Ar izmaiņām likumā plāno veicināt konkurenci iepirkumos
Finanšu ministrija (FM) saskaņošanai nodevusi grozījumus Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā, ar kuriem paredzēts iepirkumos veicināt konkurenci.
FM atsaucās uz Eiropas Komisiju (EK), kas norādījusi uz ievērojamiem korupcijas riskiem publiskajos iepirkumos Latvijā. Arī Konkurences padome (KP), vēršot uzmanību uz raksturīgākajiem trūkumiem konkurences uzraudzībā 2018.gadā, ir izcēlusi iepirkumu karteļus kā vienu no konkurences vides galvenajiem riskiem, tostarp konkretizējot, ka iepirkumu organizētāji nereti ir pirmie, kuri var identificēt aizdomīgas līdzības pretendentu piedāvājumos.
"Viena no galvenajām problēmām, kas saistās ar konkurences neesamību un korupcijas riskiem, uz ko vairākkārt savās publikācijās ir norādījusi arī sabiedrība par atklātību "Delna", ir tie publiskie iepirkumi, kuros piedāvājumu vai pieteikumu ir iesniedzis tikai viens piegādātājs, ar kuru tiek noslēgts iepirkuma līgums. No EK apkopotajiem datiem par 2017.gada pārskata periodu redzams, ka Latvijas publisko iepirkumu rādītāji par iepirkumiem un iepirkuma procedūrām, kurās iesniegts tikai viens pieteikums vai piedāvājums, ir jāuzlabo, jo no visām iepirkuma procedūrām un iepirkumiem 27% iepirkuma līguma slēgšanas tiesības piešķirtas vienīgajam piedāvājumu vai pieteikumu iesniegušajam pretendentam," informēja FM.
Ministrijā uzsvēra, ka Latvijā joprojām ir ievērojams skaits iepirkumu, kuros faktiski nav konkurences starp tirgus dalībniekiem, turklāt prasības iepirkumos tiek formulētas tā, ka tās spēj izpildīt ierobežots un šaurs piegādātāju loks, kas savukārt norāda uz nepamatotu un ierobežojošu prasību izvirzīšanu.
FM secināja, ka Latvijā arvien biežāk faktiskajā publiskā iepirkuma procesā netiek sasniegts publiskā iepirkuma regulējuma mērķis - iepirkumu atklātums, piegādātāju brīva konkurence, vienlīdzīga un taisnīga attieksme pret tiem, sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju un publisku personu līdzekļu efektīva izmantošana. Tāpēc ar likuma grozījumiem FM centīsies paredzēti maksimāli stingrus noteikumus gadījumiem, kad iepirkuma procedūrā piedāvājumu ir iesniedzis tikai viens piegādātājs, tādējādi veicinot piegādātāju dalību iepirkuma procedūrās.
Ar likuma grozījumiem paredzēts paaugstināt iepirkumu veicēju atbildību par iepirkumu norisi. Tāpat paredzēts, ka pirms iepirkuma sākšanas jābūt veiktai tirgus izpētei un noskaidrotām piegādātāju iespējām konkurences apstākļos nodrošināt sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja vajadzības.
Ar grozījumiem regulējumā arī iecerēts ierobežot iespēju noslēgt iepirkuma līgumus iepirkuma procedūru rezultātā, kurās nav nodrošināta konkurence un iesniegts tikai viens pieteikums vai piedāvājums. Paredzēta arī pakāpeniska atteikšanās no zemākās cenas kā vienīgā kritērija izvērtēšanas, paredzot noteiktas būvdarbu, preču un pakalpojumu grupas, kurās obligāti ir jāvērtē arī citi saimnieciskā izdevīguma kritēriji.
Par likuma grozījumiem vēl jālemj Ministru kabinetam, bet gala lēmums jāpieņem Saeimai.