Uzņēmēji jau vidusskolā: Kārlis un Agris meistaro unikālus iPhone vāciņus
Nav noslēpums, ka arī tehnoloģiju attīstības laikmetā latvietim ir grūti saraut saites ar dabu. Un tepat mājās atrodam arvien jaunus, atjautīgus un radošus veidus kā demonstrēt šo saikni. Rīdzinieki Kārlis Grunšteins un Agris Bojārs rāda paraugu, proti, vēl mācoties vidusskolā, puiši dibinājuši skolēnu mācību uzņēmumu, kurā ražo elegantus koka vāciņus “iPhone” viedtālruņiem.
Kārļa un Agra uzņēmumā “Woodshot” viss ir ļoti vienkārši: Kārlis ir meistars, ideju autors, savukārt Agris – uzņēmuma “smadzenes” un biznesa aspektu pārzinātājs. Gan viens, gan otrs šobrīd mācās Rīgas 64.vidusskolā.
“Darbs ar koku – tā bija mana iniciatīva. Jau otro gadu vasarās strādāju pie pazīstama galdnieka, bet interese par kokmateriāliem un galdniecību man ir jau kopš agras bērnības – šis arods dziļi iesakņojies manā ģimenē. Gandrīz visu, ko protu, esmu iemācījies no sava vectētiņa. Viņš bija īsts darba cilvēks, īsts meistars,” stāsta Kārlis. Arī savu turpmāko dzīvi viņš plāno saistīt ar galdniecību.
Savukārt Agrim ienācis prātā izmantot Kārļa talantus un prasmes, lai vienlaikus gūtu pieredzi uzņēmējdarbībā un tiktu galā ar skolas uzdevumiem. “Man radās ideja izmantot organizācijas “Junior Achievment Latvia” piedāvāto iespēju veidot skolēnu mācību uzņēmumu. Otrs variants bija rakstīt zinātniski pētniecisko darbu. Izdomājām, ka labāk darīsim kaut ko interesantāku,” izstāsta Agris.
Puišu idejas – “iPhone” viedtālruņu koka vāciņu – realizēšanai nepieciešama smalka lāzeru aparatūra un datora programmatūra. Ar to izpalīdzējuši Kārļa vasaras darba kolēģi. Jaunieši kādu brīdi ēnojuši uzņēmumu un pēcāk lielie meistari atļāvuši puišiem izmantot savas telpas un iekārtas viņu pašu idejas attīstīšanai.
*Skolēnu mācību uzņēmums (SMU) ir skolēnu veidots un vadīts mācību uzņēmums, kura darbībai piemīt izglītojošs raksturs. SMU mācību nolūkos pilda īsta uzņēmuma funkcijas un darbojas reālā vidē – skolēni ražo un pārdod preces vai pakalpojumus. SMU nav juridiska statusa – tos pārstāv “Junior Achievement Latvija” un skola. SMU konsultē un atbalsta SMU konsultanti/biznesa konsultanti.
Kāds no vāciņiem varētu nonākt arī pie Kristapa Porziņģa
Pirmais vāciņš, ko abi uzmeistarojuši, maigi sakot, nav bijis šedevrs, sarunā atzīst Kārlis. “Pagāja patiešām ilgs laiks līdz nonācām pie vāciņa, kurā arī varēja ielikt to telefonu. Bija daudz nianšu, šķēršļu un dizaina problēmu, kurām vajadzēja rast risinājumu. Vairāk nekā 10 vāciņi tika izbrāķēti, pirms izgatavojām tādu, kas pašiem šķita gana labs,” piebilst Agris.
Tiecoties pēc galaprodukta, veikti neskaitāmi testi, vāciņi kopā ar viedtālruni mesti zemē un visādi citādi pārbaudīti. Šobrīd, pārbaudot to funkcionalitāti pašu rokām, nav ne mazāko šaubu: darbojas nevainojami un piešķir viedierīcei draudzīgāku, siltāku un dabiskāku auru.
Domājot par telefona vāciņu dizainu, puiši nolēmuši koncentrēties uz latviskām tēmām, latvju rakstiem, valsts kontūrām un zīmēm. “Mūsu izejmateriāls ir Latvijas koks – osis un bērzs, tādēļ arī šādas dizainu izvēles. Taču papildu standarta dizainam piedāvājam arī individuālu vāciņu izgatavošanu, īpašu dizainu,” paskaidro Kārlis. Tā tapis vāciņš ar Kristapa Porziņģa siluetu, iniciāļiem un sesto - Porziņģa krekliņa - numuru.
Šobrīd pie puišiem nopērkami koka vāciņi šādiem “iPhone” modeļiem: 5, 5s, 6, 6s, SE. Cenas standarta vāciņiem svārstās no 13 līdz 20 eiro, savukārt vāciņš ar unikālu, personīgi pasūtītu dizainu maksā 25 eiro.
Kāda meitene no puišu paziņu loka izstāstījusi, ka viņai ir sakari ar slaveno basketbolistu Kristapu Porziņģi. “Woodshot” izgatavoto vāciņu, kuru rotā Porziņģa stāvs, viņa apsolījusies nogādāt arī paša sportista rokās.
Puišu ideja ieguvusi balvas un izpelnījusies lielu interesi
Savu produkciju Agris un Kārlis sākotnēji popularizēja draugu, paziņu un radinieku vidū. Vēsts par vietējā ražojuma tālruņu vāciņiem izplatījies diezgan ātri. Puiši savu mācību uzņēmumu “Woodshot” aktīvi pārstāv arī sociālajos medijos un pēc pašu iniciatīvas piedāvā produkciju izstādēs.
Līdz šim “Woodshot” ieguvis trīs balvas – “Swedbank simpātijas balvu” Iecavas tirdziņā, kā arī “Sociālo mediju komunikācijas balvu” un “Videi draudzīgs produkts” apbalvojumu Starptautiskajā Rīgas tirdziņā.
Kārlis un Agris nedomā apstāties
Interesanti, ka darbs pie šādiem mācību uzņēmumiem skolēniem ir jāslēdz katru gadu - līdz ar vasaras iestāšanos. Tādi esot noteikumi. Taču Kārlim un Agrim priekšā vēl 12.klase, un puiši nedomā apstāties arī pēc vidusskolas beigšanas.
“Nezinām, vai tie būs telefona vāciņi, taču noteikti turpināsim darboties ap šo ideju arī nākotnē. Līdz šim esam veiksmīgi mēģinājuši uzmeistarot un pārdot arī citus produktus, piemēram, mācību puzli bērniem,” izstāsta Kārlis.
Lai arī abi vēl tikai mācās, šie topošie jaunās paaudzes uzņēmēji nesūkstas par valsti, kurā dzīvo. Gluži pretēji – Kārlis un Agris ir apņēmības pilni virzīties uz priekšu un saprot, ka vienmēr nebūs viegli. Viņi seko līdzi ziņām par Latvijas biznesa sfēru un apgalvo, ka ir priecīgi par katru pilnveidošanās iespēju.
Sīkāk par Agra un Kārļa dibināto mācību uzņēmumu “Woodshot” un tā produkciju iespējams uzzināt sociālajos tīklos: https://www.facebook.com/WoodShotlv/