Rīgas dome noslēgusi ap 15 miljonu eiro līgumu ar uzņēmumu, kuram ir liels nodokļu parāds
Rīgas dome ir noslēgusi aptuveni 15 miljonus eiro vērtu līgumu par jauna satiksmes pārvada būvniecību ar uzņēmumu apvienību, kurā ietilpst AS "Ceļu pārvalde", kurai ir teju 750 000 eiro parāds pret valsts budžetu, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga", atgādinot, ka likums liedz iepirkumus uzticēt uzņēmumiem ar būtiskiem nodokļu parādiem.
Jaunais pārvads taps Sarkandaugavā un savienos Tvaika ielu ar Kundziņsalu. Celtniecība sadalīta trīs posmos: pirmajā ir jāuzbūvē jauns ceļu mezgls Tvaika ielā, otrajā - jāuzceļ pats tilts, bet trešajā - uz salas jāizveido infrastruktūra ar pievadceļiem un muitas kontroles punktu.
Konkurss pirmajam posmam Tvaika ielas pārbūvei tika izsludināts 2021.gada 24.decembrī. Iesniegto piedāvājumu atvēršana notikusi 2022.gada 19.aprīlī. Pavisam bijuši iesniegti trīs pieteikumi un izraudzīts lētākais, kuru iesniegušas firmas "BMGS" un "Ceļu pārvalde", solot Tvaika ielu pārbūvēt par 15 097 990 eiro. Lēmums, ar kuru "BMGS" un "Ceļu pārvalde" atzītas par uzvarētājām, pieņemts 14.jūlijā, bet līgums starp Rīgas domes Satiksmes departamentu un uzņēmumu apvienību noslēgts 14.oktobrī.
Rīgas domes deputāts Valters Bergs (K) atzīmē, ka "Ceļu pārvaldei" šobrīd ir izveidojušies ievērojami nodokļu parādi, turklāt šādas problēmas bijušas arī iepriekš. Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datu bāzes rāda, ka pavasarī, kad "Ceļu pārvalde" pieteicās konkursā, firmai nodokļa parāda nav bijis, bet tas uzradies vasarā, kad tas bijis ap 360 000 eiro.
Nākamajā dienā, kad Satiksmes departamentā pieņemts lēmums par "BMGS" un "Ceļu pārvaldes" izraudzīšanos būvdarbu veikšanai, nodokļa parāds pazudis, bet 15 dienas vēlāk atkal uzradies. Šādi tas vairākkārt atkārtojies līdz pat 14.oktobrim, kad ar būvniekiem parakstīts līgums.
Līguma parakstīšanas dienā "Ceļu pārvaldes" parāds valstij bijis 378 494 eiro, un kopš šīs dienas parāds turpinājis augt. Kā liecina pēdējā no VID sistēmas iegūstamā izziņa, 1.novembrī "Ceļu pārvaldes" parāds pret valsti sasniedzis 747 582 eiro.
Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Jānis Vaivods skaidrojis, ka brīdī, kad veikta pārbaude, uzņēmumam nodokļu maksājumu parādu nav bijis, bet vēlāk tādas pārbaudes neesot jāatkārto. Viņš arī atzīmējis, ka situācija tagad esot pārrunāt ar uzņēmumu, kura pārstāvji solījuši, ka tuvākajā laikā viņi "šo situāciju novērsīs".
"Ceļu pārvaldes" valdes priekšsēdētājs ir Adigjozals Mamedovs, kurš norādīts arī kā uzņēmuma patiesais labuma guvējs. Viņa vārds savulaik izskanēja, kad Valsts kontrole pārmeta, ka valsts pārmaksājusi, nomājot ātrās palīdzības automašīnas no Mamedova uzņēmuma "Rīgas Sanitārā transporta autobāze".
Daudzus gadus atpakaļ "Ceļu pārvalde" vēl bija Rīgas domes struktūra, bet pirms deviņiem gadiem, kad Mamedova dēls bijis toreizējā vicemēra Andra Amerika partijas biedrs, Mamedova firma "Rīgas Sanitārā transporta autobāze" nopirka "Ceļu pārvaldi", vēsta raidījums, atzīmējot, ka uzņēmums ne tikai piedalās vairākos būvdarbos galvaspilsētā, bet tai nodoti Daugavas kreisā krasta Rīgas ielu uzturēšanas darbi.
"Konkrētajā gadījumā ir ievērotas normatīvo aktu prasības. Tāpat nav pamatotas bažas par uzņēmuma spējām izpildīt uzņemtās saistības. Jautājums par nodokļu parādu tuvākajā laikā tiks atrisināts. Uzņēmums kā stabils un uzticams partneris sevi ir pierādījis strādājot jau ilgus gadus ar Rīgas domes Satiksmes departamentu, VSIA "Latvijas Valsts ceļi", kā arī citām valsts un pašvaldību iestādēm un privātuzņēmumiem," situāciju e-pastā komentējis uzņēmums.
Rīgas mērs Mārtiņš Staķis solījis, ka no Satiksmes departamenta prasīšot informāciju par šo gadījumu un "tālāk skatīsimies, ko darīt šajā jautājumā".
Tikmēr par savlaicīgi nepabeigtajiem darbiem Ģertrūdes ielā dome sākusi iekasēt līgumsodu 1368 eiro dienā. Šajā objektā darbus veic SIA "ReRe vide", kas kavēšanos skaidro ar karu Ukrainā - ielu granīta apmales esot pasūtītas Ukrainā un kara dēļ to ražošana neesot notikusi laikā.