Pareizo vasaras riepu izvēle: daži noderīgi padomi tieši tev
Auto un tehnoloģijas

Pareizo vasaras riepu izvēle: daži noderīgi padomi tieši tev

Jauns.lv

Katru gadu pienāk tas sezonas brīdis, kad jāsāk domāt par riepu nomaiņu savam auto. Protams, gan ziemā, gan vasarā rūpējamies par savu braucamo – serviss, apkope, eļļas maiņa, logu šķidrums, jaunas slotiņas un tā tālāk. Jo vairāk ikdienā izmantojam auto, jo vairāk rūpējamies, lai tas ripotu labi, būtu lieliskā tehniskajā stāvoklī, drošs un uzticams. Un tieši šo pēdējo divu faktoru dēļ jo īpaša uzmanība jāpievērš riepu mainīšanai sezonās. Lai auto patiešām būtu uzticams, lai braukšana būtu daudz pārliecinātāka un drošāka, nepieciešams izvēlēties braukšanas apstākļiem un laikam atbilstošas, labas un kvalitatīvas riepas.

Riepas ir viena no automobiļa vissvarīgākajām drošības un uzticamības aprīkojuma komponentēm, tieši tāpēc tās attiecīgajā laikā jānomaina pret braukšanai vasarā paredzētām riepām. Un, lai gan šķiet loģiski, ka gan autovadītāju, gan pasažieru drošība ir visaugstākā prioritāte, Latvijas autovadītāji vēl aizvien pamanās taupīt uz riepu rēķina, tā apdraudot gan savu, gan citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību.

Katrs izmanto sev visatbilstošāko pieeju, kad un kā mainītas auto riepas, uzskatot, ka tā ir vislabākā un atbilstošākā stratēģija. Kopumā, var teikt, ka autovadītājiem izstrādājušās veselas četras pieejas, kā un kad mainīt auto riepas. Pirmā pieeja, ko izmanto autovadītāji, riepas tiek mainītas reizi pus gadā, ik pēc 3 vai 5 gadiem iegādājoties jaunus vasaras un ziemas riepu komplektus. Vai tiešām riepu komplekts var nokalpot piecus gadus, saglabājot savas labās īpašības, un esot tikpat drošs, kā pirmajā sezonā?  Otrā pieeja - tiek izvēlēts iegādāties lietotas vai atjaunotas riepas. Trešā autovadītāju pieeja - braukšana ar vissezonas riepām, aprīkojot automobili ar tām pašām riepām visu gadu. Bet ceturtā zināmā autovadītāju pieeja, kas ir pavisam nepareiza - braukšana vasaras sezonā ar ziemas riepām. Tiesa, šādi gan rīkojas salīdzinoši maz autovadītāju, saprotot, ka vasarā ar ziemas riepām pavisam nav droša un atbilstoša braukšana.

Pozitīvi ir tas, ka Latvijā palielinās autovadītāju skaits, kuri izvēlas jaunas, sezonai atbilstošas riepas. Kas arī ir vienīgā, pareizā taktika, meklējot un izvēloties jaunas ripas. Samazinās arī to autobraucēju skaits, kuri visu gadu brauc, auto aprīkojuši ar vissezonas riepu komplektu, kā arī to skaits kuri saviem automobiļiem izvēlas atjaunotas vai lietotas riepas, kuras nepavisam nav drošas to struktūras dēļ.

Laikā, kad nepieciešams pāriet uz vasaras riepām , ir noteikti jāatceras par riepu protektoru dziļumu, kas vasaras riepām nedrīkstētu būt mazāks par 1,6 mm. Nodilušu protektoru riepu izmantošana ceļu satiksmē pašam automobiļa vadītājam, tā pasažieriem un apkārtējiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir ļoti bīstama un var novest gan pie materiāliem zaudējumiem un emocionāliem pārdzīvojumiem, gan nopietna satiksmes negadījuma ar ne mazāk nopietnām sekām. Tikpat svarīgs drošas braukšanas faktors ir riepas ekspluatācijas laiks - gumija laika gaitā sacietē, tāpēc vecas riepas vairs nenodrošina pienācīgu saķeri ar braukšanas virsmu. Noteikti iegādājoties jaunu riepu komplektu, jāpievērš uzmanība riepu ražošanas gadam. Nolietojušās riepas raksturo ne tikai nepietiekams protektora dziļums, bet arī neadekvāts ekspluatācijas laiks vai neatbilstoši uzglabātas riepas. Riepas no iegādes brīža prātīgākais ir ekspluatēt ne ilgāk kā 4-5 gadus, pat tad ja tās ir maz izmantotas. Riepu izgatavošanas materiāls ar laiku zaudē elastību, kļūst cietāks un tādēļ vairs nenodrošina pienācīgu saķeri ar ceļa virsmu. Paša autovadītāja braukšanas drošība tiek apdraudēta, jo, izmantojot riepas ar neatbilstošu elastību, ir gandrīz identiski kā braucot ar nodilušām riepām. Šāda braukšana rada ļoti lielu risku, jo ievērojami palielinās bremzēšanas ceļa garums un ārkārtas bremzēšanā katrs centimetrs ir no svara.

Lai labāk orientētos pareizo un atbilstošo riepu izvēlē, jāapzinās, ka jau vairākus gadus visas riepas tiek apzīmētas ar trim galvenajiem raksturlielumiem, tādējādi palīdzot autovadītājiem pieņemt pareizo lēmumu un izvēlēties atbilstošākās riepas. Pirmais raksturlielums atbilst riepas bremzēšanas īpašībām uz slapjas ceļa virsmas. Tas, kā zināms, ir lielākais riska faktors vasarā. Riepu īpašības vislabāk novērtējamas uz slapjas ceļa virsmas. Bremzēšanas ceļa garums atkarībā no tā, vai automobilis aprīkots ar augstas kvalitātes vai zemas kvalitātes riepām, braucot pa lauku ceļiem, var atšķirties pat divas reizes, tāpēc jābūt pārliecinātam par to, kādas riepas pērkam un kādi ir mūsu biežākie braukšanas paradumi. Otrs raksturlielums, kas būtisks pie riepu iegādes, ir rites pretestība jeb degvielas patēriņa efektivitāte, kas apzīmēta ar burtiem A, B, C, D, E un F. Tas ir ļoti svarīgi taupītājiem. "A" klases līmeņa riepa salīdzinājumā ar "F" klases riepu degvielas izmaksās gadā var nodrošināt krietni vien lielāku ekonomiju. Trešais raksturlielums ir trokšņa līmenis, kas zināms arī kā komforta parametrs un tiek apzīmēts ar skaņas vilnīšiem (no 1 līdz 3). Visi trīs minētie raksturlielumi palīdzēs autovadītājam izvēlēties savam auto vislabākās un drošākās riepas atbilstoši sezonai.

Raksts sadarbībā ar 220.lv / Publicitātes foto

Tēmas