Brisele nobremzē Eiropas vilcienus
Francijas "Alstom" ražotais ātrvilciens TGV "Duplex" (pa kreisi) un Vācijas "Siemens" radītais ICE stacijā Parīzē. Abas firmas varēja apvienot spēkus, bet atdūrās pret Eiropas Komisiju.
Bizness un ekonomika

Brisele nobremzē Eiropas vilcienus

Kas Jauns Avīze

Eiropas Savienības konkurences komisāre Margrēta Vestagere noraidījusi Vācijas rūpniecības giganta "Siemens" un Francijas mašīnbūves uzņēmuma "Alstom" ieceri apvienot vilcienu ražošanu.

Šis darījums radītu vācu un franču kopīgā "Airbus" līdzinieku dzelzceļa nozarē, taču Eiropas Komisija to bloķējusi, jo “uzņēmumi nevēlējās piedāvāt risinājumus saistībā ar mūsu nopietnajām bažām par konkurenci”.

Sāncenši var priecāties

“Bez pietiekamas piekāpības šī apvienošanās izraisītu augstākas cenas signalizēšanas sistēmām, kas nodrošina pasažieru drošību, un nākamās paaudzes ātrgaitas vilcieniem,” skaidro Vestagere. Francijas ekonomikas un finanšu ministrs Bruno Lemērs šo lēmumu sauc par ekonomisku kļūdu, sašutusi ir arī Vācijas valdība. Bet ir kāds, kas priecājas – Ķīna un tās koncerns CRRC, kas izvērš darbību pasaules tirgū.
CRRC jau spējis noslēgt nozīmīgus līgumus ASV (Bostonā, Losandželosā un Filadelfijā) un arī Eiropā, tostarp Čehijā, Serbijā un Maķedonijā. Prieku par Briseles nostāju paudusi arī Kanādas kompānija Bombardier, kurai gan Eiropā ir ražotnes, lielāko daļu darba vietu nodrošinot Vācijā.

Vācija un Francija prasīs izmaiņas

Tagad Parīze un Berlīne kopīgi rosinās izmaiņas Eiropas Savienības konkurences noteikumos, lai Eiropas uzņēmumi spētu līdzvērtīgi konkurēt ar ASV un Ķīnas kompānijām, paziņojis Vācijas ekonomikas ministrs Pēters Altmaiers.
Viņa Francijas kolēģis Lemērs Briseles normas sauc par novecojušām, bet konkrētais liegums vājinot Eiropu un “kalpo Ķīnas ekonomiskajām un industriālajām interesēm”.
Paradokss – sparīgi aizstāvot no Eiropas monopoliem patērētājus, eirokrāti šoreiz atbalsta tikai Ķīnas uzņēmumus. Koncerns CRRC pieder valstij, un tieši tas kļuva par galveno iemeslu, lai 2017. gada septembrī "Siemens" un "Alstom" vienotos par kopīgu vilcienu ražošanu. Tomēr centienus piebremzēt ķīniešu lokomotīvi izjauca savējie – burta kalpi no Eiropas Komisijas.

Iedomātas briesmas un reāli zaudējumi

Pat apvienošanās gadījumā abu Eiropas kompāniju gada ieņēmumi būtu divreiz mazāki nekā Ķīnas konkurentam ar 30 miljardiem eiro. Lai ar to konkurētu pasaules mērogā, vajadzīgs liels spēks. Tomēr dānietei Vestagerai nerūp Eiropas Savienības ražotāju pūliņi pelnīt citās valstīs, bet tikai jautājums, kā novērst monopolu briesmas. Pēc viņas vārdiem, ir ļoti mazticams, ka tuvākajā nākotnē ātrvilcienu ražotāji Eiropā saskarsies ar konkurenci no Ķīnas. Arī signalizācijas tehniku Ķīna mums nepiegādājot.

Eiropas Komisijas prezidents Žans Klods Junkers norāda, ka bloka pretmonopolu uzraugi ļāvuši biznesa apvienošanos vairāk nekā 6000 gadījumu un bloķējuši mazāk nekā trīsdesmit. “To es saku visiem tiem, kas apgalvo, ka Eiropas Komisiju veido akli, stulbi, iecirtīgi tehnokrāti,” uzstāj Junkers.