foto: LETA
Jaunzeme: "Nemaksātājiem klājas grūti jau 20 gadu un nekad nekļūs vieglāk, ja būsim toleranti"
Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme
Bizness un ekonomika
2020. gada 16. oktobris, 15:39

Jaunzeme: "Nemaksātājiem klājas grūti jau 20 gadu un nekad nekļūs vieglāk, ja būsim toleranti"

Jauns.lv / LETA

Latvijā brīvprātīgi nodokļus nomaksā 57% nodokļu maksātāju, tāpēc Valsts ieņēmumu dienestam (VID) jāmeklē ceļi, kā piekļūt tiem, kuri to nedara, piektdien sabiedrības vadītāju konferencē "Celtspēja" sacīja VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme.

VID vadītāja skaidroja, ka tas ir diezgan labs rādītājs, jo ir valstis, kurās brīvprātīgi nodokļus maksā vien 5%, tomēr šo rādītāju būtu jāpalielina. 

"Profesionāls un godīgs VID veicinās nodokļu nomaksu, bet arī sabiedrībai ir jāmainās. Jājautā, cik toleranti mēs būsim pret nodokļu nemaksātājiem. Ja mēs pieveram acis, sakot, ka viņam jau klājas grūti, tāpēc nemaksā, tad nekas nemainīsies. Nemaksātājiem klājas grūti jau 20 gadus un nekad nekļūs vieglāk, ja mēs pret to būsim toleranti," sacīja Jaunzeme. 

VID vadītāja piebilda, ka nederēs arī atruna, ka "visi tā dara", jo skaitļi liecina par pretējo - vairums godīgi un brīvprātīgi maksā nodokļus. 

Jaunzeme skaidroja, ka viens no VID tuvākās nākotnes uzdevumiem būs izprast nodokļu nemaksātāju motivāciju, tāpēc nepieciešami uzvedības ekonomikas pētījumi. 

"Jāsaprot, kā iekļūt viņu galvās un saprast, kas tur notiek. Katram ir sava motivācija, tāpēc VID nav jēgas visiem rakstīt vienādu standartizētu vēstuli par nodokļu parādiem. Katrs klients būs jāuzrunā individuāli - "Jāni vai Ilze, tu esi parādā tik un tik, un mēs sagaidām, ka tu šo parādu nokārtosi". Tas būs iedarbīgāk," sacīja Jaunzeme. 

Viņa piebilda, ka VID domā, kā paturēt lojālos klientus, tāpēc veic klientu segmentēšanu, līdzīgi kā to dara privātais bizness. Jaunzeme skaidroja, ka lojālie klienti tiek iedalīti uzticamajos, uzraugāmajos un veicināmajos. Uz uzticamajiem VID paļaujas pilnīgā, uzraugāmajiem un veicināmajiem ir nelielas problēmas, bet tās kopīgiem spēkiem ir pārvaramas.

Savukārt pārējie klienti iedalīti nereģistrētajos, zemas ilgtspējas un ierobežojamajos. Pēdējā grupā ietilpst tādi klienti, kuru turpmākā saimnieciskā darbība nav vēlama, tāpēc VID pret tiem jāveic viss iespējamo ierobežojošo darbību komplekss, skaidroja Jaunzeme.