Auto un tehnoloģijas

Auto ziņas: kāpēc pandēmija autobraucējus padara agresīvus?

Auto ziņas

Jauns.lv

Vai nav jocīgi - mājsēdes laikā automašīnu ielās ir mazāk, un satiksme parasti ir raitāka. Vienlaikus braukšana kļuvusi nervozāka un pat agresīvāka.

“Mēs to novērojām arī pirmās mājsēdes laikā. Neskatoties uz to, ka satiksme ir mazāka, tā ir daudz nervozāka, tas noteikti ir psiholoģisks jautājums. Cilvēki vienkārši jūtas slikti,” stāsta Jānis Vanks, DBS autoskolas direktors.

Autoskolas novērojumiem piekrīt Latvijas universitātes profesors sociālajā psiholoģijā Ivars Austers.

“Cilvēks ir atlaists no darba, viņam trūkst naudas. Viņš ir nomāktā stāvoklī, gatavs izpaust savu attieksmi visnepiemērotākā vietā. Ceļu satiksme kalpo par zibensnovedēju negatīvā nozīmē. Viņi ir noguruši, nomocīti dusmīgi uz visu. To nespēj paturēt sevī un izliek satiksmē.

Mājsēde ir ekstremāla situācija, un ne visi prot tai pielāgoties, pat ja paši domā, ka to spēj. 

“Arī maza lieta, kas var izsist no līdzsvara, uzreiz nokaitina vairāk un mēs uz to asāk reaģējam. Sīkumi, ko agrāk nemaz nebūtu ievērojuši, pēkšņi kaitina, ilgi gruzd un provocē uz asu rīcību. Ja viens no šoferiem izdara manevru kas pārsteidz citus, tas rada ķēdes reakciju,” turpina Jānis Vanks.

Pret agresīvu braukšanu pat bez redzama iemesla, piemēram, gara sastrēguma, ir gan ilgtermiņa, gan īstermiņa zāles. 

Pēc profesora Austera domām ilgtermiņā tas būtu padziļināts apmācības process autoskolās, apziņa par soda neizbēgamību un vairāk empātijas jeb vienkāršāk sakot, spējas iejusties otra cilvēka ādā.