"Ventspils nafta termināls" pārtrauc maksāt ikgadējo miljonu Ventspils domei
Koncernam "Vitol" piederošās "Ventspils naftas" grupas uzņēmums ""Ventspils nafta" termināls" (VNT) pagājušajā gadā nolēmis vienpusēji lauzt līgumu, saskaņā ar kuru tas Ventspils pašvaldībai ik gadu piešķīra vismaz vienu miljonu eiro pilsētas sociālās infrastruktūras vajadzībām, vēsta LTV raidījums "de facto".
2003.gada rudenī noslēgtais, bet pēc trim gadiem vēl uz 25 gadiem pagarinātais līgums "Par naftas un naftas produktu transportēšanu caur Ventspils pilsētas teritoriju" paredz, ka Ventspils dome piekrīt, ka VNT pilsētā pārkrauj bīstamas vielas, bet uzņēmums par to domei sociālās infrastruktūras vajadzībām pārskaita vienu miljonu eiro gadā plus procentu no prognozētajiem ieņēmumiem, līguma saturu pārstāsta raidījums.
Kopš līguma noslēgšanas VNT domei pārskaitījusi kopumā vairāk nekā 13,7 miljonus eiro.
Pagājušā gada vidū uzņēmums domei paziņojis, ka iepriekšējos maksājumus uzskata par ziedojumiem, kurus tagad vairs nevar atļauties, jo sastopas ar dažādiem šķēršļiem. Uzņēmumā raidījumam skaidrojuši, ka tas joprojām ir gatavs ziedot naudu dažādiem labdarības projektiem, tomēr no sadarbības ar domi nekādu ieguvumu terminālim vairs neesot.
Ventspils mērs Aivars Lembergs ("Latvijai un Ventspilij") raidījumam teicis, ka Ventspils dome neizjūt, ka VNT vairs nemaksā.
"Mums labi pildās budžets, un viss ir perfekti. Svarīgi, lai VNT attieksmē pret Latvijas aborigēniem, kuri dzīvo Ventspilī, būtu tādi paši, kāds viņiem ir pienākums būt citās attīstītajās vecajās Eiropas dalībvalstīs," sacīja Lembergs.
Lembergs apgalvojis, ka pēdējos gados VNT sācis jaukt klāt produktiem aromātiskos ogļūdeņražus, tāpēc esot pastiprinājušās no tā nākošās smakas. Dome to nemitīgi aizrādot, tāpēc "Vitol" apvainojies un atsakās maksāt domes budžetā.
VNT valdes loceklis Larss Panclafs atzinis, ka attiecības ar pilsētas domi šobrīd ir diezgan saspīlētas, taču tā neesot uzņēmuma vaina.
"Fakts ir, ka mēs joprojām darbojamies mums piešķirtās vides atļaujas ietvaros. Šī atļauja ir spēkā jau vairāk nekā desmit gadus, tajā ir veiktas vien nenozīmīgas izmaiņas. Produkti, kas tajā ir ierakstīti, nekad nav mainījušies, un tāpat nekad nav mainījušies arī produkti, ar kuriem mēs strādājam. Tāpēc ir grūti saprast, kas par jaunām smakām varētu būt nākušas klāt. Benzīns ož, dīzeļdegviela ož, mazuts ož, biodīzelis ož. (...) Taču tā nav problēma - mēs kā "Vitol" grupas sastāvdaļa strādājam ar citiem termināļiem. Viņi izmanto tvaiku savākšanas sistēmas un lieliski tiek galā. Arī mēs darīsim tāpat, ja vien būs apstākļi, lai mēs šīs iekārtas varētu uzstādīt," solījis VNT valdes loceklis.
Panclafs apgalvo, ka tvaiku savākšanas sistēmas uzstādīšanu līdz šim sarežģījis arī tas, ka dome neesot devusi nepieciešamās būvatļaujas. Tāpat kavējoties arī citu atļauju izsniegšana, ko uzņēmums ir pieprasījis, lai attīstītos.
Lembergs apgalvojis, ka nevienam uzņēmumam sponsorēšana netiek uzspiesta.
"Mums ir dažādi uzņēmumi, kas sponsorē - ir, kas vienreizēji, ir, kas regulāri, ir, kas daudz vairāk, ir, kas mazāk, ir, kas sponsorē sportu, ir, kas sponsorē kultūru, ir, kas sponsorē pilsētas svētkus, un tā tālāk. Tā ir tāda normāla prakse. Bet tā lieta ir brīvprātīga. Nevienam tas nav uzspiests un ne ar kādiem nosacījumiem nav saistīts," raidījumam "de facto" sacījis Lembergs.