Atkal kāpj degvielas cenas. Drīz tās var sasniegt pirmskrīzes līmeni
Autovadītāji pamanījuši, ka pēdējā laikā palielinās degvielas cenas. Portāla Jauns.lv uzrunātie speciālisti degvielas cenu kāpumu saista ar pasaules naftas cenu pieaugumu un prognozē, ka tuvākajā laikā Latvijas šoferiem par degvielu būs jāmaksā vēl vairāk.
Jauns.lv novērojumi liecina, ka pēdējā mēneša laikā degvielas cenas ir palielinātas vairākas reizes. Piemēram, 15.janvārī SIA "Circle K Latvia" benzīntankā 95.benzīns maksāja 1,199 eiro, bet dīzeļdegviela - 1,089 eiro. Savukārt SIA "Neste Latvija" 95.benzīna cena bija 1,177 eiro un dīzeļdegviela maksāja 1,057 eiro par litru.
Bet pēc mēneša - 15.februārī - cenas Latvijas degvielas uzpildes stacijās ir krietni augstākas. "Circle K Latvia" 95.benzīna litrs maksāja 1,264 eiro, bet dīzeļdegvielas litrs - 1,164. Savukārt "Neste Latvija" degvielas uzpildes stacijās šīs nedēļas sākumā par litru 95.benzīna bija jāmaksā 1,237 eiro, bet par dīzeļdegvielu - 1,137 eiro litrā, liecina aģentūras LETA dati.
Divi svarīgi iemesli, kāpēc kāpušas degvielas cenas
Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis sarunā ar Jauns.lv degvielas cenu kāpumu pēdējā laikā skaidroja šādi: "Iemesls ir ļoti vienkāršs - aug pasaules benzīna, degvielas, propāna gāzes cenas. Tās sāka strauji augt pēc diviem notikumiem.
Pirmkārt, Džo Baidena ievēlēšana ASV prezidenta amatā, visi klimata plāni, atbalsta pakete 1,9 triljonu apjomā un vesela virkne ekonomikas stimulējošo pasākumu.
Otrkārt, ļoti būtiski, ka Naftas eksportētājvalstu organizācija OPEC+, kuras sastāvā ir arī Krievija, vienojās par to, ka samazinās naftas ieguvi, līdz ar to radot deficītu. Pats galvenais bija tas, ka Saūda Arābija negaidīti paziņoja, ka tā samazinās savu ieguvi pat par 10%, līdz ar to izveidojot nelielu deficītu tirgū, kas ļauj audzēt cenu naftai."
Karčevskis sacīja, ka šie ir divi galvenie iemesli, kāpēc pieaug degvielas cenas: "Nekādu citu būtisku iemeslu nav." Viņš norādīja, ka kāds rēķina, ka augstais laiks palielina izmaksas tāpēc, ka jākurina vairāk. Tas var ietekmēt, bet, viņaprāt, ne būtiski.
Pasaule paguvusi pielāgoties
"Ļoti redzams, ka pasaules ekonomika ir pielāgojusies tai situācijai, ka lidmašīnas lido, piemēram, tikai 30% apjomā no aizpagājušā gada daudzuma, ka autobraucēju ir tik, cik to ir. Šī situācija ir apzināta un vairs nav tādas pārprodukcijas, kāda bija pagājušā gada martā, aprīlī, kad lidojumiem un braukšanai paredzētā degviela bija pārpalikumā un pat nebija, kur to glabāt.
Tagad pasaule ir stabilizējusies, sapratusi. Pilnīgi loģiski, ka naftas cena aug līdz 60 dolāriem par barelu un turpinās augt," viņš teica.
Gaidāms naftas cenu kāpums
Runājot par gaidāmo naftas cenu kāpumu, Karčevskis norādīja, ka par šo jautājumu ir daudz spekulāciju un jebkurā brīdī naftas cenas var mainīties: "Naftas cenas izmaina pat vakcīnas izlaišana vai neizlaišana, iebrukums Kapitolijā vai nē. Viss kaut kas jebkurā brīdī var notikt. Es varu apstiprināt tikai to, kas ir redzams: naftas cenu tendence ir augoša."
