Eiropas jaunā viesabonēšanas regula palīdz lietotājiem kļūdaini nepārmaksāt
foto: Shutterstock
Bizness un ekonomika

Eiropas jaunā viesabonēšanas regula palīdz lietotājiem kļūdaini nepārmaksāt

Kas Jauns Avīze

Stājusies spēka jaunā, uzlabotā Eiropas Savienības (ES) regula, kas paplašina “Viesabonēšanu kā mājās” līdz 2032. gadam. Tā ir shēma, ar kuru ceļotāji ES vai Eiropas Ekonomikas zonas valstīs var zvanīt, sūtīt īsziņas un lietot internetu ārzemēs bez papildu maksas.

Jaunie noteikumi arī sniegs ievērojamus ieguvumus ES uzņēmumiem un iedzīvotājiem, kuriem būs labāka viesabonēšanas pieredze, ar tādu pašu mobilo sakaru pakalpojumu kvalitāti ārzemēs, kāda tiem ir savā valstī, uzsver Eiropas Komisija. Noteikumi uzlabo piekļuvi ārkārtas situāciju saziņai visā ES un garantē skaidru informāciju par pakalpojumiem, kuriem var piemērot papildu maksu.

Ne sliktāk kā mājās

Komisijas priekšsēdētājas izpildvietniece digitālajam laikmetam gatavas Eiropas jautājumos Margrēte Vestagere skaidro, ka, pagarinot šo noteikumu darbību, tiks saglabāta konkurence starp operatoriem un patērētājiem arī turpmākos desmit gadus būs pieejama bezmaksas viesabonēšana.

Līdz ar to patērētājiem turpmāk būs tiesības uz tādu pašu mobilā interneta kvalitāti ārzemēs kā mājās. Mobilo sakaru operatoriem jānodrošina, ka klientiem ir piekļuve 4G vai progresīvākajiem 5G tīkliem, ja tie ir pieejami apmeklētajā galamērķī. Informāciju par tīkla pieejamību var atrast savos mobilo sakaru pakalpojumu līgumos un operatoru tīmekļa vietnēs.

Griesti līdz 50 eiro

Jaunie viesabonēšanas noteikumi nosaka operatoriem par pienākumu aizsargāt patērētājus un informēt viņus, ja to telefoni pārslēdzas uz tīkliem, kas nav sauszemes tīkli. Turklāt operatoriem automātiski jāpārtrauc mobilo sakaru pakalpojumi, ja tie tīklos, kas nav sauszemes tīkli, sasniedz 50 eiro maksu vai citu iepriekš noteiktu ierobežojumu. Operatori var piedāvāt papildpakalpojumus, piemēram, iespēju atteikties no viesabonēšanas lidmašīnās un kuģos.

Tāpat operatoriem jānodrošina, ka patērētāji saņem informāciju par tālruņa numuru veidiem, kas var radīt papildu izmaksas, zvanot vai piekļūstot tiem no ārvalstīm. Līdz ar to operatoriem būtu jāinformē patērētāji, izmantojot automātiskas īsziņas, kas nosūtītas, šķērsojot robežu uz citu ES valsti, kā arī pakalpojumu līgumos.

112 visā blokā

Jaunie noteikumi nodrošina, ka iedzīvotāji ir informēti par vienoto ES neatliekamās palīdzības numuru 112, ko var izmantot jebkurā vietā ES. Līdz 2023. gada jūnijam operatoriem būs jāsāk sūtīt automātiskus ziņojumus klientiem, kas ceļo uz ārzemēm, lai viņus informētu par pieejamajiem alternatīvajiem līdzekļiem neatliekamās palīdzības dienestu sasniegšanai, piemēram, izmantojot reāllaika tekstu vai lietotnes. Iedzīvotāji, kuri nevar veikt balss zvanus, var izmantot šīs iespējas.

Viesabonēšanas regulā ir noteiktas zemākas vairumtirdzniecības maksas operatoriem par tīklu izmantošanu ārvalstīs, lai sniegtu pakalpojumus saviem klientiem, kad tie atrodas ārzemēs. Vairumcenas maksimumu nosaka tādā līmenī, ka operatori spēj uzņemties un atgūt izmaksas, ko rada viesabonēšanas pakalpojumu sniegšana patērētājiem par iekšzemes cenām.