"Titāniks" pie autoostas pazudīs
"Rail Baltica" būvniecības laikā Rīgas autoostu pārcels uz Torņakalnā izbūvētu multimodālo satiksmes mezglu, kas pēc tam darbosies kā reģionālā autoosta.
Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta vadītājs Dzintars Balodis stāsta, ka jauno transporta mezglu veidos Torņakalnā pašreiz degradētajā teritorijā starp Vienības gatvi un dzelzceļa līniju.
No Eiropas septiņi miljoni
Tam paredzēts Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums septiņu miljonu eiro apmērā. Šajā vietā taps reģionālā autoosta, stāvparks, pasažieru apkalpošanas ēka. Pašreiz pašvaldība tehniskā projekta izstrādei piešķīrusi 290 000 eiro.
Torņakalna projektam būs divas daļas – multimodālais mezgls autosatiksmei, par ko atbildīga ir Rīgas dome. Par tagadējās Torņakalna stacijas pieslēgšanu multimodālajam mezglam un tās vēsturiskās ēkas pārcelšanu atbildēs uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas.
Otrs Rail Baltica kontekstā īstenojams pašvaldības projekts ir pārmaiņas Centrāltirgū, pārbūvējot kanālmalu pie Kārļa baseina, Centrāltirgus ielu un modernizējot paviljonus. Arī šā tehniskā projekta izstrādei piešķirti 290 000 eiro.
Arhitekti ir izvēlēti
Pašreiz, lai labāk sagatavotos Rail Baltica projektam, Pilsētas attīstības departaments sācis sarunas ar Satiksmes ministriju par memoranda parakstīšanu, kurā viens no punktiem būtu pārresoru darba grupas izveide. Lokālplānojuma izstrāde ir jāpabeidz līdz 2018. gada janvārim. Metu konkursā, kas paredz Centrālās stacijas, dzelzceļa uzbēruma un dzelzceļa tilta pārbūvi, uzvarējis Dānijas arhitektu birojs "PLH Arkitekter A/S" sadarbībā ar Latvijas kolēģiem "COWI A/S".
Konkursā teritorija bija iedalīta divās grupās – 14 hektāri, kur īstenojams Rail Baltica projekts, un 59 hektāri izpētei, lai paskatītos plašāk, kā jaunā infrastruktūra iekļausies pilsētvidē.
Nojauks uzbērumu un "Titāniku"
Gaidāmas ir lielas pārmaiņas – dzelzceļa uzbērumu nojauks līdz Dzirnavu ielai, izveidojot papildu savienojumu starp Elizabetes un Timoteja ielu, vizuāli sasaistot Vecrīgu un Centrāltirgu. Uz Dzelzceļa tilta plānots ierīkot arī vietu gājējiem un riteņbraucējiem.
Ļoti iespējams, ka likvidēs pašlaik Stacijas laukumā ierīkoto laimētavu. Pašreiz ir zināms, ka jaunais dzelzceļš šķērsos tirdzniecības centru "Titāniks" pretim autoostai, tāpēc to atsavinās un nojauks. Par atsavināšanu atbildīgas ir "Eiropas Dzelzceļa līnijas", šim mērķim no Eiropas Savienības fondiem paredzēti 15 miljoni eiro. Kopumā Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksā apbūve varētu izmaksāt gandrīz 200 miljonus eiro.
Rīgas centrālās stacijas projekts