“Škoda Vagonka” atsakās piekāpties vilcienu iepirkuma konkursa uzvarētājam, spāņu ražotājam “Talgo”
Otrdien, 4. decembrī, preses konferencē Rīgā čehu vilcienu ražotājs “Škoda Vagonka” skaidroja neapmierinātību ar “Pasažieru vilciens” (PV) rīkotā elektrovilcienu iegādes konkursa galarezultātiem, kas liecina, - uzvarējusi ir spāņu kompānija “Talgo”.
Pasažieru pārvadātāja PV elektrovilcienu iegādes iepirkumā par uzvarētāju atzītajam Spānijas uzņēmumam “Talgo” esot nepietiekama pieredze, kvalifikācija un tā piedāvātās izmaksas uz vienu elektrovilciena sēdvietu gadā esot pārāk augstas, lai uzņēmums uzvarētu šajā iepirkumā, otrdien preses konferencē pauda “Škoda Vagonka” pārstāvji – viceprezidents Ivo Gurnaks un biznesa attīstības direktors Romāns Sorokins.
“Škoda Vagonka” pārmet “Talgo” dārdzību, taču savu pilno cenu nenosauc
“No piedāvājuma atvēršanas procedūras, kas notika 6. augustā, nākamais izdevīgākas finanšu piedāvājums bijis par vairāk nekā 4% dārgāks. Mums ir pamats uzskatīt, ka vēlāk trīs mēnešu periodā mūsu piedāvājums apzināti tika padarīts dārgāks. Notika piemērojamās metodikas maiņas un vairākas aprēķinu korekcijas, uz kurām uzstāja PV un kur vairākos gadījumos mēs piekāpāmies, lai gan uzskatījām, ka tas nepamatoti sadārdzina mūsu piedāvājumu,” sacīja Sorokins.
Viņš atgādināja, ka “Škoda Vagonka” sākotnējā piedāvājumā ietvertās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā bija 893,59 eiro, ko uzņēmums joprojām ir gatavs nodrošināt.
Šī cena esot palielinājusies tikai PV veiktās korekcijas dēļ. Pēc PV pārrunām ar “Škoda Vagonka” kompānijas piedāvātā cena sasniedza 912,05 eiro, bet pēc PV veiktās korekcijas, kas “Škoda Vagonka” esot bijusi nepieņemama, tā pakāpusies līdz 928,5 eiro.
Tikmēr “Talgo” piedāvātās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā mērāmas 932,32 eiro.
Zināms arī, ka spāņu uzņēmuma piedāvātā kopējā līgumcena ir 225 303 262 eiro un tajā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.
Savukārt “Škoda Vagonka” preses konferencē nespēja sniegt atbildi uz jautājumu, kāda būtu čehu uzņēmuma piedāvātā galējā līgumcena. To uzņēmuma pārstāvji pamatoja, sakot, ka viņiem neesot zināmi visi kritēriji simtprocentīgi precīzai līgumcenas nosaukšanai.
“Škoda Vagonka” gan piebilda, ka, saskaņā ar metodi, kurā rēķinātas vienas sēdvietas izmaksas gadā, atzīstot “Talgo” par uzvarētāju, Latvija par vilcieniem pārmaksāšot 10 miljonus eiro.
“Škoda Vagonka” biznesa attīstības direktors Sorokins arī norādīja, ka cenu neatbilstība ir viens no kompānijas iebildumiem iepirkumā, taču iebildumus raisa arī tas, ka “Talgo”, pretēji “Škoda Vagonka”, neesot ražojis tāda tipa vilcienus kā PV plāno iepirkt, un uzņēmumam trūkst atbilstošas kvalifikācijas tam.
Uzņēmuma viceprezidents Ivo Gurnaks vēl piebilda, ka ir nepieciešama ilggadīga pieredze, lai varētu ražot šādas lokomotīves un attiecīgi piedalīties iepirkumā, taču “Talgo” tās pietrūkstot.
“Škoda vagonka” šāda pieredze esot. “Mūsu piedāvājums ir labākais, un saskaņā ar mūsu viedokli, mums bija jābūt uzvarētājam šajā iepirkumā,” viņš uzsvēra.
“Talgo“ piedāvājums bijis saimnieciski izdevīgākais
Iepriekš minēto iemeslu dēļ “Škoda Vagonka” ir vērsies Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ar iesniegumu par pārkāpumiem PV rīkotajā sarunu procedūrā elektrovilcienu iepirkumam. Uzņēmuma tālākā rīcība būs atkarīga no IUB atbildes. Līdz ar to pagaidām ir pāragri pateikt, vai “Škoda Vagonka” par iepirkumu vērsīsies tiesā.
Uzņēmuma pārstāvji gan atteicās komentēt, kādi varētu būt iemesli PV pastāvēšanai uz to, lai “Škoda Vagonka” savā piedāvājumā veiktu cenu korekcijas, iekams no IUB nav saņemta atbilde.
Savukārt PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis jau iepriekš informēja, ka “Talgo” piedāvājums bijis saimnieciski izdevīgākais kopējā vilcienu paredzētajā ekspluatācijas laikā – 35 gados.
Jautāts, kādas bija pārējo pretendentu piedāvātās līgumcenas, Grigulis sacīja, ka nākamais izdevīgākais piedāvājums bija par nepilniem 20 miljoniem eiro dārgāks.
Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF), kas arī apstrīdējis konkursa rezultātus un “Škoda Vagonka”.
Šis ir Latvijas trešais mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un “Stadler”, par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču “Stadler” ierosinātās tiesvedības rezultātā konkursa rezultāts tika atcelts.
Otrajā iepirkumā piedalījās “Hyundai Rotem” un “Stadler”. Labākās cenas piedāvājumu iesniedza “Hyundai”, taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, savukārt toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no “Stadler” nav finansējuma, un PV līgumu nenoslēdza.
PV ir izveidots 2001. gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008. gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.