"Lidl" ietekmē mainījušās pārtikas preču cenas arī citos veikalos
Šogad oktobrī Latvijā atklāja pirmos mazumtirdzniecības tīkla "Lidl" veikalus. Portāls Jauns.lv uzrunāja Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāju Ingūnu Gulbi, jautājot, kādu iespaidu uz pārtikas preču cenām atstāja "Lidl" ienākšana Latvijas tirgū.
Vispirms viņa norādīja, ka vairākus iepriekšējos gadus pārtikai bija salīdzinoši zemo cenu periods. Bet šī gada sākumā sākās pārtikas cenu pieaugums. Gada beigās tas paātrinājās, palielinājās, un gada nogalē cenas auga diezgan strauji.
"Lidl" veikals dienu pirms atvēršanas
Pasaulē daudz kas kļuva dārgāks
Cenu pieaugumu izsauca tie procesi, kas notika pasaulē. Lokālajiem procesiem bija salīdzinoši maza ietekme. "Visā pasaulē dārgāka kļuva degviela, elektrība, gāze, kas ir galvenie ražošanas resursi. Tad arī visa loģistika, pārvadājumi, piemēram, lai atvestu izejvielas, iepakojumu utt., kļuva dārgāki. Pats iepakojums kļuva dārgāks un grūtāk dabūjams, jo kavējās un bija ilgākas piegādes utt.
Arī paši pārtikas pamatprodukti kļuva dārgāki. Piemēram, graudi kļuva ievērojami dārgāki. Graudi ir izejviela ne tikai Ziemassvētku piparkūkām, cepumiem un maizei, bet daudz lielāku ietekmi tie atstāj kā lopbarība. Tas nozīmē, ka gaļa, piens, graudi kļūst dārgāki. "
Kā cenu kāpumu ietekmēja "Lidl" ienākšana Latvijā?
""Lidl" ienākšana pašā tirdzniecības nozarē ir ļoti būtiska. Ļoti, ļoti liels spēlētājs ienāca tirdzniecības nozarē," viņa raksturoja "Lidl" ienākšanu, kas palielināja konkurenci starp tirgotājiem.
Mums kā patērētājiem tas ir labi, jo ir vēl viena iespēja izvēlēties cita veida produkciju. Arī ražotājiem tas ir pozitīvi, jo ir iespēja runāt ar vēl kādu veikalu ķēdi par savu produktu tirgošanu. Savukārt tirgotājiem "Lidl" nozīmē konkurentu, par ko viņi jau iepriekš satraucās un baidījās.
Rīgā svinīgi atklāti ilgi gaidītie “Lidl” veikali
Šodien, 7. oktobrī, savas durvis apmeklētājiem ver vadošais Eiropas mazumtirdzniecības uzņēmums "Lidl".
Banānu kari
"Lidl" ienāca Latvijas tirgū ar dažādām preču akcijām un pazeminātām cenām, piemēram, tirgojot ļoti lētus banānus. Tās var uzskatīt par normālām tirgus iekarošanas cenām.
Parasti tirgus iekarošanas stratēģijas īstenotāji ienāk ar zemu cenu, kļūst populāri un atpazīstami, cilvēki pierod pie viņiem iet un tad var pacelt cenas. "Tā ir standarta metode." Līdz ar to arī pārējie tirgotāji skatījās līdzi cenām un pat samazināja tās.
Lietuvā pārtikas preču cenas bija līdzīgākas
Gulbe akcentēja, ka Lietuvā, kur "Lidl" darbojās jau agrāk, visās lielākajās veikalu ķēdēs galveno pārtikas preču cenas bija gandrīz vienādas. Piemēram, cukurs visur maksāja 55 centus, bet griķi - 1,24 eiro.
Savukārt pie mums pārtikas preču cenas ļoti atšķīrās dažādās veikalu ķēdēs, piemēram, cukurs maksāja no 55 centiem līdz 1,15 eiro. Iepriekš mūsu veikalos pārtikas preču cenām bija daudz plašāka amplitūda.
Savukārt decembrī pārtikas preču cenu amplitūda Latvijā bija samazinājusies. Tas liecina, ka citās veikalu ķēdēs notikusi optimizācija un cenas tirgū tiek noteiktas līdzīgākas.
Cilvēki ķer akcijas "Lidl" veikalos Lietuvā 2017. gada vasarā
15.decembrī Lietuvas pilsētā Panevēžā atvērts Eiropā pazīstamā zīmola "Lidl" veikals.
Cenu kāpumu drusku piebremzēja
Pērn nebija pārtikas cenu samazinājuma, jo pasaulē bija dažādi apstākļu, kuru iespaidā pārtika kļuva dārgāka. Bet varētu būt, ka cenu kāpums ir drusku piebremzēts tieši tāpēc, ka ienāca konkurents. Iespējams, ja "Lidl" nebūtu ienācis Latvijas tirgū, mūsu pārtikas preču cenas patlaban varētu būt augstākas.