Auto un tehnoloģijas

Nesliesim Latvijā veco riepu kaudzi! Kā pareizi rīkoties ar nobrauktajām auto riepām?

Jauns.lv

Auto riepas pēc to nolietošanās var kļūt par visai problemātiskiem atkritumiem. Turpināt ar tām braukt nedrīkst drošības apsvērumu dēļ, uzglabāt tās dzīvojamajā telpā vai garāžā nozīmē upurēt gana lielu telpas daļu nelietojamai, nepārdodamai riepu kaudzei, bet domai par “pēdējo braucienu” uz mežmalu vispār nevajadzētu ne prātā ienākt. Bet kā tad pareizāk rīkoties?

Šis jautājums varētu būt vērtīgs atgādinājums tiem, kuri, beidzoties ziemai, lūkojas iegādāties jaunas riepas un noderīga informācija jaunākiem autovadītājiem, kuri ar veco riepu utilizācijas procesu vēl nav paguvuši saskarties.

Riepu utilizācija ir būtiska daļa no tā, kā darbojas uzticami, respektabli riepu importētāji, gādājot, lai braukšana ar automobili, kas mūslaikos kļūst ar vien pieejamāka visiem – nenozīmētu arvien lielāku skādi videi.

Sīkāk par riepu utilizāciju un tās nozīmi stāsta IC24.LV riepu tirdzniecības vadītājs Gundars Liekne.

Pērkot jaunas, tiekam vaļā no vecajām

“Vienkārši runājot – riepu utilizācija ir process, kura ietvaros vecās, nolietotās, braukšanai nederīgās riepas pārstrādā izejmateriālos. Es to kopējo procesu drīzāk sauktu par riepu apsaimniekošanu, jo utilizācija jau ir tas, ko paveic ražotnēs, kur riepa tiek sagriezta, sadalīta sastāvdaļās, turpmākai to izmantošanai,” pamāca “IC24.LV” pārstāvis.

Autovadītāju šis process skar brīdī, kad automašīnai riepas ir nobrauktas – protektora dziļums vairs neatbilst prasībām.

“Ko ar šīm riepām darīt tālāk? Acīmredzot, jāiegādājas jaunas? Bet ko ar vecajām – likt šķūnītī? Diemžēl ļoti bieži, nezināšanas, neinformētības dēļ varam redzēt, ka cilvēki riepas atstāj pie atkritumu urnām, sliktākajā gadījumā aizbrauc un izmet mežā, tādējādi piesārņojot vidi. Tajā pašā laikā ir pieejamas ļoti ērtas iespējas tikt vaļā no vecajām riepām, neapgrūtinot ne sevi, ne citus, turklāt pie viena iegādājoties jaunas automašīnas riepas,” skaidro interneta veikala pārstāvis.

 “Autovadītājs šo jautājumu var risināt, dodoties pie dīlera pēc jaunām riepām, un vaicājot: vai es drīkstu jums atstāt savas vecās riepas? Pēc būtības tirgotāji, kuri maksā dabas resursu nodokli, jeb – pērk riepas no partneriem, kuri importējot riepas, ir veikuši šī nodokļa nomaksu –, noteikti pieņems jūsu nobrauktās riepas un pēcāk nodos apsaimniekotājam, utilizācijai.

Nobrauktās riepas pārtop jaunos izejmateriālos

Kas tad īsti pēcāk notiek ar nolietotajām riepām? Utilizācijas rezultātā, atmetot stieples, paliek šķēlēs sagrieztas gumijas daļas no kurām veido granulas, kuru tālākās pielietošanas iespējas ražošanā ir pietiekami plašas.

“Viens no populāriem pielietošanas veidiem ir sporta laukumu gumijas segumu ražošana. Ir arī iestrādes specifiskai pielietošanai ceļubūvē. Ir pētījumi, kuros šī materiāla izmantošana attiecīgajiem nolūkiem pašlaik izskatās pietiekami daudzsološi. Tie būs populārākie iegūto izejvielu izmantošanas veidi, taču pastāv arī citi,” norāda speciālists.

Cik liela ir Latvijas “veco riepu kaudze”?

Uzņēmumā norāda, ka mūslaikos izteikts vairākums tirgotāju bez problēmām spēs paņemt klienta vecās riepas, taču netrūkstot arī gadījumu, kad atsevišķi komersanti Latvijā ieved riepas, nenomaksājot minēto dabas resursu nodokli.

“Šai problēmai ir divas puses – komersanti, kas nepiedāvā iespēju atstāt vecās riepas, kā arī apsaimniekotāji, kuri faktiski tās neutilizē. Tas izvēršas ķēdītē, un veidojas šo te nolietoto riepu uzkrājums, kas arī Latvijā ir. Galapatērētāju tas tiešā veidā neskar, taču tā ir neapdomīga saimniekošana, kas kaitē videi. Mans ieteikums, bez šaubām, būtu izvēlēties komersantus, kuri spēj nodrošināt riepu utilizāciju. Mūsu gadījumā, piemēram, pērkot riepas “IC24.LV” interneta veikalā, vecās riepas var nodot mums utilizācijai, jāsaglabā vien pirkuma čeks. Ja jums ir riepas, kas jau ilgstoši stāv garāžā, šķūnītī vai kur citur, jāseko līdzi, jo arī paši apsaimniekotāji rīko akcijas, kuru ietvaros galalietotājs var atvest četras riepas un nodot tās bez samaksas,” piebilst “IC24.LV” pārstāvis.

“Vēsturiskais riepu uzkrājums Latvijā gan ir mērāms vairākās tonnās – saskaņā ar Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas 2020. gada aplēsēm –, ap 47 tūkstoši tonnu. Tas ir diezgan būtisks šādu atkritumu daudzums. Daļa šī uzkrājuma ir radusies dēļ nezināšanas, jo dabas resursu nodoklis Latvijā ir maksājams jau kopš 2005. gada, kad tika pieņemts Dabas resursu nodokļa likums,” norāda Liekne.

Pēdējos gados sabiedrība jūtami izglītojas vides aizsardzības un ilgtspējīgas attīstības jautājumos, kā rezultātā arī nepareiza, videi kaitīga atbrīvošanās no nolietotajām riepām vairs neesot tik liela problēma.

“IC24.LV” utilizācijas punktu adreses, kurās iespējams atdot nolietotās auto riepas:

Daugavpils, LV-5401, Stacijas iela 129o
Jēkabpils, LV-5201, Brīvības iela 2B/4
Liepāja, LV – 3401, Brīvības iela 105
Ogre, LV-5001, Celtnieku iela 43
Rīga, LV-1013, Duntes iela 11A
Saldus, LV-3801, Robežu iela 38
Valmiera, LV-4201, Linarda Laicena iela 5
Ventspils, LV-3601, Fabrikas iela 6

foto: Publicitātes foto

Materiāls tapis sadarbībā ar IC24.LV.