Pasaules lielfirmas - tostarp "Nike" - baidās no Ķīnas dusmām
ASV kompānija "Nike" bijusi spiesta apturēt jaunāko sporta apavu modeļu pārdošanu Ķīnā, jo tās dizainers izteicis atbalstu protestiem Honkongā.
Japānis Dzjuns Takahasi kroseņu "Nike Undercover" sociālā tīkla Instagram kontā ievietoja foto ar Honkongas demonstrantiem un ierakstīja, ka atbalsta viņus.
Kas notiek Honkongā
Jūnijā Honkongā izcēlās protesti pret plānoto likumprojektu par aizdomās turētu personu izdošanu Ķīnai. Ir bažas, ka tas ļautu Pekinai ne tikai tiesāt kriminālnoziedzniekus, bet arī izrēķināties ar politiski nevēlamiem aktīvistiem. Patlaban likumprojekts atlikts uz nenoteiktu laiku.
Bijusī Lielbritānijas kolonija kopš 1997. gada ir iekļauta Ķīnas sastāvā, tomēr Honkongai ir autonomas teritorijas statuss, tās pilsoņi bauda plašākas tiesības nekā kontinentālajā Ķīnā. Īpašās tiesības un brīvības noteiktas līdz 2047. gadam.
Preces izņem no tirdzniecības
Ar Takahasi līdzdalību veidoto apavu līniju daži lieli Ķīnas tirgotāji tūdaļ bez paskaidrojumiem izņēma no tirdzniecības. Galvenais "Nike" partneris Ķīnā "YYSports" paziņoja, ka atcelta plānotā kroseņu "Daybreak" pārdošana. Interneta tirgotājs "Douniu" izņēma no pārdošanas visas "Undercover" līnijas preces, skaidrojot to “ar īpašiem apstākļiem”.
Takahasi vēstījums no "Instragram" izdzēsts, un "Nike" taisnojas, ka tas bijis tikai viņa personiskais viedoklis. Ķīnā pieeja šim tīklam ir bloķēta, tomēr daudzi atrod iespējas piekļūt aizliegtajām interneta vietnēm.
Ķīnas valdības kontrolētie izdevumi sacēluši propagandas vētru, pieprasot pilnībā aizliegt "Nike Undercover" tirdzniecību. Pērn "Nike" zīmola pārdošanas apjoms Ķīnā sasniedza 5,1 miljardu dolāru, par 18% vairāk nekā gadu iepriekš.
Ķīnu tracina pat dalailamas citāts
Gan oficiālā Pekina, gan daudzi ierindas ķīnieši uzmana, lai pārējā pasaule dancotu pēc viņu prāta. Pērn Mercedes-Benz ražotāji pat divreiz atvainojās pircējiem Ķīnā, jo autoražotāja Instagram kontā parādījās Ķīnā nīstā Tibetas garīgā līdera dalailamas citāts.
Amerikāņu apģērbu kompānija "Gap" bija spiesta atvainoties, kad Ķīnas sociālajā tīklā "Weibo" ievietotajā krekliņā ar šīs valsts karti nebija redzama Taivāna, Dienvidtibeta un Dienvidķīnas jūra.
Un nevajag pat iepīties politikā. Novembrī Ķīnas interneta veikali atteicās tirgot "Dolce&Gabbana" preces, jo uzskatīja par rasistisku un aizvainojošu firmas reklāmu – ķīniešu modele ar lielām krūtīm nesekmīgi centās ar irbuļiem ēst itāļu makaronus un picu. "Dolce&Gabbana" velti taisnojās, ka tas ir joks, ķīniešu slavenības aicināja boikotēt šo zīmolu.
Stefano Gabana personiski atvainojās, modes nams publicēja arī video, kur Gabana un Domeniko Dolče lūdza piedošanu Ķīnas pilsoņiem ķīniešu valodā.
Boikotēt "Nike" aicina arī amerikāņi
Atgriežoties pie "Nike" – šai kompānijai problēmas ir bijušas arī pašu mājās. Pērn septembrī par tās reklāmas seju kļuva amerikāņu futbolists Kolins Kaperniks. Par atbildi sekoja aicinājumi uz boikotu, daudzi amerikāņi dedzināja "Nike" krosenes un plēsa apģērbu.
Proti, Kaperniks 2016. gadā kādā mačā palika demonstratīvi sēžam ASV himnas laikā un citā reizē piesēda uz viena ceļa. Viņš to skaidroja ar protestu pret rasu diskrimināciju un cietsirdīgu policijas attieksmi pret afroamerikāņiem. Tāpat Kaperniks atklāti izpauda nepatiku pret ASV prezidenta Donalda Trampa politiku, kam vēlāk pievienojās vēl vairākas Ziemeļamerikas sporta zvaigzne, tostarp NBA spīdeklis Lebrons Džeimss.