Ja vakcinācijas process notiek mierīgi, nav iebrukuma Kapitolijā un citu starptautisku satricinājumu, tad var prognozēt, ka naftas cenu kāpums nebūs straujš. Kopumā tendence ir augoša. Patlaban naftas barels maksā 62 dolārus, bet mēs atceramies, ka naftas barels maksāja 30, 40 un 50 dolārus, eksperts atgādināja.
Kā naftas kāpums ietekmēs Latvijas autovadītājus?
Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs skaidroja, ka pasaules naftas cenu kāpums atstās negatīvu ietekmi uz Latvijas ekonomiku, jo mūsu valsts ir degvielas importētāji. "Līdz ar to mums būtu izdevīgi, ja cenas būtu zemas un mēs par importu maksātu mazāk. Viennozīmīgi mums kāpums nav izdevīgs. Mums ļoti izdevīgas cenas bija pagājušajā gadā, kas deva Latvijai reālu ieguvumu."
Karčevskis norādīja, ka patlaban degvielas cenas Latvija vēl nav sasniegušas pirmspandēmijas līmeni. Pagājušā gada sākumā, kad Covid-19 vēl nebija Latvijā, litrs 95.benzīna maksāja aptuveni 1,37 eiro, bet par litru dīzeļdegvielas bija jāmaksā aptuveni 1,28-1,29 eiro. Patlaban degvielas cenas Latvijas benzīntankos ir zemākas.
Ja kāds autovadītājs saka, ka tagad degviela ir ļoti dārga, Karčevskis ieteica atminēties, cik tā maksāja pagājušā gada sākumā. "Protams, kuram gribas maksāt vairāk? Nevienam negribas! Šī tēma ir sāpīga visai pasaulei."
Alternatīvās degvielas kāpinās parastās degvielas cenu
Sarunas noslēgumā viņš vērsa uzmanību, ka dažāda veida alternatīvo degvielu iesaiste tirgū noteikti cels parastās degvielas cenas. Turklāt kāpums tuvāko gadu un gadu desmitu laikā gaidāms ievērojams. Dažādi plānotie pasākumi parastās degvielas cenas kāpinās ik pa dažiem gadiem - jau tagad ir zināms, kādas izmaiņas gaidāmas tuvāko gadu laikā. "Noteikti nāksies rakstīt par to, cik daudz, piemēram, kārtējais obligātais piejaukums ir izmainījis degvielas cenas."
Par to gan vēl nevajadzēs satraukties šogad. Tāpat šogad nav plānots palielināt degvielas akcīzes nodokli.
Arī ekonomists norāda uz ekonomikas atkopšanos
Arī "Bankas Citadele" ekonomists Mārtiņš Āboliņš Jauns.lv skaidroja, ka galvenais naftas cenu kāpumu veicinošai faktors šobrīd ir globālās ekonomikas atkopšanās no Covid-19, it īpaši rūpniecības sektorā, kā arī OPEC+ īstenotie naftas ieguves ierobežojumi.
"Tas ir sabalansējis naftas piedāvājumu un pieprasījumu pasaules tirgos, kā rezultātā ir ievērojami samazinājušies arī naftas produktu krājumi. Tāpat šobrīd pasaules attīstītajās ekonomikās ir sākusies vakcinācija pret Covid-19 un tas ļauj cerēt uz tālāku globālās ekonomikas atkopšanos 2021. gada otrajā pusē, ko papildus veicinās arī apjomīgie ekonomikas stimulēšanas pasākumi. Arī tas veicina naftas un citu resursu cenu kāpumu," viņš skaidroja.
Degvielas cenas varētu atgriezties pirms pandēmijas līmenī
Ekonomists arī norādīja, ka Latvijā degvielas cenas kopumā seko globālajām naftas cenām un Brent naftas cenas jau ir sasniegušas 2019.gada otrās puses līmeni.
"Tādēļ degvielas cenu kāpums tuvākajās nedēļās, visticamāk, turpināsies arī Latvijā, un degvielas cenas varētu atgriezties pirms pandēmijas līmenī," Āboliņš prognozēja.