojām ir aktīva, un tai līdz šim ir pieteikušies apmēram 50 lietotāju. Tāpat mūsu interneta vietnē ir aktīvs interneta veikals, ar kura palīdzību esam novirzījuši 3500 eiro labdarības aktivitātēm. Aktīvi atbalstām arī savus darbiniekus, kuri atrodas Ukrainā, atkarībā no viņu vajadzībām. Nesenākais izaicinājums bija uzbrukumi Ukrainas enerģētikas infrastruktūrai, un "Printify" darbiniekiem ne vienmēr bija piekļuve elektrībai, tādēļ organizējām "Powerbank" iepirkumu un nodrošināšanu.

Kā kopumā raksturotu konkurenci drukāšanas pakalpojumu tirgū?

Nozare ir augoša, un tas ir labi. Katram nozares dalībniekam ir iespēja augt, ne tikai izkonkurējot pārejos, bet arī veicinot tās kopējo izaugsmi. Tāpat pēcpasūtījuma apdrukas nozare attīstās, jo ir vēl gana jauna - piemēram, ja kāds no nozares spēlētājiem sāk piedāvāt inovatīvu produktu, kas iepriekš nav eksistējis, tad tam ir iespēja augt uz šī produkta rēķina. Konkurence, protams, pastāv, bet tā noteikti nav tik sīva kā citās nozarēs, kas jau ir stabilas un neaugošas. Skaidrs, ka katrs no šīs jomas uzņēmumiem savu iespēju robežās cenšas piedāvāt labāko komplektu, kas ir cena, kvalitāte un ātrums. "Printify" nav izņēmums, un mēs arī fokusējamies uz to, lai mūsu piedāvājums ir konkurētspējīgs.

Kādas ir jūsu attiecības ar konkurentu "Printful"?

Mūsu attiecības ir pilnīgi neitrālas. Skaidrs, ka biznesā mēs konkurējam, bet tajā pašā laikā ir virkne vietējo projektu un pasākumu jaunuzņēmumu nozares atbalstam, kur esam vienā pusē un nereti arī sadarbojamies kopīgu mērķu sasniegšanā.

Drukāšanas pēc pieprasījuma nozarē principā esat jūs un "Printful"? Konkurence ir arī no kāda cita uzņēmuma, rodas jauni?

Jāsaka, ka jauni, nopietni konkurenti šobrīd nozarē neparādās. Nav arī tik vienkārši uzsākt darbu šajā jomā un attīstīt līdzīgu biznesa modeli, kaut vai tā iemesla dēļ, ka tehnoloģiju platformas ir atkarīgas no tīkla efekta, kas nozīmē, ka sākumā vajag noteiktu kapacitāti printēšanas pakalpojumos, tad ir nepieciešams iegūt lietotājus, pozitīvas atsauksmes utt. Ātri šo biznesu uzaudzēt ir diezgan sarežģīti. Varam novērot, ka ir uzņēmumi, kas no sava biznesa, piemēram, vēsturiski foto albumu drukāšanas, mēģina ieiet arī citās nišās un drukāt dizainus uz cita veida produktiem - apģērbiem, krūzēm utt. Viņiem tādā ziņā ir savas priekšrocības, taču es nevarētu teikt, ka šī ir nozare, kurā ir zemas ienākšanas barjeras un jebkurš varētu ātri uzsākt šādu biznesu. Ir skaidri jāsaprot, kas būtu konkurences priekšrocība un kāpēc šis jaunuzņēmums varētu konkurēt ar citiem, jau sevi pierādījušiem uzņēmumiem.

Kā jūs atšķiraties no otra konkurenta "Printful"?

Mūsu galvenā atšķirība ir tā, ka "Printful" ir ieguldījis savās ražotnēs, bet mēs, savukārt, sadarbojamies ar drukas partneriem visā pasaulē. Katram no mums ir savi plusi un savi mīnusi. Mūsu stiprās puses, kā jau minēju, ir fleksibilitāte, kas nozīmē, ka "Printify" nav jānodrošina pilna printēšanas ražotnes noslodze, lai mēs varētu ģeogrāfiski būt kaut kur pieejami. Tādējādi varam tirgus tendencēm pielāgoties krietni ātrāk. Piemēram, ja redzēsim, ka Maiami pieprasījums pēc krekliem nākamgad būs mazāks, tad gluži vienkārši tur nestrādāsim un nesadarbosimies ar drukas partneriem, kam jānodrošina noteikta noslodze.

Pagājušā gada septembrī ziņojāt par 45 miljonu ASV dolāru investīciju piesaisti. Kur ieguldījāt šīs investīcijas?

Galvenokārt finansējums bija paredzēts, lai piesaistītu jaunus darbiniekus, it sevišķi augsta līmeņa IT darbiniekus, programmētājus, mārketinga un finanšu cilvēkus, kā arī pārdošanas speciālistus. Šobrīd lielā mērā esam nokomplektējuši savu komandu un turpinām attīstīt "Printify" platformu un produktu piedāvājumu.

Vai ir plāns par papildu investīciju piesaisti?

Šobrīd jaunu investīciju piesaistes raundu vismaz tuvākā gada laikā neplānojam. Par to vēl ir pāragri runāt, jo iepriekšējais raunds ir noslēdzies salīdzinoši nesen, līdz ar to strādājam pie esošo investīciju izmantošanas optimālākajā veidā.

Kā redzat tuvāko e-komercijas nākotni?

Katra krīze ir jauna krīze, un tas ir noteikti jāņem vērā. Var jau gudri prognozēt nākotni, bet, kā redzam, var izrādīties, ka nevienam beigās nav taisnība. Līdz ar to ir skaidrs - kad ekonomika sabremzējas, ir jūtams pieprasījuma kritums visās kategorijās, bet arī pieprasījumus sadalās starp dažādām kategorijām. Ņemot vērā, ka e-komercijas pakalpojumi un apdruka pēc pieprasījuma lielākoties ir lētāka un tās nav luksusa preces, varētu būt, ka daļa dārgā segmenta pieprasījuma pārvirzās uz mūsu segmentu. Vai tā būs, to mēs redzēsim laika gaitā. Tāpat jāatceras, ka uzņēmumiem un, jo sevišķi e-komersantiem, kas pēdējos gadus "brauca uz Covid-19 viļņa", tomēr uz biznesu ir atkal jāskatās tāpat kā 2019.gadā un jāatceras, kādi bija plāni un mērķi tajā laikā. Skaidrs, ka Covid-19 pandēmija ir radījusi papildu pieprasījumu un izaugsmi, taču tagad šis efekts ir jūtami izlīdzinājies. Turklāt mums visiem ir jāņem vērā arī spiediens, ko varētu radīt vispārēja ekonomiskā sabremzēšanās.